Installera om ubuntu!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Hawake
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Installera om ubuntu!

Inlägg av Hawake »

Hejsan alla

Jag hade tänkt installera om mitt ubuntu på min Dell vostro 1310...
Men jag vill gärna behålla partitionerna som jag gjorde när jag installerade första gången (en vänn till mig hjälpte mig att installera och gjorde en massa partitioner vid namn swap /dev/sda7 1000mb och /dev/sda2 100mb och förklarade för mig att datorn skulle bli mycket snabbare och mer lättanvänd med dessa partitioner.

Så jag undrar hur gör jag för att enbart formatera om datorn och installera det på samma sätt som innan?

Kanske bör notera också att detta är min skoldator som dessutom har en windows partition med markeringen E: som har återställningsfiler som skolan har bett oss att inte röra eftersom dom är för lata för att installera om windows från grunden då de ändast vill använda återställningskivorna vi har.

Hoppas ni kan hjälpa mig :)
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installera om ubuntu!

Inlägg av mcNisse »

Spara/skriv ut /etc/fstab så har du facit på hur diskarna monterades/användes.

Under installationen väljer du manuell partitionering och du använder diskarna på samma sätt som tidigare.
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av vulfgar »

Hej och välkommen till ubuntu-se!

När du installerar ubuntu så kommer du till alternativet med partitionering och då bör du välja att partitionera manuellt. Du kommer då att se alla partitioner som redan finns på datorn och har möjlighet att behålla dessa, förstora/förminska ta bort/skapa nya osv, precis hur du vill. Du kan där också se hur stora dom befintliga partitionerna är och vilket filsystem som dom har. Windowspartitionen är förmodligen partitionerad som ntfs, men den kan också vara fat32 (i så fall kan den ev stå som vfat). Växlingsfilerna står som linux swap.

Det är inget problem alls att behålla befintliga partitioner om du vill, men jag förstår inte alls vitsen med att ha 2 olika swap-partitioner. Var noga med att kontrollera att din windowspartition inte kommer att formatteras, det finns rutor som man kan bocka i/ur för detta.

Hur stor swap ska vara beror på hur mycket RAM-minne datorn har och om det är en bärbar eller stationär. Är det en bärbar ska den ha minst lika mycket som mängden RAM, men en stationär kan ha mindre, om det finns mycket RAM kanske den inte behövs alls. Själv skulle jag lägga systemet / på en egen partition på upp till10 GB och det utrymme som är över när alla andra fått sitt skulle jag ge till /home.

Om du är osäker så starta med live-CDn och kör partitionsverktyget gparted (System > Administration) och ta en skärmdump över dina partitioner som du lägger in i forumet så ska vi försöka hjälpa till.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

vulfgar skrev:men jag förstår inte alls vitsen med att ha 2 olika swap-partitioner
Jag skulle gissa att Hawake bara har en SWAP-partition (1GB) den andra (100 MB) kan vara en /boot-partition.
Hawake
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av Hawake »

Vet att det var ett tag sedan jag öppnade tråden och allt har löst sig nu då jag fick hjälp av samma person som innan

så nu har jag installerat om med följande:

/dev
/dev/sda2 ext2 [ / ]
/dev/sda3 ext3 [Boot]
/dev/sda4 swap [ ]
/dev/sda5 NTFS

tackar för hjälpen dock.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"