Behöver vägledning om dualboot kontra wubi

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Skuggvarg

Behöver vägledning om dualboot kontra wubi

Inlägg av Skuggvarg »

Jag har redan sökt efter liknande ämnen men hittade inget som passade för mig, så det får bli en ny tråd. Tacksam för snabba svar, då jag är ivrig att komma igång med Ubuntu.

Jag har en budget-laptop som skeppades med Vista, vilket jag snabbt gjorde mig av med när jag märkte hur seg datorn var (och hur mycket Vista lade sig i precis allt jag gjorde, samt att Vista vägrade göra det jag beordrade det att göra). Istället blev det gamla hederliga XP, med vilket burken har fungerat bra, dock lite småsegt med tiden vilket ledde till att jag formaterade om datorn igår.

Jag tog mig en titt på Ubuntu för ett par år sedan men var väl inte redo för det, nu är jag åtminstone villig att testa dualboot och har laddat ner samt bränt in den senaste versionen (LTS) på en skiva, men här kommer vi till mitt problem:

Jag vet inte vart jag ska ta vägen under installationen! Har läst mig till att det är Grub som ska installeras för att man ska kunna köra dualboot, så långt allt väl. Men sen vill programmet partitionera min hårddisk. Här säger min hjärna stopp och slänger upp världens fetaste varningsskylt, eftersom jag redan partitionerat hårddisken en gång och installerat XP (och vill helst slippa göra om eländet igen). Måste jag alltså ge Ubuntu en egen partition? Hur fungerar det med att jag redan har enhet C (med XP) och enhet D (vilken var avsedd för "skräp", dvs nöjesprogram, dokument och diverse annat). Min tanke var att jag skulle ha Ubuntu på enhet C, parallellt med XP. Kommer inte XP att ta skada om jag begränsar enhet C? Eller borde jag köra in Ubuntu på enhet D istället? Känner mig väldigt förvirrad kring detta.

Eller är det bättre att använda Wubi? Vad är för- och nackdelarna med att använda Wubi?

Tacksam för snabba och hjälpsamma svar.

EDIT:
Disken är på totalt 80 gig, och 5 gig är låsta till ursprungsinstallationen av Vista. Resterande 75 gig fördelade jag på 30 gig till C och 45 gig till D, tyckte att XP och Ubuntu borde kunna överleva på 30 gig tillsammans. Med enbart XP samt några andra program installerade och en swap-fil på 4 gig så har XP nu hoggat 13 gig av C och jag har 17 gig kvar att spela med.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Behöver vägledning om dualboot kontra wubi

Inlägg av Hund »

Om du kan avvara "D" till Ubuntu skulle jag rekomendera att du installerar det där. Annars kan du ändra storlek på nuvarande "C" partitionen men det blir nog lite trångt med utrymme då.

GRUB installeras automagiskt och den biten behöver du inte beskymmra dig om.

Wubi är väl trevligt och smidigt. Men eftersom du skapar ett slags "virtuellt" filsystem på det redan befintliga filsystemet NTFS så blir det ju vissa begränsningar i och med NTFS som inte är världens bästa filsystem direkt, mest blir det väl en prestandaförslust med Wubi. En riktig installation är att föredra tycker jag.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Jag tycker att du har för liten hårddisk för att ha 2 operativsystem, så du måste nog bestämma dig Windows eller Linux. Frågan är även att du har tagit bort Vista för att du tycker att det fungerar inte så varför inte skrota den helt och om du väljer Windows ta XP istället. Sen måste du fundera på vad är det som gör att du måste ha Windows, är det för spel eller andra program som bara finns för Windows skriv gärna vilka program som du använder så kan vi se om du skulle klara dig utan Windows. Jag har tagit bort Windows och har bara Ubuntu och har gjort så i cirka 4 år och jag saknar inte Windows, min kompis började med att både ha Windows och Ubuntu 2008 men nu när jag installerade version 1004 på hans dator så ville han inte ha Windows längre, han tyckte att det inte fanns något behov längre och nu har han aldrig virus på sin dator.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag tycker inte det är en för liten hårddisk. Min HDD är på 40GB och den räcker långt för mig. Jag använder just nu 3.4GB till root och 1.5GB till home, vilket blir totalt 4.9GB. rooten är ostädad och rensar jag lite cache etc hamnar den under 3GB. Fast ska vi ha med marginal skulle jag rekomendera att man avvarar 10GB allt som allt för Ubuntu.

