Skriv ut variabel-värdet till terminal i C/C++?[LÖST]

Här diskuteras programmering och utveckling
Användarvisningsbild
cthulhu

Skriv ut variabel-värdet till terminal i C/C++?[LÖST]

Inlägg av cthulhu »

Jag hade behövt skicka värdet av en variabel till datorn, och för att förenkla problemet undrar jag om det finns något sätt att få terminalen att skriva ut värdet på variabeln "i" nedan.

Kod: Markera allt

#include <iostream> 
#include <cstdlib> 
using namespace std;

int main(){

int i=5;
  system("echo i");

return 0;
}
Detta program skriver givetvis ut "i", men jag vill att den skriver ut "5". Hur gör man det?
Senast redigerad av 1 cthulhu, redigerad totalt 8 gånger.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Skriv ut variabel-värdet till terminal i C/C++?

Inlägg av Konservburk »

Vad menar du?

printf("%d\n", i);

std::cout << i << std::endl;
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Jag har output-filer jag skulle vilja kunna ändra namn på undertiden programmet körs. Om jag inte tänker helt uppåt väggarna fel, så är nog inte std::cout vad jag hade i tanke.

Ett exempel skulle kunna vara att man har ett program som tar input-värden, som den behöver för att göra lite beräkningar, och när den är färdig kan man se på output-filnamnet vilka invärden programmet hade.
(Som jag har det nu skrivs aktuella värden ut till huvudet på varje fil, och så måste jag själv i efterhand flytta runt filerna)

Summa sumarum: Kunna få olika namn på outputfilerna beroende på in-värden. (utan att använda en massa if-satser...)

EDIT: Ja, nu ser jag att jag uttryckte mig slarvigt i mitt första inlägg. Det jag menar där är att jag vill kunna använda system()-kommanot, för att skriva ut värdet på variabeln i. Det hade löst mitt problem.
Användarvisningsbild
Konservburk

Inlägg av Konservburk »

#include <stdio.h>
main(){
	int i = 5;
	char buf[100];
	sprintf(buf, "echo %d", i);
	system(buf);
}
Jag fattar dock inte riktigt varför du vill använda system() istället för att bara döpa utdata-filerna direkt efter din indata?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Ja, jag är lite noob, men nu när jag har lyckats få in variabelvärdet i en string kan jag ju lika gärna skicka den till ofstream/motsvarande direkt, vilket kanske var det du menade att jag skulle göra.
tackar för hjälpen.
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"