ser inte partitionerna vid installationen

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
dataproblemet
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

ser inte partitionerna vid installationen

Inlägg av dataproblemet »

När jag försöker installera Ubuntu 10.4 så kommer jag inte längre än till fråga 4 (?) när man ska välja partitioner. Jag har alltså bränt en cd-skiva och startar med den. Så har jag valt att installera Ubuntu på hårddisken och så kommer en rad frågor. Efter att jag valt språk på tangentbordet så kommer jag till valet där jag ska välja hur jag vill partitionerna hårddisken. Men rutan är tom och inget syns i den rutan. Där ska ju synas hur hårddisken är partitionerad och man ska välja hur man själv vill ha det, men rutan är tom. Jag har Ubuntu 9.10 just nu.
Jag har tidigare försökt uppgradera men får då ett meddelande att jag inte har tillräckligt med utrymme, men vet inte hur jag ska frigöra mer så jag trodde det skulle vara lättare att ominstallera, vilket det nu visat sig att det inte är. Jag har också bränt om cd-skivan men jag får kommer inte längre för det.
Vad göra?
Användarvisningsbild
vulfgar
ung forumnörd
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: ser inte partitionerna vid installationen

Inlägg av vulfgar »

Jag vet inte varför du råkar ut för detta, men när det gäller partitioner så tycker jag det är enklare att fixa med dessa från live-CD-läget och att installera först när detta är klart. Då kan ju ev platsproblem också lösas direkt, det är enklare att "möblera" med partitionerna när dom inte är monterade. Eller hittas dom inte då heller?

En liten fundering bara, är datorn snabb eller långsam, mycket eller lite RAM? I vissa fall behöver partitioneraren ganska lång tid på sej för att kolla igenom och visa vad som finns, särskilt när man kör från en CD.
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 8)
botulinus
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av botulinus »

dataproblemet skrev:När jag försöker installera Ubuntu 10.4 så kommer jag inte längre än till fråga 4 (?) när man ska välja partitioner. Jag har alltså bränt en cd-skiva och startar med den. Så har jag valt att installera Ubuntu på hårddisken och så kommer en rad frågor. Efter att jag valt språk på tangentbordet så kommer jag till valet där jag ska välja hur jag vill partitionerna hårddisken. Men rutan är tom och inget syns i den rutan. Där ska ju synas hur hårddisken är partitionerad och man ska välja hur man själv vill ha det, men rutan är tom. Jag har Ubuntu 9.10 just nu.
Jag har tidigare försökt uppgradera men får då ett meddelande att jag inte har tillräckligt med utrymme, men vet inte hur jag ska frigöra mer så jag trodde det skulle vara lättare att ominstallera, vilket det nu visat sig att det inte är. Jag har också bränt om cd-skivan men jag får kommer inte längre för det.
Vad göra?
Du är säker på att disken fungerar? Verkar som om den inte mår bra, alternativt felaktigt installerad.
dataproblemet
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av dataproblemet »

För att förklara ytterligare.
Jag har bränt en cd-skiva med det nedladdade programmet (iso). Från den startar jag och väljer att installera ubuntu 10.4. så kommer jag till en sida där tidszonen ska väljas och så till en sida där tangentbordslayout ska väljas. På den sidan står också att det är steg 3 av 7. När jag trycker nästa så kommer jag till en sida där det står "Förbered partitioner" I en stor ruta borde det komma upp något som visar hur jag kan partitionera men det är den rutan som är tom. Jag väntade en timme men inget hände. En annan detalj är att när jag klickade "nästa" för att komma från tangentbordslayouten till denna sida så sa det "klonk" i datorn och så stannar cd-skivan efter 5 sek och allt är stilla och tyst. Av någon anledning står det nu steg 4 av 8. alltså inte steg 4 av 7. Vad göra?

Alt 2
Jag har försökt uppgradera från 9.10 till 10.4 via uppdateringshanteraren. Kommer till en ruta där flera steg ska genomföras. Det startar men när installationen kommer till "Ställ in nya programvarukanaler" så kommer ett pop-up fönster där det står att det är för lite ledigt diskutrymme. Det behövs mer utrymme på disken "/". Den föreslår också att man kan göra det genom sudo apt-get clean men när jag försöker så händer inget.

Så vad gör jag för att komma vidare. Som det är nu vet jag inte hur jag ska kunna installera ubuntu igen. Kan jag på något sätt blåsa ur datorn och börja om från början. Jag har ju backat upp allt så det är helt ok att börja om från början - om det är en möjlighet.

Och en annan fråga. Hur ser jag vad jag har för delar i datorn och hur snabb den är?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"