Nog för att Windows tenderar att äta utrymme, men inte såå mycket. :P
BjHstad
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av BjHstad »

Jag har en laptop med ungefär samma prestanda som du. Installerade Ubuntu 10.04 i Wubi och det funkar kanon.
Har 35 gig kvar av min 80 gigs disk, Installationen gick på några minuter i Wubi och jag märker inte nån jätteförlust av prestanda . Det mesta funkar som det brukar. Kör en test . Fördelen är att det ju är lätt att avinstallera, när Ub ligger som ett program i Windows programhanterare. Märkte att det blev lite "trångt" med fullinstallation av både Xp och UB1004 på min lappe i alla fall. Good Luck
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Hund skrev:Jag tycker inte det är en för liten hårddisk. Min HDD är på 40GB och den räcker långt för mig. Jag använder just nu 3.4GB till root och 1.5GB till home, vilket blir totalt 4.9GB. rooten är ostädad och rensar jag lite cache etc hamnar den under 3GB. Fast ska vi ha med marginal skulle jag rekomendera att man avvarar 10GB allt som allt för Ubuntu.

Nog för att Windows tenderar att äta utrymme, men inte såå mycket. :P
Min rotpartion är på 22 GB men den har bara använt 10 GB av den sen bör han eftersom det är en bärbar ha en växlingspartion, sen vill väl Windows ha ungerfär lika mycke det är klart kan han utnyttja sin D partion både för Ubuntu och Windows så kan han minska på /home men håller man på men filmer så bör den vara på cirka 10 GB. Nackdelen med Windows att den ökar i storlek på grund av att uppdateringarna.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

80 Gb är absolut inte för lite om du inte håller på myckt med film/audio. Min laptop på 40 Gb hade ubuntu och XP, med säkert 5 Gb spel installerade i XP + div. program, och full Ubuntu (open office, gimp, mm) installation som blev ca 4 Gb totalt. XP klarade sig på ca 10 GB.

Hur stor /home skall vara är ju upp till dig, du vet själv bäst hur mycket dina egna filer tar.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Hur mycket utrymme man behöver beror helt på vad man använder sin dator till det är svårt att utöka utrymmet på en bärbar för oftast har man bara en hårddisk, på en stationär är det bara att sätta dit en till hårddisk så är problemet löst. Jag har mycket musikvideos och säkert minst 7 GB med musik men jag har bara UT 2004 installerat i spel och det använder jag sällan.
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

Först vill jag tacka för alla bra svar. Mina svar på de frågor och invändningar ni hade:

Tanken var alltså att ha XP och Ubuntu på C och jag trodde då att 30 gig skulle räcka för detta, eftersom jag nu har 17 gig kvar och Ubuntu sägs ta upp 4-5 gig. Stämmer? Även om Ubuntu vill ha 10 gig finns det 7 gig kvar, vilket är ca 20% ledigt av partitionens ursprungliga storlek. D-enheten ville jag som sagt ha för rena nöjesprogram och dokument, så att jag inte behöver formatera om hela datorn igen om det skulle bli nåt problem med enhet C.

Nu kommer en följdfråga: Om jag installerar Ubuntu på enhet D, som Hund rekommenderade, kommer då enhet D fortfarande att vara tillgänglig för Windows eller kommer Windows bara att ha tillgång till C, medan D blir exklusiv för Ubuntu? Det här med Linux-systemet förvirrar mig en aning, som ni säkert märker. Jag har heller inte så mycket erfarenhet varken av att partitionera eller att använda en dator med partitioner. Jag fastnar i installationsprogrammet när jag blir ombedd att göra en partition, förstår liksom inte vad det är jag ska göra eftersom jag redan har en partition och om jag börjar partitionera om kommer väl Windows att försvinna?

