SV: Windows Vista, eller?

..när det gäller Ubuntu, eller kanske något helt annat. Lite som "Ordet är fritt", men man måste följa de regler som gäller. Här är roligt, trevligt, mysigt och kanske man tar en kopp kaffe tillsammans!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Windows Vista, eller?

Inlägg av ZX Spectrum »

Nu kanske det är värt att köpa Windows Vista, eller?  ;)

http://www.idg.se/2.1085/1.92611

Man behöver bara betala snäppet mer än en vanligt uppgradering.

Vad dom kan hitta på för att få PR.

Tycker att namnet "Microsoft Windows Vista ultimate upgrade limited numbered signature edition." säger det mesta.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
Okänd

Inlägg av Okänd »

WOW!!!!!!!!!!!!

Bill Gates autograf?  :D

Jag måste ha ett Vista med en gång.......

:P
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag undrar om Vista verkligen kommer att slå. Många som har gamla datorer.
Ytterst skeptisk till aeroglass och allt som ska se så "coolt" ut.
Bild
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
hanzukun
Kontakt:

Inlägg av hanzukun »

Jag hoppas att folk nu kommer få upp ögonen för andra system istället för att bara ta "det man får" eller blir påtvingad. Under kommande 10 år får Microsoft gärna fortsätta utvecklingen av Windows men med betydligt mindre andel av marknaden. Ingen, förutom MS, gynnas av deras monopolliknande ställning utan vad mänskligheten behöver är mångfald. Det gynnar alla!
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag har en kompis som har läst mycket om Microsoft och hur deras monopolställning ser ut.
Han ville att jag skulle installera Ubuntu åt honom, men än så länge har jag avvaktat. Är ju själv nybörjare med Ubuntu  ;)
Ville se så jag själv fick till allting innan. Får väl knalla hem till honom en dag och installera.
Bild
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

Nej tack men jag avstår helt ifrån vista..Varför betala för ett os när det finns
linux som är mycket bättre än windows någonsin kommer att bli ?
Dessutom så gillar jag inte deras monopol ställning.. Finns liksom en anledning till att alla
nästan kör IE och msn på sina datorer..Förr så använde vi netscape och icq
idag är det få som ens känner till dom programen..Dom ser bara det som redan finns installerat i deras windows burkar
Bild
Bild
Bild
Bild
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

Vista är definitivt en av anledningarna till att jag försöker få igång ett fungerande samarbete mig och ubuntu emellan.
För tillfället skulle vi båda dock behöva söka hjälp hos en terapeut..
;-)
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
choel

Inlägg av choel »

Väldigt tråkigt att det är så många som använder en dator varje dag som inte vet att det finns alternativ till windows. Just för att windows finns förinstallerat på nästan alla färdig "hemmapaket" som man köper idag. Man ställs aldrig inför valet av vilket OS man ska köra. Klart som fasiken det då blir det mest använda OS:et.

Vista kommer slå, för de som har för gammla burkar för att köra vista så kommer det finnas många erbjudanden om ny dator med windows vista på köpet.
Så vista kommer slå, vare sig användarna vill ha det eller inte. Siffrorna kommer iallfall säga att det slagit. 
Kan det jävlas, så jävlas det.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Jag kan ändå förstå att många använder Windows, med tanke på att det är så mycket lättare att få att fungera. Inte sagt att jag ska gå över till Windows igen, men bara en sån sak som att installera en skanner är otroligt jobbigt. Jag var tvungen att gå in i en fil och editera m.m.
I windows är det egentligen bara att starta cd-skivan som följer med skannern och följa intruktionerna.
Tror att det är här problematiken ligger.

Säkerheten syns inte förrän man blivit av med alla sina pengar på banken av en hacker ;-)
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

De flesta som använder datorer vet inte mycket om dem. De använder det som följde med Windows. Hur man kan sitta med utforskarn, Internet Explorer eller Wordpad är för mig en gåta. Men, de vet väl inte om något annat, eller bryr sig.

Skall man få en sak stor, så måste man göra det enkelt så att alla kan använda det. Linux har blivit betydligt bättre, men det är fortfarande en bit kvar innan det blir något för alla.

Tilläggas skall att det vore en fördel om fler tillverkare brydde sig om att skriva drivrutiner för Linux. Det skulle göra det enklare för oss linuxanvändare.
Användarvisningsbild
swe_henke

Inlägg av swe_henke »

Om jag skulle gå och köpa mig en  ny dator i butiken med Vista installerat och klart. Skulle jag i efterhand. (inom 10 dagar) kunna komma tillbaka och reklamera operativsystem då jag inte finner det tillräckligt för min behov mm. Men dator duger ändå. Kan jag då få en värdecheck hos butiken på annat istället för Vista??

