Panelproblem i 10.04
-
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Panelproblem i 10.04
Jag har 8.04 på en partition och där har jag båda panelerna på skrivbordet i nederkanten. Den med klockan har jag längst ner. Det är så jag vill ha det...
Nu har jag installerade 10.04 på en annan partition och där vill jag också ha det så, så jag placerade panelerna så. Men vrje gång efter omstart så byter panelerna plats med varandra. Vad är det som är fel? Finns det här felet i 9.10 också eller ska man installera den istället för 10.04?
Om det funkar i 8.04 borde det väl funka i 10.04 också?
Nu har jag installerade 10.04 på en annan partition och där vill jag också ha det så, så jag placerade panelerna så. Men vrje gång efter omstart så byter panelerna plats med varandra. Vad är det som är fel? Finns det här felet i 9.10 också eller ska man installera den istället för 10.04?
Om det funkar i 8.04 borde det väl funka i 10.04 också?
- Ulsak
Re: Panelproblem i 10.04
kolla i konfigurationsredigeraren apps -> panel -> toplevels -> top_panel_screen0. Kolla vad nyckelvärdet är för orientation. det skall väl vara "top" som standard. Du kan byta det genom att dubbelklicka.
-
ok... var hittar jag konfigurationsredigeraren?
- Ulsak
ok, kortversionen: öppna terminalen skriv gconf-editor
den långa versionen, den kan läggas in som programobjekt i Program->Systemverktyg genom att gå in i Inställningar ->Huvudmeny samt
bockas för enligt bilden nedan.
den långa versionen, den kan läggas in som programobjekt i Program->Systemverktyg genom att gå in i Inställningar ->Huvudmeny samt
bockas för enligt bilden nedan.
-
Ok, tackar!
Jag hittade dit via terminalen som du skrev. den andra vägen funkar inte för jag har inte "systemverktyg"..
Men iallafall så hjälpte det inte.. det står "bottom" på båda panelerna, och det ska det ju göra för jag vill ha båda panelerna i botten.. men problemet är att de byter plats med varandra efter omstart. Den med "Program" och "platser" vill jag ha längst ner, och den andra ska ligga precis över den. Så kan man lägga dom, och det ser bra ut, men så fort jag har starta om datorn så har de två bytt plats..
Det funkar i 8.04 att göra såhär och de ligger kvar.. men inte i 10.04.. nåt måste vara fel..
Jag hittade dit via terminalen som du skrev. den andra vägen funkar inte för jag har inte "systemverktyg"..
Men iallafall så hjälpte det inte.. det står "bottom" på båda panelerna, och det ska det ju göra för jag vill ha båda panelerna i botten.. men problemet är att de byter plats med varandra efter omstart. Den med "Program" och "platser" vill jag ha längst ner, och den andra ska ligga precis över den. Så kan man lägga dom, och det ser bra ut, men så fort jag har starta om datorn så har de två bytt plats..
Det funkar i 8.04 att göra såhär och de ligger kvar.. men inte i 10.04.. nåt måste vara fel..
-
Jag har testat med alla möjliga värden, och har även tittat på 8.04 och kopierat de värden som fanns där, men det hjälpte inte.
Jag har nu flyttat över varje enskild ikon mellan de två panelerna, så blir det som jag vill..
Men detta är en bug. Såhär är det inte i 8.04.
Det verkar vara så att när datorn starts så laddas den ena listen lite före den andra, den som laddas sist hamnar underst.
Var rapporterar man en sån här bug?
Jag har nu flyttat över varje enskild ikon mellan de två panelerna, så blir det som jag vill..
Men detta är en bug. Såhär är det inte i 8.04.
Det verkar vara så att när datorn starts så laddas den ena listen lite före den andra, den som laddas sist hamnar underst.
Var rapporterar man en sån här bug?
- Ulsak
knepigt, om jag hade varit i dina kläder så hade jag istället behållit tagit bort bottenpanelen helt, valt att ha toppanelen med värdet "bottom" och lagt till de funktioner som fanns i den borttagna bottenpanelen.
buggar rapporterar du i launchpad.net
buggar rapporterar du i launchpad.net
-
jo.. fast då får inte alla mina grejer plats i panelen
Men nu har jag flyttat alla grejer mellan de båda panelerna så blev det som jag ville. Men onödigt krånligt..
