Presentation för TC: Pontus Öhman

Synpunkter, projekt och allt annat som har med Ubuntu Sverige att göra.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Presentation för TC: Pontus Öhman

Inlägg av Kirill »

Då jag har tackat ja till min nominering så ska jag självklart dela med mig av lite information på vad det är för någon ni kanske röstar in som TC till hösten.

Jag heter Pontus Öhman och läser just nu till certifierad system- och nätverkstekniker och är helt klar våren 2011. Man kan väl lätt säga att jag har gjort en raketkarriär när det kommer till F/OSS, från att 2009 lite smått lekt med Ubuntu till att idag 2010 sitta som admin för Ubuntu Sverige och även Meego Sweden och nu även kandiderar för TC visar bara att jag brinner för F/OSS och framförallt Ubuntu.

Utöver detta så sitter jag med i utvecklingsgruppen för Wordpress Sverige samt driftar Nordens största forum för Hundkojor (bilen då).

Det jag kommer att göra om jag blir invald som TC är:
* Jobba hårdare för att få bukt på Microsoftskatten (Än jag redan gör)
* Driva frågan varför storföretag, statliga myndigheter och banker tvingar oss användare att piratkopiera för att kunna nyttja deras tjänster.
* Sjösätta ett projekt jag jobbat på under 2 månaders tid om Ubuntu & F/OSS.
* Jobba ihop med CF gällande Fritis.se (Vilket jag redan tackat ja till)
* Flytta över 2 domäner som är kopplade till Svenska Linuxföreningen till mig själv då dessa aldrig lyckas få tummen ur och kunna sjösätta dem.

Tillägg 12 aug
* Sprida kunskapen om Bugg #1 och vad vi kan göra åt detta.
* Städa upp bland bloggarna så att endast uppdaterade finns där.
* Rycka upp vår kanal på youtube.com.
* Stänga ner Wikin och sätta den som read only.
* Utse "ubuntuvänliga" banker, 24-timmarsmyndigheter osv som ett resultat av mina efterforskningar.

Edit: Projektet är redan sjösatt http://www.id-10-t.se

Är det något så är det bara att fråga och jag ska svara så ärligt jag kan! Då vissa här vet att jag både är rakryggad, hård men rättvist!

Tillägg 11 aug:

• Bugg #1 är något jag ABSOLUT inte kommer kräva att någon annan tar sig an. Varken ny medlem eller någon som hängt här sen urminnes tider.

Jag personligen kommer stå med mitt namn samt Ubuntu Sverige som undertecknad när jag officiellt går ut om jag blir invald som TC då det gäller pressen. Både när det gäller debattartiklar eller intervjuer!!

När det gäller bankerna och 24-timmarsmyndigheterna så är det något jag gör för ALLA som använder Ubuntu dagligen. Inte enbart för mig själv, utan jag jobbar stenhårt för att alla oberoende av val av OS ska ha möjlighet att få nyttja samhällsresurser som det är tänkta att användas.
Tillägg 12 aug
De TeamLeaders som jag endast kommer kunna samarbeta med är CF och FF... De delar mina uppfattningar vad gäller Ubuntu Sverige rakt ut. Och jag vet att vi snabbt kan få fram våra mål på mycket kort tid.

Hälsningar
Pontus
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Presentation för TC: Pontus Öhman

Inlägg av andol »

Pontus Öhman skrev:* Driva frågan varför storföretag, statliga myndigheter och banker tvingar oss användare att piratkopiera för att kunna nyttja deras tjänster.
Exempel på företag, kommun alt. myndighet vars tjänster endast fungerar tillsammans med piratkopierad mjukvara?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Presentation för TC: Pontus Öhman OT

Inlägg av Hund »

Trevligt med någon som har fokus på lite mer långsiktiga saker. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Toledomahn

Inlägg av Toledomahn »

Får man fråga vilket projekt eller är det hemligt?
Tell me over and over and over again!:

http://www.youtube.com/watch?v=tWDVl-QgM7M
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

andol skrev:
Pontus Öhman skrev:* Driva frågan varför storföretag, statliga myndigheter och banker tvingar oss användare att piratkopiera för att kunna nyttja deras tjänster.
Exempel på företag, kommun alt. myndighet vars tjänster endast fungerar tillsammans med piratkopierad mjukvara?
Skattemyndigheten samt Försäkringskassan är två bra exempel där du som användare är tvingad att använda Windows om du har 64-bitars Linux. Nexus drivrutin för kortläsaren pajade tex min bärbara som även är min arbetsdator :o
Toledomahn skrev:
Än så länge är det internt som jag har jobbat på detta, men blir jag invald så kommer jag sjösätta den :)
Webmaster för

