Användbart bildhanteringsprogram

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Avos

Användbart bildhanteringsprogram

Inlägg av Avos »

Är det någon som vet något användbart bildhanteringsprogram ? De flesta bildhanteringsprogram verkar vara gjorda för folk som inte sysslar med något annat. Det saknas helt initutiva vägar att förstå programmet. Jag vill bara kunna beskära en bild, spegelvända den, förminska/förstora utan att läsa manualer en vecka. Jag har Gimp och F-spot finns det något enklare ?
Avos

Re: Användbart bildhanteringsprogram

Inlägg av Avos »

Gimp verkar mycket rörigt, f-spot skulle räckt bra för mig de två gånger om året jag behöver redigera en bild, om det gick att hitta igen var den lagrade bilderna...
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

GIMP är väldigt enkelt, iaf om dom ska göra just enkla saker. :) Ge det några dagar så kommer du få kläm på det.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Avos

Inlägg av Avos »

Hund skrev:GIMP är väldigt enkelt, iaf om dom ska göra just enkla saker. :) Ge det några dagar så kommer du få kläm på det.
Nej det vill jag inte. Tyvärr fungerar inte windows just nu, där finns det bildhanteringsprogram man kan använda utan att lära sig photoshop för att kunna beskära en bild.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Avos skrev:
Hund skrev:GIMP är väldigt enkelt, iaf om dom ska göra just enkla saker. :) Ge det några dagar så kommer du få kläm på det.
Nej det vill jag inte. Tyvärr fungerar inte windows just nu, där finns det bildhanteringsprogram man kan använda utan att lära sig photoshop för att kunna beskära en bild.
Jag brukar använda Picasa till lite enklare saker som beskäring, den finns för både Linux och Windows så googla på Picasa så hittar du den.
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Avos skrev:Gimp verkar mycket rörigt, f-spot skulle räckt bra för mig de två gånger om året jag behöver redigera en bild, om det gick att hitta igen var den lagrade bilderna...
När du stänger ner den beskärda bilden får du frågan om ändringarna skall sparas bilden sparas då på samma plats den var från början.
Avos

Inlägg av Avos »

norhager skrev: Jag brukar använda Picasa till lite enklare saker som beskäring, den finns för både Linux och Windows så googla på Picasa så hittar du den.
Intressant, ska kolla om jag hittar det. Borde finnas fler bildbehandlingsprogram för oss som är totalt ointresserade av grafik.
GammalGubbe
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av GammalGubbe »

GNU Paint
Edit.Kan hitta det, System -->Adminiration --> Pakethanteraren Synaptic
Senast redigerad av 1 GammalGubbe, redigerad totalt 19 gånger.
Användarvisningsbild
Grus74
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Grus74 »

Jag använder också Picasa för enklare redigering (färger, beskärning samt storlek) vilket det gör okej. Är dock ett mycket bra program för att sortera och organisera dina bilder. Har du ett Gmail-konto så är det även lätt att lägga upp bilder online i webbalbum för att dela med folk. Tyvärr kan du inte spegelvända och liknande manipulationer men enklare retuschering finns.

Gimp är det alltid någon som ska yra om men det _är_ ett krångligt program för oss vanliga dödliga. Det är som att rekommendera Mathematica när någon frågar efter en Kalkylator enligt mig ;)
“A computer lets you make more mistakes faster than any invention in human history - with the possible exceptions of handguns and tequila”
- Mitch Ratcliffe
Avos

Inlägg av Avos »

Grus74 skrev:Jag använder också Picasa för enklare redigering (färger, beskärning samt storlek) vilket det gör okej. Är dock ett mycket bra program för att sortera och organisera dina bilder. Har du ett Gmail-konto så är det även lätt att lägga upp bilder online i webbalbum för att dela med folk. Tyvärr kan du inte spegelvända och liknande manipulationer men enklare retuschering finns.

Gimp är det alltid någon som ska yra om men det _är_ ett krångligt program för oss vanliga dödliga. Det är som att rekommendera Mathematica när någon frågar efter en Kalkylator enligt mig ;)
Har provat Picasa nu, det funkar bra. Beskar bilderna, allt funkar som det ska. Nej, jag ska inte "sätta mig ned några dagar" för att lära mig Gimp så att jag kan beskära två bilder, som någon här föreslog. Så lite har jag inte att göra, inte heller tycker jag att det är roligt att joxa med bildbehandlingsprogram. Men är det så här enkelt att lägga text och beskära bilder kanske man slutar undvika sådana program..
wyatt

Inlägg av wyatt »

Avos skrev:...Jag vill bara kunna beskära en bild, spegelvända den, förminska/förstora utan att läsa manualer en vecka. Jag har Gimp och F-spot finns det något enklare ?
Prova gThumb! Funkar dessutom suveränt som bildvisare.
Finns i förrådet.