Någon som provat ?
MVH
Henrik S.

Kubuntu 7.04 on Amilo M-6500 (P3 800MHz, HD 20Mb, 256Mb, DVD)
FreeSCO 0.3.4 on Fujitsu ErgoPro X (P2 (Klamath) 233MHz, HD 3Gb ext2, HD 6,2 Gb ext2, 128Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ACER TRAVELMATE (Celeron 800MHz, HD 10Gb, 196Mb)
Windows 2000 Pro SP4 on ASUS P4S333 (P4 1.4MHz, HD 60Gb, 767Mb)
Användarvisningsbild
Sundberg

Inlägg av Sundberg »

DimensionX skrev: De flesta som använder datorer vet inte mycket om dem. De använder det som följde med Windows. Hur man kan sitta med utforskarn, Internet Explorer eller Wordpad är för mig en gåta. Men, de vet väl inte om något annat, eller bryr sig.
Eller så använder de andra program som uppväger. T.ex MS Office, Photoshop, uTorrent, ACDSee. Kanske spelar de något av de ofantligt många spel som inte stöds i Linux. Kanske är det även så att deras hårdvara faktiskt fungerar i Windows (t.ex. wlan, scanner, grafikkort från nvidia alt. ati)?

Vill mest poängtera att det inte bara är skräp i Windows.
Något som Linux skulle må mycket bra av är precis som du skriver; "det vore en fördel om fler tillverkare brydde sig om att skriva drivrutiner för Linux."

Sedan är det ju som så att på de flesta platser utanför hemmet så är man mer eller mindre tvingad att använda Windows. Det spelar så klart in. Man är van vid systemet.
Det, mina damer & herrar, kan jag intyga är  ett förbenat svårt hinder att kliva över.
Ubuntu 10.04 x86 @ AMD Athlon 64 3200+, TwinMos 2048MB PC3200 DDR SDRAM, Nvidia GeForce 6600GT (256MB, PCI-E), SB Audigy 2.
Användarvisningsbild
HenrikAn
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av HenrikAn »

Man får verkligen hoppas att Vista gör det betydligt svårare att pirata mjukvara, hur många hemanvändare skulle verkligen betala 1500 kr för Office, 6000 kr för Photoshop och eventuellt 2-3000 för Vista?
Att sätta stopp för piratkopieringen är nog den bästa tjänst MS kan göra för Ubuntu/GNU/Linux!
The Net interprets censorship as damage and routes around it.
- John Gilmore
Okänd

Inlägg av Okänd »

HenrikAn skrev: Att sätta stopp för piratkopieringen är nog den bästa tjänst MS kan göra för Ubuntu/GNU/Linux!
Yup.. men jag var själv ganska säker på att MS skulle lyckas göra ett i princip
oknäckbart skydd av sitt OS men det ser ut att ha spruckit, rejält.

Ett gäng hackare har lyckas med att stoppa klockan för att tvingas aktivera vidare
sprids det då hur man isolerar en Vista burk från MS möjligheter att ta bort hacket
via Windowsupdate.

Man lyckades rensa sk "Frankenbuilds" men tidshacket blir nog svårare.

Man kan tänka sig att MS istället knäcks av att för få köper Vista... :D

Bland företag så ruskar de flesta på huvudet efter att de utfört tester.

Så det här blir intressant att följa. Den svenska marknaden blir nog mycket trög pga
Hem PCn ändrade regler.
Användarvisningsbild
Danne

Inlägg av Danne »

Om Windows fungerade som det var tänkt och lovat
om man inte behövde installera antivirus, antispyware, anti adware och brandvägg för att överleva 2 minuter på Internet
om inte en stor och ständigt ökande del av datorns kraft och minne gick åt till att skydda den
om man kunde installera och avinstallera mjukvara och hårdvara utan krascher och prestandaförsämringar
om Windows inte blev påtagligt långsammare för varje månad
om inte mjukvaran var så dyr
om mjukvaran hade en arkitektur som tillät insyn
om man inte hade något emot makt/pengamaskiner som Microsoft...

Varför skulle man då vilja ha något annat? DÅ, hade det varit svårt för Linux m fl.

