film på tv
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
film på tv
Hej.
Har en Acer 5930G, laptop med Ubuntu 10.04 laptop versionen och jag försöker få det att funka med att se film från datorn på tv'n.
Får verkligen inte till det, det är då ett nVidia Geforce 9600M GT. Så jag måste använda Nvidia's egna "Nvidia X Server Settings"
En kompis har ett ATI kort o han kan ju köra via "Skärmar" på System -> Skärmar och då funkar det för han.
Funkar inte för mig då jag inte får använda den utan blir hänvisad till Nvidias egna program.
Vad gör jag? Hur ska man ställa in? Inte direkt enkelt eller användarvänligt :/
Har en Acer 5930G, laptop med Ubuntu 10.04 laptop versionen och jag försöker få det att funka med att se film från datorn på tv'n.
Får verkligen inte till det, det är då ett nVidia Geforce 9600M GT. Så jag måste använda Nvidia's egna "Nvidia X Server Settings"
En kompis har ett ATI kort o han kan ju köra via "Skärmar" på System -> Skärmar och då funkar det för han.
Funkar inte för mig då jag inte får använda den utan blir hänvisad till Nvidias egna program.
Vad gör jag? Hur ska man ställa in? Inte direkt enkelt eller användarvänligt :/
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: film på tv
Har du sett om datorn hittar tv:n i nvidia-settings?
Finns en knapp som heter "Detect display".
Finns en knapp som heter "Detect display".
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
jodå det finner den, men jag får den inte att visa något på skärmen eller ja, den visar ju men bara bakgrunds bilden inte nå annat, vetej om det hade med skärmupplösningen att göra.
Dessutom körde den så att jag kunde va med muspekare på båda skärmarna så jag vet inte vad som vart fel med det, för då jag provade att byta på "twinview" tror det va så det hette. Då blev det inte något mer.
Tack
Dessutom körde den så att jag kunde va med muspekare på båda skärmarna så jag vet inte vad som vart fel med det, för då jag provade att byta på "twinview" tror det va så det hette. Då blev det inte något mer.
Tack
-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Visar den bara bakgrundsbilden så är inställningarna så att den har en helt egen ubuntu skärm. Så har jag det också inställt, det är inte så dumt. Då kan tex frugan surfa medans jag ser på film. Du kan röra musen? Starta bara filmen så ska det funka.
nilserik84 skrev:jodå det finner den, men jag får den inte att visa något på skärmen eller ja, den visar ju men bara bakgrunds bilden inte nå annat, vetej om det hade med skärmupplösningen att göra.
Tack
Jag har inte heller lyckats spela upp från dator till tv. Men för mig känns det inte datorn ens känner av tv. Jag har kopplat i s-video i video out. Men Jag kan inte välja något annat än "Separate X screen" de andra är "gråa" (se bild). Är det någon inställning jag missat?

- Bilagor
-
- Skärmbild.png (147.25 KiB) Visad 1706 gånger
S-video är en annan femma. Kan du inte koppla in med VGA eller DVI/HDMI istället? Då får du dessutom högre upplösning
Men har kontakten något med det faktum att datorn inte verkar detektera tv som en andra skärm? Eller att det inte går att ändra till t.ex. twinview?
Jag har fått det att fungera förut (men fick endast till svartvitt). Tyvärr har jag glömt bort hur jag gjorde, tror att datorn i alla fall kände av tv:n då.
Men visst, är sladdutgången avgörande så kan jag köpa en annan sladd, men då måste jag ha någon evidens för att det verkligen är där problemet sitter.
Jag har fått det att fungera förut (men fick endast till svartvitt). Tyvärr har jag glömt bort hur jag gjorde, tror att datorn i alla fall kände av tv:n då.
Men visst, är sladdutgången avgörande så kan jag köpa en annan sladd, men då måste jag ha någon evidens för att det verkligen är där problemet sitter.

-
- Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Du slipper iallafall problemet med svartvitt. 

Ainigma skrev:Men har kontakten något med det faktum att datorn inte verkar detektera tv som en andra skärm? Eller att det inte går att ändra till t.ex. twinview?
S-video fungerar ganska dåligt på grund av att så få använder det. Att bilden blir svart-vit beror på att du antingen använder NTSC eller fel inställning av PAL. Har du ingen gammal datorskärm som du kan låna en VGA-sladd från för att prova?
Du menar testa att köra två monitorer? Jo det kan jag testa. Jag återkommer senare.
svartis skrev:Du slipper iallafall problemet med svartvitt.
Ainigma skrev:Men har kontakten något med det faktum att datorn inte verkar detektera tv som en andra skärm? Eller att det inte går att ändra till t.ex. twinview?
Men det har ju varit färg då jag använt windows, hur menar du?

Har som sagt att göra med inställningen av videostandarden. Kommer inte ihåg om det blev svartvitt om man väljer NTSC eller "fel" PAL (verkar finnas flera, typ PAL-B, PAL-G). Läs här om du är intresserad
- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Svartvitt kan lika gärna bero på att TVn inte klarar S-VHS eller att sladden (SCART) helt enkelt är inkopplad på fel ingång på TVn.
Min issue med det här är att datorn (Nvidia Settings) inte känner av TVn, för då är ngt fel. TVn 'rapporterar' ju sin existens tillbaka i kabeln (sluter kretsen, eller mer avancerat?) och iom. detta så känner grafikkortet av att TVn är inkopplad. Får du då inte upp den i Nvidia Settings känner den inte av detta och därifrån är man körd...
Jag kör S-VHS till TVn med TwinView via Nvidia Settings och det fungerar klockrent.
Min issue med det här är att datorn (Nvidia Settings) inte känner av TVn, för då är ngt fel. TVn 'rapporterar' ju sin existens tillbaka i kabeln (sluter kretsen, eller mer avancerat?) och iom. detta så känner grafikkortet av att TVn är inkopplad. Får du då inte upp den i Nvidia Settings känner den inte av detta och därifrån är man körd...
Jag kör S-VHS till TVn med TwinView via Nvidia Settings och det fungerar klockrent.
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Tror inte att S-video stödjer dubbelriktad kommunikation (dvs att skärmen även kan prata med datorn). När det gäller VGA däremot sitter det ett EEPROM-minne i skärmen som datorn läser av för att få veta tillverkare, upplösningar skärmen klarar osv. Vill man få S-video att fungera måste man på något sätt "tvinga" datorn att skicka ut en signal trots att den inte vet om det finns någon TV som lyssnar i andra änden så att säga 

- farmfield
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Stämmer inte, då hade man inte fått upp info att en TV var inkopplad när den är det och att det försvinner när den inte är det.m!rage skrev:Tror inte att S-video stödjer dubbelriktad kommunikation (dvs att skärmen även kan prata med datorn). När det gäller VGA däremot sitter det ett EEPROM-minne i skärmen som datorn läser av för att få veta tillverkare, upplösningar skärmen klarar osv. Vill man få S-video att fungera måste man på något sätt "tvinga" datorn att skicka ut en signal trots att den inte vet om det finns någon TV som lyssnar i andra änden så att säga
>>> Dags att få ordning på bygget!? <<<
Börjar fundera om jag inte måste in i xorg.conf och ändra ..
https://help.ubuntu.com/community/NvidiaTVOut
https://help.ubuntu.com/community/NvidiaTVOut
Tog mig friheten att fixa din länk
/mod
/mod