Jag vill definitivt ha kvar XP, dels för att det är en miljö jag är van vid, och jag vill vänja mig gradvis vid Ubuntu, utan att behöva gå en "crash course", för det är ju uppenbarligen inte helt problemfritt att gå från Windows till Ubuntu. Jag behöver XP som säkerhet, så jag vet att jag alltid kommer att kunna använda de program jag vill använda. Spelar gör jag inte mycket, men vissa spel är ändå intressanta för mig. Jag använder datorn till internetsurf (använder oftast Firefox, men vissa sidor kräver Internet Explorer), internetbanken (funkar bäst med Internet Explorer, funkar sådär med Firefox, inget stöd alls för övriga browsers såvitt jag vet), ordbehandling och kalkylprogram (funkar väl lika bra med OpenOffice, så där finns inget hinder), spel (som då kräver Windows), rippa MP3 (ska väl funka med nåt program i Ubuntu) och lyssnar på Spotify (kompatibelt med Ubuntu?).

Kan man ha både Internet Explorer och Firefox i Ubuntu? Firefox ska väl iaf funka men vet inte hur det är med IE.

Jag vill understryka att jag inte jobbar varken med film eller musik på datorn, jag bara lyssnar på musik och ser på film, vilket väl egentligen inte kräver alls mycket, mer än det faktiska utrymmet. För själva lagringen har jag en extern disk på 1 terabyte, så det räcker rätt bra. ;)

Wubi verkar vara ett användarvänligt alternativ men jag hade nog ändå tänkt göra en "ren" installation av Ubuntu, hellre än att gå via Wubi. Det roliga (om det nu är så roligt) är ju att installationsguiderna visar ett grafiskt användargränssnitt, medan LTS-versionen är ett renodlat textsystem, vilket också försvårar processen en aning. Det guiden säger att man ska göra stämmer ju inte eftersom det rör sig om en annan version, med andra alternativ i menyerna. ???

Eftersom jag har en laptop med begränsade resurser, borde jag istället installera Xubuntu?
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Ubuntus partioner kan du ej komma åt med Windows men däremot om du väljer en manuell partion där du själv bestämmer hur du ska partionera så kan du välja att montera Windows och se bara till att krysset för att man ska formatera den inte är förkryssat.Fördelen med det här att du kan ha C: som ett lager för både Windows och Ubuntu. Eftersom du har har haft Vista på din dator så tror jag att den klarar av vanliga Ubuntu men skriv gärna vad du har för hårdvara på den, det ser du i kontrollpanelen-system-enhetshanterare. Grafikkort, ljudkort och nätverkskort speciellt om du har ett trådlöst nätverkskort
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Skuggvarg skrev:Ubuntu sägs ta upp 4-5 gig. Stämmer? [...]

Japp.
Skuggvarg skrev:Nu kommer en följdfråga: Om jag installerar Ubuntu på enhet D, som Hund rekommenderade, kommer då enhet D fortfarande att vara tillgänglig för Windows eller kommer Windows bara att ha tillgång till C, medan D blir exklusiv för Ubuntu? Det här med Linux-systemet förvirrar mig en aning, som ni säkert märker. Jag har heller inte så mycket erfarenhet varken av att partitionera eller att använda en dator med partitioner. Jag fastnar i installationsprogrammet när jag blir ombedd att göra en partition, förstår liksom inte vad det är jag ska göra eftersom jag redan har en partition och om jag börjar partitionera om kommer väl Windows att försvinna?

Du kan ändra storlek på den nuvarande partitionen med Windows för att komma åt utrymme och skapa en eller flera partitioner för Ubuntu. Jag brukar ha 2 partitioner för Ubuntu:

/ = 10GB
home = Resterande utrymme

Men eftersom att du har en laptop kan det vara smidigt med en swap på samma storlek som mängden RAM om du vill kunna nyttja suspend eller vad det heter. En swap kan även vara bra om du har väldigt lite RAM-minne.
Skuggvarg skrev:Jag använder datorn till internetsurf (använder oftast Firefox, men vissa sidor kräver Internet Explorer), internetbanken (funkar bäst med Internet Explorer, funkar sådär med Firefox, inget stöd alls för övriga browsers såvitt jag vet), ordbehandling och kalkylprogram (funkar väl lika bra med OpenOffice, så där finns inget hinder), spel (som då kräver Windows), rippa MP3 (ska väl funka med nåt program i Ubuntu) och lyssnar på Spotify (kompatibelt med Ubuntu?).