Vi omges av teknik som anses avancerad men egentligen är väldigt primitiv. För varför skulle den annars uppfattas som komplicerad och svåranvänd av gemene man?

Håller med dig helt, k_jermeus:
k_jermeus skrev: Jag kan ändå förstå att många använder Windows, med tanke på att det är så mycket lättare att få att fungera.
...I windows är det egentligen bara att starta cd-skivan som följer med skannern och följa intruktionerna.
Windows kommer man enkelt och snabbt igång med. SEN kommer problemen.
Linux och Ubuntu måste bli lika enkelt och snabbt att komma igång med. Och sen ska man slippa problemen.

Tar det två år till? Tre?
Att få något att verka enkelt är det svåraste som finns.
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Angående datorkraft så tycker jag allt går mycket snabbare i Windows. Vet faktiskt inte varför det behöver vara så, men både när det gäller att starta applikationer och använda dem går snabbare.
Mycket möjligt att det går snabbare när man kör i terminalen, men när man använder open office, krusader m.m. så tar det längre tid.
Har haft dessa funderingar länge. Är det en inställningssak, eller något man får leva med?
Tycker nämligen att jag har fått till det mesta i Ubuntu nu.
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag KAN ha fel men........

Jag tycker på något sätt att allt går mjukare och mer följsamt när jag kör Ubuntu,  det verkar som om hela datorn jobbar mjukare mot när jag kör Windows. I Windows kommer sakerna snabbt fram (som du säger) men på något sätt så känns allt ryckigare.

Första gången jag installerade Linux så använde jag mig av Mandrake. Jag hade inte ens ordentliga drivrutiner för mitt NVIDIA kort, ändå så gick allt smidigt, jag både flyttade fönster och körde film utan några större problem. När jag inte hade ordentliga drivrutiner (för ett annat kort) i Windows så ritades fönstren upp. Det borde visa att det trots allt var lite mer kraft över när jag körde Linux?

När jag sen fick ordentliga drivrutiner så var det förstås en hel del skillnad i båda operativsystemen.

:)
Användarvisningsbild
ZX Spectrum

Inlägg av ZX Spectrum »

Det var helt omöjligt att jobba med mina bilder som var inskannade från dia. Tar en evighet att visa i Ubuntu.
Jag kan inte ha lyckats, för så segt kan inte Ubuntu vara. Frågan är bara hur man fixar detta?
Upplösningen på bilderna har jag satt till 4800 dpi vid inskanning.
Som jag sa i en annan tråd så lyckades jag installera drivrutiner till mitt ati-kort. Skillnaden var att jag kunde få ytterligare högre upplösning, 1600-1280(någonting) mot 1280x1024. Likväl så var det segt.
3d-rendering fungerar också.
t. om. Open office går mycket segare än om jag kör det under windows.
Eloge dock för dom utmärkta programmen Amarok och K3B som varit suveräna.

Har delvis gått över till Windows igen för mina arbeten börjar stapla sig på hög nu. Hinner inte med att försöka få allt att fungera.
Skannern har jag nästan fått till. Går att skanna med Xsane, men kvaliten blir inte densamma, konstigt nog.

Under de veckor jag har testat olika program under Ubuntu så har de flesta haft buggar som är otroligt jobba, undantag av ovannämda Amarok och K3B.

Kommer fortsätta köra med Ubuntu, men prioriteten är att få allt mycket snabbare.
Bild
Okänd

Inlägg av Okänd »

Jag såg (på en film) en som öppnade 40 program samtidigt i Ubuntu och körde. Det flöt på rätt bra. Så det är möjligt att det behövs lite justeringar.

:)
Användarvisningsbild
toxic76
Kontakt:

Inlägg av toxic76 »

k_jermeus skrev: Jag kan ändå förstå att många använder Windows, med tanke på att det är så mycket lättare att få att fungera. Inte sagt att jag ska gå över till Windows igen, men bara en sån sak som att installera en skanner är otroligt jobbigt. Jag var tvungen att gå in i en fil och editera m.m.
I windows är det egentligen bara att starta cd-skivan som följer med skannern och följa intruktionerna.

Säkerheten syns inte förrän man blivit av med alla sina pengar på banken av en hacker ;-)
Det är lättare o få saker att fungera med windows pga hårdvaran oftast är designad för just windows. it brotslingar som snor pengar osv är crackers..
hackers är personer med stort kunnande och brinnande intresse för datorer och hårdvara
dom har inget vinst intresse utan är allmänt nyfikna
Bild
Bild
Bild
Bild
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Café"