Usb-minne visar att ca 3gb upptaget men bara ca 100mb lagrat

Hjälp med installation och användning av program
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Usb-minne visar att ca 3gb upptaget men bara ca 100mb lagrat

Inlägg av Emka »

Kass topic men kom inte på nåt bra...

Nå, jag har ett usb minne som är filsystem msdos, går jag in och kollar via "Dator" och tar egenskaper så står under "innehåll" att den innehåller 14 objekt med totalt 101.8 MB men det är ändå bara 951,1 MB ledigt och det står att 2,8 GB använt, varför är det så?

Min egen teori är att det har kastats men inte papperskoregn tömd, jag vill ha dessa filer då det är ett viktigt arbete som jag inte vill göra om... den datorn som de ev kan ha kastats på har jag inte tillgång till, vet inte ens om de har kastats, de ligger inte i papperskorgen på min dator iallafall, finns det något sätt att få åtkomst till dem? det brukar ju vara en gömd .Trash där "skräpet" har lagts men det finns ingen här, har heller ingen tillgång till en windowsburk, nån som har ett kommando eller annat bra på lager?
Emil.s
Kontakt:

Re: Usb-minne visar att ca 3gb upptaget men bara ca 100mb la

Inlägg av Emil.s »

Antar att det är FAT-32 på minnet? Ibland kan det hända att filen tas bort, men att minnet "behåller" datan. Löses enklast genom att formatera om det.
Installera gparted och formatera om.
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Emka

Inlägg av Emka »

alltså att kunna formatera är inga problem och med risk att låta spydig, dock inte på ett illa menat sätt så ta det inte så, men det var inte det jag frågade efter, jag behöver filerna och de har bara försvunnit, kan det vara så som jag skrev i min förra post? Att de kan ligga i en papperskorg på en annan dator men det går inte att komma åt utom från just den datorn...
m!rage

Inlägg av m!rage »

Det finns inga dolda filer eller mappar? Du visar dem med ctrl+h (h som i hidden)
Emka

Inlägg av Emka »

Har kollat det, då den han använts i em MS dator bör den väl ha listats på deras sätt och det hade synts automatisk? Tjänar nog ingenting till stt testa den i en MS burk heller, fattar bara inte hur filerna kan ha försvunnit sådär *poff*

Ingen som har koll på hur man återskapar filer?
Användarvisningsbild
ThinLizzy
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av ThinLizzy »

om du kollar på minnet som sudo med: gksudo nautilus i en terminal. kanske finns det grejor i roots .trash?
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Läste visst lite för snabbt förra gången...

Innan bu ger dig på dataåterställning så bör du ta en backup på blocken, så att du inte riskerar att skriva över dina filer som troligtvis finns där.

Kod: Markera allt

sudo dd if=/dev/sdXY of=/home/din_användare/usb_backup
Ersätt X och Y med värdena för partitionen på ditt minne.

Gällande återställning sen så har jag dålig koll på området, men detta kanske är ett steg på vägen:
https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery#Data Recovery from damaged filesystem or drive
https://help.ubuntu.com/community/DataRecovery#Extract individual files from recovered image
Emka

Inlägg av Emka »

Så jag går in på media-usb i terminalen och kör detkommandot? Eller räcker det med att skriva så i början?
m!rage

Inlägg av m!rage »

Du kan köra det oavsett vilken mapp du står i. Vet du vilken enhet (sdXY) usb-minnet är? Enklaste sättet att ta reda på det är att först köra

ls /dev/sd*
därefter kopplar du in usb-minnet och kör kommandot igen. Kolla vilken som dök upp. Antagligen sdb1 om du bara har en hårddisk i datorn.
Du ersätter förstås även din_användare med ditt namn
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

m!rage skrev:Du kan köra det oavsett vilken mapp du står i. Vet du vilken enhet (sdXY) usb-minnet är? Enklaste sättet att ta reda på det är att först köra

ls /dev/sd*
därefter kopplar du in usb-minnet och kör kommandot igen. Kolla vilken som dök upp. Antagligen sdb1 om du bara har en hårddisk i datorn.
Du ersätter förstås även din_användare med ditt namn
Eller enklare och säkrare, "sudo fdisk -l".
Skriv svar

Återgå till "Program"