Mina guider
Toledomahn

Inlägg av Toledomahn »

Skattemyndigheten samt Försäkringskassan är två bra exempel där du som användare är tvingad att använda Windows om du har 64-bitars Linux.
Nu hängde jag inte med. Måste man piratkopiera Windows bara för det eller hur menar du? Hur går det ihop?
Tell me over and over and over again!:

http://www.youtube.com/watch?v=tWDVl-QgM7M
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Toledomahn skrev:
Skattemyndigheten samt Försäkringskassan är två bra exempel där du som användare är tvingad att använda Windows om du har 64-bitars Linux.
Nu hängde jag inte med. Måste man piratkopiera Windows bara för det eller hur menar du? Hur går det ihop?
Eftersom det inte fungerar med 64-bitars Linux med BankID och inte heller med FriBID så tvingar det flertalet av oss att köra med Windows.

Nu blir det lite OT då jag vill koncentrera den här delen till just min TC nominering men här kommer information så du förstår anledningen:
Förra helgen så försökte jag efter konstens alla regler få till BankID under 64-bitars, vilket knappast går då dels drivrutinen för kortläsaren är skriven för 32-bitars Linux. Då det sket sig totalt under 64-bitars med både FriBID samt BankID så gick jag över till min laptop som har 32-bitars Ubuntu. Deras sk. drivrutin för kortläsaren f*ckade upp min laptop så rejält så det gick inte ens att använda den... Det är även min arbetsdator så för att få in allt som behövdes med installation av Ubuntu samt program tog mig 3 timmar! För att få ut min A-skattsedel så vart jag tvungen att piratkopiera en version av XP...
Vi som kör Linux ska inte behöva piratkopiera bara för att få tillgång till något så väsentligt som en 24-timmarsmyndighet som ska vara tillgänglig för Alla!
Webmaster för

Mina guider
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av andol »

Jo, det kan säkert stämma att det finns tjänster vilka man i princip enbart kan nyttja genom Windows. Frågan handlar väl snarare om varför man är tvungen att piratkopiera Windows, istället för att säg köpa Windows?
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

andol skrev:Jo, det kan säkert stämma att det finns tjänster vilka man i princip enbart kan nyttja genom Windows. Frågan handlar väl snarare om varför man är tvungen att piratkopiera Windows, istället för att säg köpa Windows?
Jag tvivlar på att dom köper en licens åt oss. Och jag personligen skulle vägra betala pengar för Windows, då är jag hellre utan helt. Tyvärr laddar ju många hem skiten tyvärr.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
webaake
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av webaake »

Har du några idéer om hur man kan öka antalet medlemmar i forumet samt behålla de användare man har?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

andol skrev:Jo, det kan säkert stämma att det finns tjänster vilka man i princip enbart kan nyttja genom Windows. Frågan handlar väl snarare om varför man är tvungen att piratkopiera Windows, istället för att säg köpa Windows?
Jag satt på tåget hem häromdagen och författade en debattartikel om just detta och inledningsvis skrev jag:
Att piratkopiera, det är inget vi linuxanvändare behöver göra. Eftersom vårt val av operativsystem är helt gratis att ladda ner och använda. Men att bli tvingad att piratkopiera för att komma åt skattemyndigheten, försäkringskassan och andra myndigheter som kräver BankID, då är något riktigt galet i vårt samhälle.
Jag personligen skulle heller aldrig köpa Windows, och jag tror nog inte att Todos samt Nexus skulle öppna börsen för alla Linuxanvändare heller och erbjuda oss en version av Windows ;)
webaake skrev:Har du några idéer om hur man kan öka antalet medlemmar i forumet samt behålla de användare man har?
Detta är en svår fråga, speciellt som admin och även våra moderatorer dras med. Vi har regler som ska passa alla, men vissa väljer att bryta mot dessa och följer vi då reglerna så blir de ett dj*vla liv!

Vi har redan varit med om en riktigt svår kris och denna ska vi inte behöva gå igenom igen, och vi jobbar dagligen för att göra forumet bättre och där behöver vi få tips från er medlemmar.

Som det är idag så är det ju Ubuntu framförallt som är main target, men vi har medlemmar som postar om allehanda andra distros vilket gör att andra medlemmar som oftast är nya inom Linuxvärlden att bli förvirrade och kanske lägger av.

