Ännu en nybörjare med grub problem :)

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Matsl
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Ännu en nybörjare med grub problem :)

Inlägg av Matsl »

Hej :)

Har bestämt mig för att testa ubuntu äntligen.. och kommer inte speciellt långt innan jag kör fast :), Han som övertalade mig förklarade att jag skulle prova sytemet genom att instalera det på en usbpinne, jag installerade det och installationen gick såvitt jag kan förstå utan problem.

När jag senare bootar om systemet ändrar jag i bios så att usb blir primärt bootbart och jag får upp en fin meny där jag kan välja mellan win xp och Ubuntu.

Jag väljer Ubunto och grub startar sedan slår allt stop.

grub>

Trycker jag enter så ser jag bara ett nytt:

grub>

Vad behöver jag göra för att det ska slå igång?

Mvh
/Mats
leopoldb

Re: Ännu en nybörjare med grub problem :)

Inlägg av leopoldb »

Matsl skrev:Hej :)

Har bestämt mig för att testa ubuntu äntligen.. och kommer inte speciellt långt innan jag kör fast :), Han som övertalade mig förklarade att jag skulle prova sytemet genom att instalera det på en usbpinne, jag installerade det och installationen gick såvitt jag kan förstå utan problem.

När jag senare bootar om systemet ändrar jag i bios så att usb blir primärt bootbart och jag får upp en fin meny där jag kan välja mellan win xp och Ubuntu.

Jag väljer Ubunto och grub startar sedan slår allt stop.

grub>

Trycker jag enter så ser jag bara ett nytt:

grub>

Vad behöver jag göra för att det ska slå igång?

Mvh
/Mats
Hej Mats,
Jag själv har dålig erfarenhet av att skapa USB-Ubuntu. Det finns att köpa färdiga på E-bay för ett par hundralappar, se http://cgi.ebay.co.uk/Ubuntu-Linux-10-0 ... 255be46cbb som exempel.

Men mitt seriösa förslag är att du bränner ut Ubuntu 10.04 på CD, ändrar i BIOS till CD-drive, startar Live-session och därefter installerar Ubuntu som dualboot. OBS! Innan du gör det, kopiera all data från Windows + bokmärken till en extern hårddisk (eller nätverksdisk, bara det är externt). Ha koll på att du har om-installationsskivor till hands för Windows. Tänk på att när du bootar in i Windows efter installationen av Ubuntu, kör defrag. Min erfarenhet säger att Windows kommer bli något slöare i starten men i övrigt bör du inte märka någon annan skillnad än att din partition av Windows har minskat.

Läs mer om dual boot här: http://ubuntu-se.org/wiki/Dual_Boot.

Lycka till! Och var inte rädd för att komma tillbaks med mer frågor :) .
//Leopold
Dator:
HP DC 5100 MT, Pentium 4 3 GHz, 2 GB Ram, 160 GB HDD
Användarvisningsbild
cthulhu

Re: Ännu en nybörjare med grub problem :)

Inlägg av cthulhu »

Hade också satsat på Live-CD:n istället. Det är helt ofarligt att testa Ubuntu från denna, och för att förtydliga (utveckla) det som leopoldb skrev:
OM du väljer att installera och dual-boota, så är det säkrast att ta Back-up på viktiga dokument, ifall du under installationsprocessen skulle råka trycka fel knapp ett antal gånger och på så vis skriva över Windows (inte troligt ifall du läser vad installationsprogrammet frågar dig) eller om strömmen skulle försvinna under partitionerings-processen (pga. åsknedslag?).

Att Windoes skulle bli långsammare har jag aldrig hört. Givetvis kommer du ju komma till en grub-meny när du startar datorn (som frågar vilket OS du vill köra), men när väl Windows är igång är allt som vanligt, bortsett från att du kanske har 4-7 Gb mindre på disken (som du gav till Ubuntu) och om det är så att din hårddisk är smock-full, kommer allt gå lite långsammare, men Windows brukar varna när den anser sig ha för lite plats. (tror XP behöver ca 250 Mb ledigt eller liknande).
leopoldb

Min stationära är konstig

Inlägg av leopoldb »

cthulhu skrev: Att Windoes skulle bli långsammare har jag aldrig hört. Givetvis kommer du ju komma till en grub-meny när du startar datorn (som frågar vilket OS du vill köra), men när väl Windows är igång är allt som vanligt, bortsett från att du kanske har 4-7 Gb mindre på disken (som du gav till Ubuntu) och om det är så att din hårddisk är smock-full, kommer allt gå lite långsammare, men Windows brukar varna när den anser sig ha för lite plats. (tror XP behöver ca 250 Mb ledigt eller liknande).
:) Hej Cthulhu,
Ja, GRUB-meny har ju en påverkan. Jag ändrade GRUB-inställningen så att XP startar först. Jag använder den datorn främst för bränning och andra resurskrävande grejer. Laptops är bra, men saknar lite bett :). Jag vet inte vad som hände, men min XP blev långsammare och mer buggigt än vanligt. Nåja, nu kör jag mina laptops på Linux. Och den stationära får köra XP.

//Leopold
Dator:
HP DC 5100 MT, Pentium 4 3 GHz, 2 GB Ram, 160 GB HDD
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"