Loggfiler?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
perab
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Loggfiler?

Inlägg av perab »

Hej!
Jag har, inte ett problem, men väl en fråga. På min nya dator med Ubuntu Lucid Lynx installerat, ser jag att hårddiskindikatorn blinkar till ungefär en gång per sekund. En mycket kort blinkning. Samtidigt kan det höras ett svagt dunkande ljud, vilket jag gissar är från hårddiskens läs/skrivarm som växlar spår. Denna aktivitet pågår konstant trots att inget program är igång (förutom Ubuntu själv då med alla sina bakgrundstjänster). I bakgrunden snurrar då även en LAMP server med www-katalogen under /var (var har egen partition).

Så till min fråga: Är det så att systemet kontinuerligt loggar aktiviteterna på en (eller flera) loggfil(er)? Var kan jag i så fall hitta dessa? Finns det någon risk att nämnda hårddiskaktivitet sliter ner disken i förtid? Kan loggfilerna vara behjälpliga vid felsökning?

Hårddiskdata: 500Gbyte, serial-ATA. Fyra partitioner: Root, swap, home och var. Alla utom swap är ext4. Inget annat OS.
Det enda säkra sättet att aldrig misslyckas - det är att inte göra någonting alls!
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Loggfiler?

Inlägg av johanre »

Ja, det är precis som det skall vara när du har en LAMP server igång. Loggarna hittar du under /var/log - t.ex. /var/log/apache2/access.log & /var/log/mysql.log

Visst; teoretiskt sett så sliter du på en hårddisk om den används hårt hela tiden men för att du verkligen skall få såna effekter måste du ha en *väldigt* aktiv server...

Är du orolig för hur disken mår (den verkar vara hyfsat ny så jag tror inte du behöver oroa dig på åtmintone 2 år än) så kan du installera "smart-notifier" paketet. SMART är en disk-monitoreringsstandard.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"