Problem med CS1.6,Spotify och Ventrilo.

För spelentusiaster !
Pedrus

Problem med CS1.6,Spotify och Ventrilo.

Inlägg av Pedrus »

Hejsan! Jag laddade ner Ubuntu för ca 2 veckor sedan och hade redan då problem då jag inte hade någon brännare eller USB Sticka men fixade allt genom Wubi som jag är riktigt nöjd med! Nu har jag installerat wine och använder det och allt funkra bra på nästan alla program förutom Counter-Strike 1.6 , Ventrilo och Spotify.

Counter-Strike 1.6 :

Jag startar allt och det går bra tills jag kommer in och ser att min FPS som brukar vara på 100 är nu på 20 max 21 och så ska det inte vara. Testade att gå in på windows och då hade jag 100 fps som vanligt men inte på Ubuntu. Hade inget ljud heller så det är ett problem också.

Ventrilo :

Kan inte prata eller hör ingenting då jag får upp ett ERROR message varje gång jag går ut och in från en kanal och från Setup då det står någon GSM o.s.v.
Har försökt med simpla knep men det funkade inte.

Spotify :

Allt går bra tills jag ska sätta på en låt då det "hackar" så den spela t.e.x halva låten sen stannar det till och förtsätter till och från som det inte är i windows.

Det var nog alla min nuvarande problem som jag har försökt att lösa men har inte lyckats!
Vill verkligen fortsätta att använda Ubuntu då jag ser det som en möjlighet att lära sig nya saker och att det är så snabbt och smidigt!

Mvh

Pedrus
ChristerNylander
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Problem med CS1.6,Spotify och Ventrilo.

Inlägg av ChristerNylander »

Pedrus skrev: Vill verkligen fortsätta att använda Ubuntu då jag ser det som en möjlighet att lära sig nya saker och att det är så snabbt och smidigt!
Hej,
Jag håller med.
Linux och öppen källkod är bra för framtida mjukvaruinstrin (i t.ex. Sverige), inget är hemligt. Alla kan studera källkoden och ändra i den.
Icke öppen källkod, kräver avtal och specialtillstånd för att studera källkoden.
Linux sparar även pengar och har hög säkerhet. (ovanligt med virus).
(Staten kan spara miljarder/år genom att välja Öppen källkod, några kommuner har fattat det.)

Wine:
Jag tycker det är svårt att få allt att fungera under Wine.

Jag har alltid dubbelboot på mina datorer. Vill ha en Windows, samt minst två partitioner med Linux. Där jag kan testa en ny Linux.
(Brukar även ha en liten Vfat-partition för att flytta saker mellan Linux och Win.)
Tyvärr kostar windows 7 ca 1000 kr.

Alltså man kan med dubbelboot använda Linux för det mesta, men köra Windows vid behov. :)

Dina problem tror jag är svåra. Man kan även kolla "PlayOnLinux" (hjälp-program för Wine?).

De Nyaste och dyra spelen brukar först finnas för Win, därför flest kör Win.
Det finns en del hyggliga 3D-spel gratis för Linux.
(T.ex. Sourebraten (stavn?) FPS-kuta-skjuta, Speed-dreams (bil), PlaneShift (MMORPG), Glest (Strategi, smågubbar) mm).
Dessa är inte så fina som köpspel, men gratis, inte mycket till registreringar, inga DVD-nycklar, inte mycket till reklam.

Vänligen
Christer
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Problem med CS1.6,Spotify och Ventrilo.

Inlägg av brattham »

Hej, Pedrus!

Misströsta inte. Det mesta går att fixa. Jag kan ju bidra med ett litet strå till stacken:

Spotify:
Välj meny: Program > Wine > Konfigurera Wine

Flik: Ljud
=> Ljuddrivrutiner: Välj "OSS-drivrutin" (Kryssa i den och ta bort "ALSA-drivrutin")

[Övrigt i samma flik som ovan (fast detta kanske redan är inställt...)
=> DirektSound: Hårdvaruaccelrering: Välj "Emulering" (om inte detta redan är gjort); Samplingsfrekvens: Välj "44100"; Bitar per sampling som: Välj "16".]

Håll tungan rätt i mun och tryck: Verkställ! ;D

Omstart av Spotify krävs! => Välj i Spotifymenyn: File > Exit
Starta sedan Spotify igen. (Vill du vara säker kan du ju alltid starta om hela datorn.)

Så, nu bör du (sannolikt) åter kunna njuta av dina spellistor igen... O0

/Mvh Per
Skriv svar

Återgå till "Spel"