Firefox krasch vid senaste uppdateringen [LÖST]

Här behandlar vi program för Internet och kommunikation; webbläsare, chatt-program, filöverföring osv.
timsingen
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Firefox krasch vid senaste uppdateringen [LÖST]

Inlägg av timsingen »

Hej allihopa!

Jag är ny i forumet, men jag har varit inne och löst många av mina problem tack vare er! Jag tänkte höra om det är någon mer än bara mig som efter uppdateringen (dvs. rekommenderade och viktiga säkerhetsuppdateringar) som fått problem med Firefox? Uppdateringen skedde 2010-07-01 och därefter så kraschar Firefox vid uppstart.

Både min stationära dator och min laptop upplever samma fenomen, kan man backa tillbaka och få dessa uppdateringarna ogjorda på något smidigt sätt? Eller ska man vänta till en ny uppdatering kommer?
Senast redigerad av 1 timsingen, redigerad totalt 1 gånger.
madimax

Re: Firefox krasch vid senaste uppdateringen

Inlägg av madimax »

Jag har samma problem fick även telefon samtal från kompis som hade exakt samma problem. Problemmet kom den 30 juni 2010. Firefox vägrar att starta. Har nu listat ut att det har med bankid att gör. avinstallerar men detta så startar firefox utan problem. Eller att man tar bort .mozilla mappen i home mappen dock måste man göra detta varje gång man skall starta firefox om man har kvar bankid. Jag vet ej hur man nu skall lösa problemet vill bara tala om att du är inte själv med det. Har kontaktat min bank men de kände inte till detta just då.
Jag använder ubuntu 10.04 med firefox 3.6.6 med bankid 4.15.0.14 och givetvis är OS uppdaterat med alla uppdateringar som går att få från ubuntu

Tråd finns även här med svar på detta problem:
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 32#p396932
timsingen

Re: Firefox krasch vid senaste uppdateringen

Inlägg av timsingen »

Skönt att se att man inte är ensam, dock är det besvärande. Ligger det på Nexus eller Mozilla att problemet blir åtgärdat? Problemet får väl nog betraktas som "löst".
Christian Johansson
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Firefox krasch vid senaste uppdateringen [LÖST]

Inlägg av Christian Johansson »

Hmmm, jag gjorde också Firefox-uppdateringen igår och för mig funkar det att starta om Firefox även om jag har använt bankid. Kan det kanske ha något att göra med att jag har gjort "64-bitars-manövern" för bankid som är nödvändig om man kör en 64-bitars-version av Ubuntu och som beskrivs här: http://wiki.linuxportalen.se/index.php/BankID#64-bit

P.S. En konstighet har jag dock sett. När jag startade Firefox för första gången idag efter att ha startat upp datorn så kom jag till senast besökta sida från igår istället för till startsidan.
viper

Inlägg av viper »

Har gjort samma erfarenhet de senaste dagarna. Efter mycket ominstallerande och Googlande hittade jag lösningen på detta forum i en annan tråd http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 64#p397264.
Oortodox generalist
1 x 20.04 Desktop, 2 x 18.04 Desktop, 2 x 18.04 Server
peped
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av peped »

Hej

Har svårt att se att problemet är löst - det verkar som om alla är mer eller mindre eniga om att det är olösligt, eller åtminstone att det är någon annans problem.

Men är det inte just detta som är "problemet" med hela "fri källkod" konceptet.

Jag använder själv ubuntu och firefox, för att hålla mig ajour på området. Efter en kladdig installation a operativet och även av bank-id och så har det funkat felfritt. Men när det då händer något så sitter man i skiten och måste vara garderad med windows och microsoftprogram.

Nu sitter jag med min lilla ubuntu / firefox ute på landet och kan inte sköta banken. När jag efter en halv dags letande på olika Linux och ubuntu-forum hittar denna tråd, där man ser att det är ett mer generellt poblem, får jag lite hopp. Men det visar sig att detta ändå inte ger mer än en axelryckning och ett konstaterande att "problemet är löst". Vad är det mer exakt som är löst?
>:D >:D >:D >:D >:D
Tur att sambon är ännu mer Lunux-kritisk än jag och hade tagit sin windowsmaskin med sig.
timsingen

Inlägg av timsingen »

Jag håller med föregående talare, men problemet ligger, enligt mig, inte hos oss användarna. Att Firefox kommer med en ny uppdatering är som sig bör, men sannolikheten att uppdateringen kan krocka med annan mjukvara är, i detta fall Nexus, inte helt osannolikt. Detta händer för jämna i windows, vill jag minnas, fast då brukar hela systemet ta stryk och man får börja med att installera om Windows :-\ I ubuntu är det oftast väl synkat om programmet tillhandahålls av canonical, eller hur? Och där är väl inte Nexus med Bank-id än.

