Byta hårddisk [Löst]
-
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Byta hårddisk [Löst]
Hej!
Jag ska byta hd i min burk och undrar hur jag på bästa sätt kan få med min hemkatalog till den nya disen, Jag har ytterligare en hårddisk i datorn som jag skulle kunna kopiera hem katalogen till frågan är bara hur.
Tacksam för tipps.
Jag ska byta hd i min burk och undrar hur jag på bästa sätt kan få med min hemkatalog till den nya disen, Jag har ytterligare en hårddisk i datorn som jag skulle kunna kopiera hem katalogen till frågan är bara hur.
Tacksam för tipps.
Senast redigerad av 2 ipix, redigerad totalt 20 gång.
- Konservburk
Re: Byta hårddisk
Jag är inte riktigt med på vad du försöker göra? Du har nu två diskar och tänker ersätta en av dem? På den du plockar bort finns din hemkatalog. Finns det inget mer där som du vill ha kvar?
-
Det är väl i hem katalogen allt viktigt finns?
mailen tar jag backup på i evolution
Helst skulle jag vilja kopiera min hemkatalog rakt av om det är möjligt och sen kopiera in den till hemkatalogen på den nya disken (allra helst med minimalt arbete att få allt att fungera igen)
Jag försökte att ta en backup med simple backup men den vägrar att göra backup till annat än standatrd platsen och jag har för lite diskutrymme där.
mailen tar jag backup på i evolution
Helst skulle jag vilja kopiera min hemkatalog rakt av om det är möjligt och sen kopiera in den till hemkatalogen på den nya disken (allra helst med minimalt arbete att få allt att fungera igen)
Jag försökte att ta en backup med simple backup men den vägrar att göra backup till annat än standatrd platsen och jag har för lite diskutrymme där.
- ajja
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Kan du inte koppla in den nya som slav och kopiera över till den efter sedvanlig formatering?
- Konservburk
Det beror på vad du menar med viktigt? Det är där dina egna inställningar och dina egna filer ligger. Men ligger dessutom resten av systemet på disken så kanske man egentligen inte vill installera om allt bara för att man byter disk.ipix skrev:Det är väl i hem katalogen allt viktigt finns?
Om du vill ha minimalt arbete, varför ska du då kopiera två gånger istället för en? Räcker det inte att kopiera hemkatalogen från den gamla disken till den nya?ipix skrev:Helst skulle jag vilja kopiera min hemkatalog rakt av om det är möjligt och sen kopiera in den till hemkatalogen på den nya disken (allra helst med minimalt arbete att få allt att fungera igen)
-
Så det räcker att installera 10.04 på den nya disken och dra över hem mappen?
Kan jag isf göra det i den nya installationen eller ska jag gå via live-cd?
- Konservburk
Det brukar inte finnas några konstiga specialfiler i just hemkatalogen, så det ska räcka att bara kopiera över den som vanligt. Det kan du göra från den nya installationen om du vill. Logga ut och in igen när det är klart för att bytet ska börja gälla fullt ut.ipix skrev:Så det räcker att installera 10.04 på den nya disken och dra över hem mappen?
-
Re: Byta hårddisk {Löst]
Får tacka för hjälpen det gick t.o.m. lättare än väntat, så nu har jag en gammal dator med betydligt mycket större disk och helt utan lagerljud :-)