Problem Skrivbord laddas ej, går ej att starta (LÖST)

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
plazebo
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Problem Skrivbord laddas ej, går ej att starta (LÖST)

Inlägg av plazebo »

Hej alla!

Har suttit och surfa på Google någon timme per kväll sedan någon vecka tillbaka efter en lösning av mitt problem. Då hittade jag tillbaka hit och började läsa igenom guider och andra inlägg vilket gett mig en hel massa intressant info. Stort tack till er som håller igång detta forum.

Jag skulle kunna lösa mitt problem genom en ominstallation, men vill helst få reda på vad jag ställt till med. Hade Ubuntu för ca 2 år sedan och gav tillslut upp då, men har bestämt mig för att ge det en ny chans nu. Jag kan inget om Linux eller om att använda terminalfönstret mer än att skriva in de rader som jag kan hitta via Google och gissa mig till möjligtvis kan lösa mina bekymmer.

Mitt problem; Har nyligen installerat Ubuntu 10.24 Remix på högst ordinär dator. I samband med att jag försökte få Spotify att funka i Wine har jag gissningsvis ändrat någon grundinställning för grafik eller grafikkort. Fick upp "windows"-fönster där jag valde defaultinställningar för grafik och efter omstart laddade inte skrivbordet. Datorn sitter fast i något som liknar gamla DOS där jag måste skriva in användare och lösen och därefter kan skriva in kommandon.
Har provat Sudo Apt-get install Ubuntu-desktop, men detta är redan installerat och av senaste utgåva. Har även testat STARTX och en hel del andra install-kommandon som säkerligen installerat en del saker som jag inte har användning för och/eller inte borde installerats alls.

Någon som kan hjälpa mig så är jag mycket tacksam...
Senast redigerad av 1 plazebo, redigerad totalt 3 gånger.
Användarvisningsbild
webaake

Re: Problem Skrivbord laddas ej, går ej att starta

Inlägg av webaake »

Om du skriver;
sudo service gdm stop -> enter -> lösenord
och sedan
sudo service gdm start -> enter -> lösenord

vad händer då och vad står det i terminalen?
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
plazebo

Inlägg av plazebo »

Efter första raden skrivits in står det: stop: Unknown instance:

Efter andra raden: gdm start/running, process 1711

Provade sedan omstart, men ingen skillnad.

Glömde skriva innan att desktop logotypen laddas vid uppstart, fast upplösningen är fel, sedan blinkar skärmen några gånger och sedan ut i terminalen.
Användarvisningsbild
webaake

Inlägg av webaake »

Fel drivrutin till grafiken eller fel inställning. Vad har du för skärm och drivrutin till grafiken?

Dessutom kan xorgserverns logg behövas. Den får du fram så här i terminalen:
cat /var/log/Xorg.0.log
och kanske kan kopiera in här, om den inte är för stor.
Xubuntu på flera maskiner. Men inte Unity!
Mer Terminalanvändande i Ubuntu vore bra. Och Xfce. Och Mate.
plazebo

Inlägg av plazebo »

Fanns ingen cat/var/log-katalog.... Stod nånting om att det saknades sources.list vid start även...

Familjen gapade om en fungerande dator så jag blev tvungen att ominstallera och nu funkar allt igen, ska vara mer försiktig framöver...
Stort tack för assistansen oavsett.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"