Har även upptäckt några buggar när det gäller teman, men det fanns i 8.04 också.. när man byter mellan 2 teman så byts inte alltid alla grejer.. ibland hamnar t.ex krysset uppe i hörnet i fel hörn osv, och så får man ibland byta fram och tillbaka flera gånger mellan två teman för att bytet ska verkställas.

Har även upptäckt några buggar när det gäller teman, men det fanns i 8.04 också.. när man byter mellan 2 teman så byts inte alltid alla grejer.. ibland hamnar t.ex krysset uppe i hörnet i fel hörn osv, och så får man ibland byta fram och tillbaka flera gånger mellan två teman för att bytet ska verkställas.
- Ulsak
intressant. Jag skulle vilja se en screenshot av ditt skrivbord .
vad tycker du om förfarande? med docks ( det finns ett flertal tillgängliga varianter AWN, Cairo, Docky) för genvägar.
här kommer en bild av min Docky från vänster till höger : Docky-hanteraren, terminalen, firefiox, GIMP, Kompozer, Inkscape, Diablo2 (i Wine) , gedit, -xchat, openoffice writer, genväg till en mapp, rhythmbox, poedit, bildvisare, processorstatus, , klocka, e-post-indikator, senaste dokument, batteristatus, väder. nätverksindikator, timer.
vad tycker du om förfarande? med docks ( det finns ett flertal tillgängliga varianter AWN, Cairo, Docky) för genvägar.
här kommer en bild av min Docky från vänster till höger : Docky-hanteraren, terminalen, firefiox, GIMP, Kompozer, Inkscape, Diablo2 (i Wine) , gedit, -xchat, openoffice writer, genväg till en mapp, rhythmbox, poedit, bildvisare, processorstatus, , klocka, e-post-indikator, senaste dokument, batteristatus, väder. nätverksindikator, timer.
-
http://www.ubuntu-se.org/phpBB3/viewtop ... 19&t=40952
Där ska det gå att se en skärmbild jag la ut en annan gång.
Där ska det gå att se en skärmbild jag la ut en annan gång.
- Ulsak
okey, jag hade definitivt dumpat den gröna panelen ( högerklicka - ta bort denna panel) och lagt fokus på att pimpa den grå panelen.
-
ok, men där har jag alla öppna fönster som jag vill ha koll på..
men hursomhelst så tycker jag att det är en brist att man inte kan välja vilken panel som ska ligga överst.
men hursomhelst så tycker jag att det är en brist att man inte kan välja vilken panel som ska ligga överst.
Senast redigerad av 1 Henrik Jansson, redigerad totalt 24 gånger.
- Ulsak
det löser du genom högerklick ->Lägg till i panelen -> Fönsterlista
-
I den grå menar du? nja.. det är lite för fullt för det 

- Ulsak
ja, det kan du ha rätt i, men kan du inte rannsaka dig själv och kolla om det finns nåt i panelen som du använder väldigt lite av och prioritera? Jag har själv i tidigare versioner bantat ner rejält
om du ändå föredrar att ha bägge panelerna kan man laborera med x resp y värdena enligt bilden nedan.
om du ändå föredrar att ha bägge panelerna kan man laborera med x resp y värdena enligt bilden nedan.
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Ett alternativ för dig kanske kan vara ubuntu system panel som varit med ett tag och numera används utav bland annat Linux mint
EDIT:Rätt länk till alldeb installer: https://launchpad.net/usp2
http://peter.ubuntu.se/index.php?option ... Itemid=166
Läs mer om panelen här.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 26&p=10802
EDIT:Rätt länk till alldeb installer: https://launchpad.net/usp2
http://peter.ubuntu.se/index.php?option ... Itemid=166
Läs mer om panelen här.
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.p ... 26&p=10802
Senast redigerad av 2 mrfab, redigerad totalt 24 gång.
- Ulsak
faktiskt smått genialt...