vnc vill inte genom ssh-tunnel [Löst]

Konfiguration av nätverk, hur man använder Ubuntu som server, och håller sin dator säker
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

vnc vill inte genom ssh-tunnel [Löst]

Inlägg av brattham »

Hej, jag försöker få tunnla vnc via ssh. Jag testar på mitt lokala nätverk som här består av en "lokaldator" (Ubuntu 9.10) och en "fjärrdator (Ubuntu 10.04)". Det är alltså så att jag vill kunna styra fjärrdatorns skrivbord från lokaldatorn.

Först startar jag vino-server (dvs kryssar i lämpliga inställningar i Fjärrskrivbord) på "fjärrdatorn".

Sen skriver jag i en terminal på "lokaldatorn":

Kod: Markera allt

ssh -L 5900:localhost:5900 brattham@192.168.1.3
och det verkar gå bra. Jag får bland annat följande respons:

brattham@192.168.1.3's password:
bind: Address already in use
Linux lab-1 2.6.32-22-generic #36-Ubuntu SMP Thu Jun 3 22:02:19 UTC 2010 i686 GNU/Linux
Ubuntu 10.04 LTS

Welcome to Ubuntu!

osv...

På lokaldatorn har jag dels vinagre (Fjärrskrivbordsklient) samt vncviewer (xtightvncviewer). Här testar jag med vncviewer (fast jag har också testat med vinagre med likvärdigt resultat). När jag då på en (annan/ny) terminal på lokaldatorn skriver:

vncviewer localhost
så får jag följande respons:

Connected to RFB server, using protocol version 3.8
Server did not offer supported security type

Det där gick ju inget vidare...

Om jag istället skriver:

vncviewer 192.168.1.3
så får jag följande respon:

Connected to RFB server, using protocol version 3.7
Performing standard VNC authentication
Password:
Authentication successful
Desktop name "brattham@lab-1"

osv...

[... och så får jag upp den efterlängtade fjärrdatorns skrivbord på min lokaldator...]

Det gick ju bättre, fast då tunnlar jag ju inte via port 22/ssh, och det var ju det jag ville. Jag fattar inte varför det inte funkar. Ställer de olika versionerna av Ubuntu (9.10 respektive 10.04) till det? Och varför används olika versioner av protokollen (3.7 respektive 3.8 ) vid de olika metoderna (dvs med och utan "tunnling")? Är det någon som vet vad det är som går galet och vad hur jag ska lösa det?

/Mvh Per
Senast redigerad av 1 brattham, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: vnc vill inte genom ssh-tunnel

Inlägg av mcNisse »

Hejsan
Missade den här frågan... :-[

Här har du troligtvis problemet.
brattham skrev:bind: Address already in use
Du får inte upp tunneln. Kontrollera att du inte använder port 5900 på localhost, det kan du göra med tex nmap eller netstat. nmap är bättre imo...
Användarvisningsbild
brattham
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: vnc vill inte genom ssh-tunnel [Löst]

Inlägg av brattham »

Det var så att porten var upptagen. Det var ett program som hette "iTalic" (Eventuellt från Edubuntu) som startades upp automatisk vid uppstart. Jag bockade bara av programmet/applikationen i uppstartshanteraren, sen var det bara att köra på med vnc (port 5900).
Skriv svar

Återgå till "Nätverk, säkerhet och servrar"