10.04 i Virtualbox

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
zoombywoof

10.04 i Virtualbox

Inlägg av zoombywoof »

Hejsan,

jag körde 9.10 (64-bitars) som gäst i Virtualbox, Win7 (64) som host. Allt har funkat finfint, jag får min upplösning på 1920x1200, mus-integrationen flawless. Gjorde en update till 10.04 via update-managern och nu är det stört omöjligt att få till sjysst upplösning, + att musen inte vill vara med längre.
Jag har installerat om GuestAdditions, byggt nya moduler med rätt headers osv, får inga fel nånstans i GA-bygget, och GA processerna kör.

När Ubuntu bootar säger den att den inte hittar några device att köra skärm och mus på, och tvingar mig att köra nån fail-safe, och då kommer jag in i GUI:et, men kan inte ändra upplösning till nått annat än 800x600. Jag har googlat som en dåre, hittat några guider, pillat i /etc/X11/xorg.conf efter alla konstens regler, no luck.

Tur att jag sparade undan .vdi filerna från den fungerande 9.10:an innan uppgraderingen, dags att kopiera tillbaka dem kanske...

Någon annan här som lyckats få 10.04 (64-bitars) att funka bra som gäst i Virtualbox (V3.1.4) ?

Tackar på förhand för alla tips, tänkbara och otänkbara :-)

/zw
zoombywoof

Re: 10.04 i Virtualbox

Inlägg av zoombywoof »

Testat scratch installation av 10.04 (32 och 64 bitars) releaser också nu, fortfarande i VirtualBox 3.1.4, och ingen 10.04 release vill lira. Den detectar inga device efter installation av GuestAdditions, så X blir trött...

Ingen som har samma problem ? Nå'n som lyckats ?

/zw
zoombywoof

Re: 10.04 i Virtualbox [LÖST]

Inlägg av zoombywoof »

AT last!

bugg i VirtualBox, rättat i 3.1.6

/zw
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: 10.04 i Virtualbox

Inlägg av Hund »

Här har du senaste versionen: http://download.virtualbox.org/virtualbox/3.2.4/

Min virtuella installation med Lucid fungerar fint för mig. Vilket det iofs alltid gjort med alla tidigare versioner med. :P

Jag brukar instalera gästtilläggen manuellt:

-Hämta hem tillägget via menyn
-Ställer mig i mappen: cd /media/<Mappnamn>
-sudo sh <fil>
-Och sist startar jag om burken.

Enkelt och smidigt. :)
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"