Kan man ha både Internet Explorer och Firefox i Ubuntu? Firefox ska väl iaf funka men vet inte hur det är med IE.
Jag har aldrig använt Internet Explorer. Inte ens under den tid jag använde Windows. Handelsbanken och Swebank fungerar bra med Firefox. Hur stödet för övriga banker ser ut vet jag inte.

OpenOffice sviten är både bättre och enklare än Microsoft Office imho.

Om du ska rippa MP3 rekomenderar jag Soundconverter.

Spotify fungerar bra via Wine.
Skuggvarg skrev:Det roliga (om det nu är så roligt) är ju att installationsguiderna visar ett grafiskt användargränssnitt, medan LTS-versionen är ett renodlat textsystem, vilket också försvårar processen en aning.
Desktop-versionen har en grafiskt installationsmiljö. Server-versionen har en textbaserad installationsmiljö. LTS står för Long Term Support och riktar sig till t.ex servermiljö eller andra situationer där man bara vill tuta och köra med samma installation i flera år och samtidigt ha tillgång till säkerhetsuppdateringar etc.

Skuggvarg skrev:Eftersom jag har en laptop med begränsade resurser, borde jag istället installera Xubuntu?
Vad anser du vara "begränsade resurser"? Jag är rätt säker på att Ubuntu duger bra. Kan du köra Windows XP på den kan du köra det mesta. :P

Edit: Forumet buggar som bara fan och lägger till en massa QUOTES-taggar av sig själv. >:(
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

norhager skrev:Ubuntus partioner kan du ej komma åt med Windows men däremot om du väljer en manuell partion där du själv bestämmer hur du ska partionera så kan du välja att montera Windows och se bara till att krysset för att man ska formatera den inte är förkryssat.Fördelen med det här att du kan ha C: som ett lager för både Windows och Ubuntu. Eftersom du har har haft Vista på din dator så tror jag att den klarar av vanliga Ubuntu men skriv gärna vad du har för hårdvara på den, det ser du i kontrollpanelen-system-enhetshanterare. Grafikkort, ljudkort och nätverkskort speciellt om du har ett trådlöst nätverkskort
Grafik är ATI Radeon 200M, ljud är Realtek, nätverkskort är Realtek RTL8139/810x, och trådlöst nätverk är QCOM Q802MKG2 Wireless Network Card (enligt en websida, men enligt min dator heter det Ralink, så det kanske är utbytt). Särskilt viktigt att man får igång det trådlösa nätverket med Ubuntu, men det får bli ett senare problem.

Hund:
Jag syftade på att hårddisken var liten och RAM var begränsat men det är väl som du säger, XP kräver mer och när det funkar så funkar Ubuntu.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Ralink kan vara chipset tror jag... men inte saker

Ang. partitioneringen så i efterhand kan man ju säga att du får döda D:\. Bäst hade kanske varit att installera XP på C:\ (typ >3 GB beroende på hur mycket program du har) och sedan lämna resten av HD:n opartitionerad.

När du installerar nu får du identifiera D:\-partitionen i Ubuntus installationsprocess och se för tusan till att det ar rätt partition, (kolla att storleken stämmer mm.)

Du bör vara medveten om att partitionsnamnen c:\ och d:\ är vad de heter i Windows, i Linux har du normalt sett ditt OS på en partition (kallad "/" eller "root") och din hemmapp med allt ditt eget på "/home"
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Windows försvinner bara om du partitionerar om C:\.
Alltså, jag föreslår följande:

Kod: Markera allt

partition:                 storlek  filsystem:
---------------------------------------------
c:\     XP,                 >3 GB   NTSF
d:\     dina Windows-saker  ?? GB   NTSF
/       Ubuntu             4-6 GB   ext3 
/home   dina saker          ?? GB   ext3
swap    swap                1  GB   swap
Från Ubuntu kommer du åt alla partitioner, men windows "ser" bara NTFS och FAT-partitioner.

Att göra en "ren" installation (istället for wubi) är ju det som låter bäst i mina oron också.

