Jag har en dator med lite olika problem. På en hårddisk på 500gb har jag Windows och Ubuntu installerat, men jag har problem med allt möjligt. Dessutom vill min bättre hälft använda alla de program som hon är van vid som Windowsanvändare, och hur jag än gör så får jag inte Windows att fungera bredvid Ubuntu.
Till saken. Jag vill göra en ren ominstallation, som titeln avslöjar, av Windows. Jag har bränt ut en Windows Recovery-skiva, men jag vet att man t.ex. kan trycka F11 vid start för att komma till en systemåterställare(?). Jag har bränt ut allt som jag vill behålla, så målet är att få en enda tom hårddisk där jag via F11 eller skivan kan installera Windows.
Hur går man tillväga rent praktiskt?
- Trycka F11 och följa instruktioner? Rensas alla partitioner och slås ihop till en? Jag har aldrig testat så jag vet ingenting.
- Använda Windowsskivan (som alltså är en nedladdad "Windows Recovery")? Kan den rensa rubbet och köra en installation på den tomma hårddisken?
- Använda Ubuntu Live-skivan och via GParted rensa alla partitioner och sen byta till Windowsskivan/trycka F11? Låter lite farligt, men jag vet inte.
Tacksam för all vägledning som kan fås

(Och snälla ingen övertalning om att stanna kvar med Ubuntu, kan inte övertala min tjej. Däremot kommer jag nog köra Wubi:)