Håller på och försöka hjälpa min bror med hans dualboot. Han kör med Ubuntu 10.04 och Windows 7. Problemet är att han uppgraderade från 9.10 till 10.04 och svarade antagligen fel på en fråga angående grub och nu startar inte Windows 7 längre utan en markör blinkar längst upp till vänster och sen händer ingenting mer.
Vi har gått in i Synaptic och avinstallerat både grub2-pc och grub-commons men grub startar fortfarande när man startar datorn.
Sen försökte vi att gå in med Windows 7-skivan och valde reparera och skrev bootsect /nt60 c:. Svaret blir att Windows 7 bootsector är uppdaterad men när vi han startar om datorn så kommer fortfarande bootmenyn upp.
När han har kört reparera från Windows-skivan och valt automatisk reparation så säger den att Windows 7 inte behövs repareras.
Hur får vi igång Windows?
Hur får jag bort grub2 totalt?
- ZX Spectrum
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Hur får jag bort grub2 totalt?
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
- Pink Panther
Re: Hur får jag bort grub2 totalt?
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Linux Mint 18 Sarah
Det här är en bedrövlig bug som just nu drabbar många......
Min egen erfarenhet är att man måste reparera Grub.
Kaptiel 11.1 samt Metod 3
https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... m%20LiveCD
Ser kanske svårare ut än det är...... jag fick inte Metod 1 o 2 att funka, Metod 3 funkade galant.

Min egen erfarenhet är att man måste reparera Grub.
Kaptiel 11.1 samt Metod 3
https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... m%20LiveCD
Ser kanske svårare ut än det är...... jag fick inte Metod 1 o 2 att funka, Metod 3 funkade galant.
- ZX Spectrum
Vi lyckades lösa det hela genom att gå in med Windows-skivan och välja reparera från prompten. Där skrev vi
och sen
Det kanske hade räckt med fixboot.
Nu startar Windows igen och han ska installera Ubuntu igen.
Kod: Markera allt
bootrec.exe /fixmbr
Kod: Markera allt
bootrec.exe /fixboot
Nu startar Windows igen och han ska installera Ubuntu igen.
Jag vet vad jag vill, men vill inte det jag vet, men ändå vet jag ingenting och nu vet jag garanterat inte vad jag snackar om
OK..... med ett par burkar jag labbat med så har det funkat att enbart ominstallera Grub2 enligt tidigare länk.
Det är ju omständigare att först skriva om Windows bootningen och sedan installera om Ubuntu. Nu behöver man då inte installera om Ubuntu utan enbart installera om Grub, samma procedur som länken och då får jag själv bara en chrootning att funka dvs Metod 3, vet inte varför de andra metoderna inte funkar.
Det är ju omständigare att först skriva om Windows bootningen och sedan installera om Ubuntu. Nu behöver man då inte installera om Ubuntu utan enbart installera om Grub, samma procedur som länken och då får jag själv bara en chrootning att funka dvs Metod 3, vet inte varför de andra metoderna inte funkar.