Ang. Xbuntu vs. Ubuntu, börja med Ubuntu, det duger fint på en XP dator, sedan kan du testa Xbuntu (utan att behöva ominstallera eller partitionera något, det ar bara lite program som skall installeras i Ubuntu, sa kan du välja när du startar datorn om du vill köra x/u-buntu), det handlar bara om vilket program som ger dig ditt grafiska gränssnitt,

EDIT: Eller skit helt i d:\, ta allt XP relaterat till C:\
Senast redigerad av 1 cthulhu, redigerad totalt 16 gånger.
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Skuggvarg skrev:
norhager skrev:Ubuntus partioner kan du ej komma åt med Windows men däremot om du väljer en manuell partion där du själv bestämmer hur du ska partionera så kan du välja att montera Windows och se bara till att krysset för att man ska formatera den inte är förkryssat.Fördelen med det här att du kan ha C: som ett lager för både Windows och Ubuntu. Eftersom du har har haft Vista på din dator så tror jag att den klarar av vanliga Ubuntu men skriv gärna vad du har för hårdvara på den, det ser du i kontrollpanelen-system-enhetshanterare. Grafikkort, ljudkort och nätverkskort speciellt om du har ett trådlöst nätverkskort
Grafik är ATI Radeon 200M, ljud är Realtek, nätverkskort är Realtek RTL8139/810x, och trådlöst nätverk är QCOM Q802MKG2 Wireless Network Card (enligt en websida, men enligt min dator heter det Ralink, så det kanske är utbytt). Särskilt viktigt att man får igång det trådlösa nätverket med Ubuntu, men det får bli ett senare problem.

Hund:
Jag syftade på att hårddisken var liten och RAM var begränsat men det är väl som du säger, XP kräver mer och när det funkar så funkar Ubuntu.
Säkrast för dig är att du provar och kör ubuntu live alltså direkt från skivan först och kolla om den känner igen ditt grafikkort och ditt trådlösa nätverkskort, det är där du kan få problem.
Skuggvarg

Inlägg av Skuggvarg »

Tack för tipsen, nu har jag gjort så att jag installerade vanliga Ubuntu via Wubi och jag kommer att köra så ett tag för att bli van med systemet. Nån gång framöver kommer jag sedan att göra om all installation från början och då kommer jag att ge XP en egen partition på typ 20 gig (systemet plus de program jag valt att installera på c-enheten nu tar som sagt upp 13 gig på egen hand, men då valde jag också full installation), Ubuntu får en egen partition på 15 gig (borde väl räcka?) och resterande 40 gig (5 faller ju bort pga det inbyggda installationsprogrammet för Vista) kommer jag att ha som "skräplåda" för allt annat jag pysslar med i Windows.

En sak i Wubi som gjorde mig fundersam:
Man kan välja installationsstorlek mellan 3 gig upp till partitionens maximala storlek (det lediga utrymme som finns kvar). Vad påverkar detta? ???
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Skuggvarg skrev:Tack för tipsen, nu har jag gjort så att jag installerade vanliga Ubuntu via Wubi och jag kommer att köra så ett tag för att bli van med systemet. Nån gång framöver kommer jag sedan att göra om all installation från början och då kommer jag att ge XP en egen partition på typ 20 gig (systemet plus de program jag valt att installera på c-enheten nu tar som sagt upp 13 gig på egen hand, men då valde jag också full installation), Ubuntu får en egen partition på 15 gig (borde väl räcka?) och resterande 40 gig (5 faller ju bort pga det inbyggda installationsprogrammet för Vista) kommer jag att ha som "skräplåda" för allt annat jag pysslar med i Windows.

En sak i Wubi som gjorde mig fundersam:
Man kan välja installationsstorlek mellan 3 gig upp till partitionens maximala storlek (det lediga utrymme som finns kvar). Vad påverkar detta? ???
kan hända att det finns en nedre gräns för hur liten den får vara, verkar sunt så att man inte försöker installera på en partition som är för liten.Hur fungerar din grafik och ditt trådlösa nätverkskort?
Användarvisningsbild
Peetra
Kontakt:

Inlägg av Peetra »

Skuggvarg skrev: En sak i Wubi som gjorde mig fundersam:
Jag tvivlar starkt på att win orkar hänga med om du använder det maximala möjliga. Det är bara en gissning, skulle vara kul om nån provade å berättade. ;D
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"