Men att strukturera om lite gällande Wikin (vilket vi kommer göra), dokumentation och forumet så att saker är uppdaterade samt är på rätt plats gör mycket i längden. Och mera medlemmar kommer hela tiden, och kommer komma mer efter att vi fått igång nya planeten O0
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Regler och struktur är gott o väl, men kanske inte hela lösningen? Förra valet efterlyste jag också visioner om hur man skulle öka medlemsantalet, dels behålla de man har samt få in nya. Då menar jag konkreta åtgärder här och nu, riktade till forumet, inte "öka antalet Ubunteros" generellt sett, och inte heller eller ändra designen och reglerna.

Vad mer anser du man kan göra?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
Användarvisningsbild
ele
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av ele »

Kul att se nya ansikten,har bara en enkel fråga,hur ser du på vår systerorganisation ubuntu.se ?

MVH ele//
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

webaake skrev:Regler och struktur är gott o väl, men kanske inte hela lösningen? Förra valet efterlyste jag också visioner om hur man skulle öka medlemsantalet, dels behålla de man har samt få in nya. Då menar jag konkreta åtgärder här och nu, riktade till forumet, inte "öka antalet Ubunteros" generellt sett, och inte heller eller ändra designen och reglerna.

Vad mer anser du man kan göra?
Jag ber att få återkomma till detta =) Då jag tror mig ha ett bra svar på detta!
ele skrev:Kul att se nya ansikten,har bara en enkel fråga,hur ser du på vår systerorganisation ubuntu.se ?

MVH ele//
Jag tycker varken bu eller blä om Ubuntu.se, jag är bara glad att jag inte var medlem här under DSK (http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/1383 samt http://www.ubuntu-se.org/drupal/node/1384).
Webmaster för

Mina guider
HakanS
Global Moderator
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av HakanS »

Pontus Öhman skrev:
Toledomahn skrev:
Än så länge är det internt som jag har jobbat på detta, men blir jag invald så kommer jag sjösätta den :)
Ska man uppfatta det som att du inte kommer att sjösätta detta projekt om du inte blir vald till TC?
Varför är det så hemligt?

Har du signerat CoC?
Har du planer på att bli Ubuntu Member?
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

HakanS skrev: Ska man uppfatta det som att du inte kommer att sjösätta detta projekt om du inte blir vald till TC?
Varför är det så hemligt?
Jodå, jag kommer sjösätta detta! Väntar bara på att få svar från Louie :) Och anledningen är för att jag vill vara ensam om namnet så att ingen annan snuvar mig på det då jag inte hunnit reggat det 8)
HakanS skrev: Har du signerat CoC?
Jag var in och skulle signa CoC, loggade in och allt men hittade inte vart jag skulle signera så nej jag har inte signerat CoC ännu då det inte går!
HakanS skrev: Har du planer på att bli Ubuntu Member?
Jag har planer på att bli detta ja :)
Webmaster för

Mina guider
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd

Inlägg av vulfgar »

När det gäller att signa CoC, har du kollar länken på denna sidan?
http://www.ubuntu.com/community/conduct
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Då denna fråga var stor i det förra valet så ställer jag den till dig.
Har du något krav på att en viss person måste blir vald till TL för att du ska tänka dig att bli TC?

Anser du att TL och TC ska ha mer att säga till om inom LoCot än övriga medlemmar?
Användarvisningsbild
Kirill
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

HakanS skrev:Då denna fråga var stor i det förra valet så ställer jag den till dig.
Har du något krav på att en viss person måste blir vald till TL för att du ska tänka dig att bli TC?
Den som blir TL ska jag kunna ha ett gott samarbete med och kunna utbyta tankar och idéer med. Drar inte vi jämt så drabbar det även resten vilket blir jobbigt i längden... Nu har jag turen att nominerad TL och jag drar väldigt jämt så =)
HakanS skrev: Anser du att TL och TC ska ha mer att säga till om inom LoCot än övriga medlemmar?
Nej det tycker jag inte. Ska något bestämmas så ska man först ta det inom högsta gruppen (TL, TC, Admins och Mods) för att sen lyfta ut det för omröstning...

Bara för att jag är nominerad till TC och ska ha presskontakt så kan jag inte gå bärsärk och säga och tycka vad jag vill utan att först ha backat upp det med sittande ledning vilket jag ser som en självklarthet. Det är inte bara en själv jag hänger ut, resten får ju dras med det också ;)
Webmaster för

Mina guider
HakanS
Global Moderator

Inlägg av HakanS »

Pontus Öhman skrev:... utan att först ha backat upp det med sittande ledning
Vilka är, enligt dig, ledningen?

Hur definierar du LoCot, och vad är dess uppgift?
Skriv svar

Återgå till "Ubuntu Sverige"