/wyatt
Avos

Inlägg av Avos »

wyatt skrev:
Avos skrev:...Jag vill bara kunna beskära en bild, spegelvända den, förminska/förstora utan att läsa manualer en vecka. Jag har Gimp och F-spot finns det något enklare ?
Prova gThumb! Funkar dessutom suveränt som bildvisare.
Finns i förrådet.

/wyatt
perfekt !
_ZoutH

Inlägg av _ZoutH »

Vad är det exakt folk upplever som svårt i GIMP? Jag använder endast GIMP för enklare bildredigering, förstår mig bättre på GIMP än photoshop då jag använt GIMP mer.

Tror folk är allt för insnöade på photoshop och tror att det ska fungera liknande.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

_ZoutH skrev:Vad är det exakt folk upplever som svårt i GIMP? Jag använder endast GIMP för enklare bildredigering, förstår mig bättre på GIMP än photoshop då jag använt GIMP mer.

Tror folk är allt för insnöade på photoshop och tror att det ska fungera liknande.
Första gången jag använde GIMP var det typ "-Öhh..?", men efter ett par gånger så hade man fått bra kläm på det. Det är väldigt enkelt (Iaf enligt mig) att lära sig GIMP. :) Iofs var GIMP mitt första bildredigeringsprogram jag använde. Jag antar att Paint inte räknas. ;D
Avos

Inlägg av Avos »

_ZoutH skrev:Vad är det exakt folk upplever som svårt i GIMP? Jag använder endast GIMP för enklare bildredigering, förstår mig bättre på GIMP än photoshop då jag använt GIMP mer.

Därför att Gimp och de flesta sådana program saknar inituativ känsla. Man måste vara van vid sådana program. Jag kommer aldrig att vänja mig vid sådana program, eftersom jag använder dem tre ggr per år. Därför behöver jag bara de viktigaste funktionerna, och att programmet har en inituativ känsla.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

gwenwiev med kipi-plugins kanske skulle vara ett alernativ...
Det är egentligen en bildvisare men har möjlighet till enkel bildbehandling som crop, resize, mirror, flip, rotate och redeye reduction.

picasa kanske också är ett alternativ. Google levererar ett paket färdigt med wine och allt.
Senast redigerad av 1 mcNisse, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

mcNisse skrev:gwenwiev med kipi-plugins kanske skulle vara ett alernativ...
Det är egentligen en bildvisare men har möjlighet till enkel bildbehandling som crop, resize, mirror, flip, rotate och redeye reduction.

picasa kanske också är ett alternativ. Google levereran ett paket färdigt med wine och allt.
Den finns för Linux man behöver inte köra den via Wine
Här har ni en länk till den.

http://picasa.google.com/linux/
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

norhager skrev:
mcNisse skrev:gwenwiev med kipi-plugins kanske skulle vara ett alernativ...

picasa kanske också är ett alternativ. Google levereran ett paket färdigt med wine och allt.
Den finns för Linux man behöver inte köra den via Wine
Här har ni en länk till den.

http://picasa.google.com/linux/
All downloads are approximately 30 MB: Picasa software (13 MB), Wine (11 MB) and Gecko engine (6 MB).
http://picasa.google.com/linux/download.html#picasa30

:)
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Tycker för övrigt om gimp och har använt det många år redan.

Men, när jag söker en bild i en folder, vill jag se alla eller åtminstone många tumbnails åt gången för att snabbt hitta den bild jag behöver. Kan nu inte detta utan det blir till att öppna Nautilus eller något annat program. För att vara riktigt nöjd borde man kunna se bilder i flera foldrar samtidigt. Det skall vara möjligt att leta fram en saknad bild i en hop bland 1000 snabbt skrollbara bilder. I gimp ser jag bara en ruta åt gången , en bild för varje tryckning. Mycket tidskrävande.
Användarvisningsbild
christer
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av christer »

Kan man få Gimp som effektiv bildvisare?
Som gThumb eller som IrfanView i Windows?
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"