vsftpd

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

vsftpd

Inlägg av xrx3z »

jag har vsftpd igång på min ubuntu server. jag vet inte om det är nåt med denna fil eller om det är routern som gör att det inte går att ansluta till den...det har ju funkat förr :angry: !! det jag vill ha och som det har varit tidigare är att man ska kunna ansluta anonymt utan lösen eller nåt...jag kan connecta till den men den vill att jag ska skriva in user och lösenord....ok jag gör detta men det går inte att komma in ändå...tidigare har det var så att vem som helst har kunnat ansluta in i ftp utan username och lösen.

finns det nån som kan säga om det är nåt fel på denna fil? om det inte är nåt fel på den så måste det vara routern....eller?

det som händer när jag ska försöka ansluta till den via firefox och ftp://ipnummer så får jag ett felmeddelande med en text och den texten är: 220 , japp det är det enda som står...

filen är vsftpd.conf

Kod: Markera allt

background=YES
listen=YES
anonymous_enable=YES
anon_root=/utdelat
#local_enable=YES
#write_enable=YES
local_umask=022
dirmessage_enable=YES
xferlog_enable=YES
connect_from_port_20=YES
pasv_min_port=3301
pasv_max_port=3302
ftpd_banner=ftp-server
#chroot_local_user=YES
ls_recurse_enable=YES
#secure_chroot_dir=/var/run/vsftpd
pam_service_name=vsftp
så ser koden ut just nu.

det som ställer till det är anon_root=/utdelat, om jag inte har den med kan jag kontakta ftp servern utan att den frågar om user och lösen (skriver jag in user och lösen funkar det i alla fall inte) men jag kommer bara till den sidan som man brukar komma till men där finns ingenting...

/X.

www.kentinet.st
Bild
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: vsftpd

Inlägg av mcNisse »

Vad är det rättigheter på /utdelat?
Användarvisningsbild
xrx3z
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS
Kontakt:

Re: vsftpd

Inlägg av xrx3z »

mcNisse skrev:Vad är det rättigheter på /utdelat?
chmod 777 -R utdelat

vet att detta är dumt men den är min privata server och har den på endast när jag/min vänner behöver nåt på den...
Bild
Skriv svar

Återgå till "Internet"