Du kan ju fortfarande utföra dina bankärende med Bank-id, du måste bara göra "ta-bort-filen-i-terminalen" nästa gång du ska använda Firefox! Även om detta inte är en permanent lösning på problemet, så är det förklaring till varför det kraschar och hur man själv kan komma runt detta, även om det besvärligt.
svartis
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Inlägg av svartis »

Ah. Jag hade samma fel. Men hittade inte denna tråd förrän jag hittat en annan lösning:

1. Öppna Edit/Preferences i Firefox

2. Välj tab Encryption

3. Klicka Security Devices

4. Välj New PKCS#11 Module ifrån listan

5. Verifiera att sökvägen är /usr/local/lib/personal/libP11.so

6. Klicka Unload

Efter att ha avakativerat detta så gjorde jag en ny installation, sudo /usr/local/lib/personal/install.4.15.0.X.sh i och nu funkar firefox + nexus fint.
roja

Inlägg av roja »

Tack, det fungerade :D
Varför betala dyrt för sekunda vara när prima är gratis?
simonsays
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av simonsays »

Ursäkta, men hur går jag in i ff och alternativ, när ff vägrar starta alls...?
svartis

Inlägg av svartis »

Och du har avinstallerat nexus + fribid?
simonsays skrev:Ursäkta, men hur går jag in i ff och alternativ, när ff vägrar starta alls...?
simonsays

Inlägg av simonsays »

Bra fråga: jag ser inte nexus under lägg till/ta bort program och inte i synaptic heller. Men det kanske kan gömma sig någonstans ändå. Vad är fribid?
svartis

Inlägg av svartis »

Fribid störde ut min nexus. kör sudo apt-get remove fribid

Ladda ner nexus från install.bankid.com
Packa upp filerna och kör installationsfilen, fast med tillägget u, tex
sudo install.4.15.0.X.sh u (u för att avinstallera)

Får du nu igång firefox så

1. Öppna Edit/Preferences i Firefox
2. Välj tab Encryption
3. Klicka Security Devices
4. Välj New PKCS#11 Module ifrån listan
5. Verifiera att sökvägen är /usr/local/lib/personal/libP11.so
6. Klicka Unload

När detta är gjort, så installera nexus, sudo install.4.15.0.X.sh i (i för install)
simonsays skrev:Bra fråga: jag ser inte nexus under lägg till/ta bort program och inte i synaptic heller. Men det kanske kan gömma sig någonstans ändå. Vad är fribid?
simonsays

Inlägg av simonsays »

den frågar efter lösenord, men jag får inte skriva något ???
svartis

Inlägg av svartis »

Den visar inte lösenordet på skärmen eller nåt tecken på att du skrivit något av säkerhetsskäl. Skriv bara lösenordet och tryck enter. Det är samma lösenord som du loggar in på datorn med.
simonsays skrev:den frågar efter lösenord, men jag får inte skriva något ???
simonsays

Inlägg av simonsays »

Aha, smart :) Fast då är något annat skumt, för inget händer. Eller kanske kommer inget svar/bekräftelse bara?
Tack för dit tålamod med mig som är helt nybörjare!
simonsays

Inlägg av simonsays »

Efter mycket knep och knåp + support från bank-id-folket lyckades jag avinstallera nexus. Fribid fanns inget, sa datorn när jag körde kommandot jag fick tips om här. Firefox blev äntligen gladare, uppdaterade sig själv och funkade igen. Jag sparade bokmärken och alla inställningar från FF som html. Nöjd och kaxig, kände mig som världens datornnörd 8)
simonsays

Inlägg av simonsays »

...fast sen lyckades jag inte installera nexus igen. Dagen efter skulle jag ladda ner böcker från tpb.se (helt lagligt och borde verkligen vara säkert+inte intressant att sprida virus på). Plötsligt fick filhämtaren krupp och började tala om nerladdade GB av ...GB. Jag tänkte att det nog var räknaren som var fel och lät nerladdningen fortsätta ett tag (har smalband^^). Till slut gav jag upp, avbröt och startade om. Sedan dess är datorn full och vägrar köra mer än något program i taget. aMSN funkar inte även om jag inte har något annat igång. Jag har letat efter stora filer, först såklart där jag skulle lägga talböckerna, men hittar inget skumt någonstans. Dvs ännu skummare än om någon stor klump synts så jag kunnat ta bort den. Jag hämtade avast för linux, men datorn har inte tillräcklig mycket minne för att kunna köra det.
Detta borde vara en ny tråd kanske, om virus i eeebuntu? Ska se om jag kan fixa det ikväll.
simonsays

Inlägg av simonsays »

Ny tråd (=fortsättning på denna) finns under Internet, "Virus i eeebuntu?". Svara gärna där, tack!
OpenThinking
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av OpenThinking »

Hej på er!

Jag har samma problem, att Firefox inte startar ibland. För att gå runt problemet har jag lagt upp två ikoner på Gnomeskrivbordet jag kan använda för att få liv i Firefox igen. Den ena dödar hängda Firefoxprocesser och den andra kopierar in en ny "secmod.db" fil då det verkar som det är denna fil som orsakar hängningen.

Man måste ta en kopia på "secmod.db" filen när Firefox fungerar ihop med BankID för att kunna använda min metod. Se ovan för tips hur man kan få igång Firefox som hängt sig. När du väl har en fungerade FIrefox så kopiera "secmod.db" filen till en ny fil "secmod.db.ok" och lägg den i samma mapp som "secmod.db" filen ligger i.

Skapa sedan en programstartare på Gnomeskrivbordet (hö.klick / skapa programstartare) och ange följande kommando:

Kod: Markera allt

sh -c "cp /home/user/.mozilla/firefox/i8aqoet0.user/secmod.db.ok /home/user/.mozilla/firefox/i8aqoet0.user/secmod.db && firefox"
OBS! Du måste byta ut sökvägen till filen till din egen sökväg.

Skapa en till programstartare och lägg in följande kod om du vill kunna döda hängda Firefoxprocesser:

Kod: Markera allt

sh -c "kill `ps -A|grep firefox|awk {'print $1'}`"
Skriv svar

Återgå till "Internet"