Kernel Panic!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
cthulhu

Kernel Panic!

Inlägg av cthulhu »

Min dator tappar "minnet" kan inte dagens datum, efter att man stallt in det, och man kommer till GRUB, och startar OS, kommer detta:

Bild

Fundering: Kan detta bero pa att bios-betteriet ar kass? Eller kan det vara HDDn?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Kernel Panic!

Inlägg av Rasmus »

Att den tappar datum och tid beror på att bios-batteriet är slut. Men om det har att göra med din kernel-panic vet jag inte.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Saken ar den att jag satte in HD:n i en annan dator och installerade OS:et på den, sedan satte jag tillbaka HD:n, och nu detta. Hade varit bra om man kunde luska ut vad detta beror på.

försöker få liv i en gammal laptop.
botulinus
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av botulinus »

cthulhu skrev:Min dator tappar "minnet" kan inte dagens datum, efter att man stallt in det, och man kommer till GRUB, och startar OS, kommer detta:

Bild

Fundering: Kan detta bero pa att bios-betteriet ar kass? Eller kan det vara HDDn?
Kanske kan hjälpa: http://kerneltrap.org/node/2318
botulinus

Inlägg av botulinus »

botulinus skrev:
cthulhu skrev:Min dator tappar "minnet" kan inte dagens datum, efter att man stallt in det, och man kommer till GRUB, och startar OS, kommer detta:

Bild

Kanske kan hjälpa: http://kerneltrap.org/node/2318
Kanske detta:
http://www.google.se/#hl=sv&source=hp&q ... 93f7e9f49a
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Tack för länkarna, jag läste igenom dem, men det funkar inte. Jag har bytt Bios-batteri, så nu håller den datum och tid, och mycket riktigt, så har det inte ändrat mitt boot-problem, så jag får fortfarande kernel panic när jag startar datorn från HD.

Vad som är intressant är att både när jag bootar från Archs senaste installations-CD, och när jag bootar från SystemRescueCD (http://www.sysresccd.org) stannar booten på raden:

Kod: Markera allt

unpacking initramfs...
och efter någon minut slutar CD:n snurra helt, och den står bara fast där på den raden. Någon som blev visare av detta?

EDIT: CD-skivorna fungerar på min andra dator, så det är inget fel på dem.
botulinus

Inlägg av botulinus »

cthulhu skrev:Tack för länkarna, jag läste igenom dem, men det funkar inte. Jag har bytt Bios-batteri, så nu håller den datum och tid, och mycket riktigt, så har det inte ändrat mitt boot-problem, så jag får fortfarande kernel panic när jag startar datorn från HD.

Vad som är intressant är att både när jag bootar från Archs senaste installations-CD, och när jag bootar från SystemRescueCD (http://www.sysresccd.org) stannar booten på raden:

Kod: Markera allt

unpacking initramfs...
och efter någon minut slutar CD:n snurra helt, och den står bara fast där på den raden. Någon som blev visare av detta?

EDIT: CD-skivorna fungerar på min andra dator, så det är inget fel på dem.
Kankske är det ditt ram som sakt upp sig, har du två bankar. Plocka ut den ena, och boota. Hjälper inte det, upprepa med den andra. Den packar upp i en ram-disk. Jag tycker det tyder på muckigt ramminne. Kolla det.

/B
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Måste hem och testa.
När jag bootar börjar datorn att kolla ram, står något om 256000 eller liknande (har 256 Mb Ram). Men skall testa att plocka bort lite, och se vad som händer.

Bör jag köra memtest? Tar inte det extremt lång tid, eller är det bara på min dator?
Användarvisningsbild
Rasmus
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av Rasmus »

Att köra några rundor memtest är ett bra sätt för att få veta om det är fel på minnet, dock är inte resultatet 100% säkert, även om memtest rapporterar att den inte hittar fel så kan det finnas ändå.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Tog ut alla extra RAM-minnena, vilket gav mig endast 64 MB kvar, och fortfarande samma sak. Använde memtest som finns på Archs installations-CD, och alla block var röda (=inte bra förmodar jag).

Vore det en korrekt slutsats att felet är någonstans mellan RAM-minnena och "resten" av datorn, för vad är oddsen att alla minnena skulle vara paj?

Skall försöka hitta reservdelar till reliken. (antar att felet är där minnena sitter fast)
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"