F-Spot vs Shotwell striden är över.

Nyheter i datorvärlden.
Användarvisningsbild
Pink Panther
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

F-Spot vs Shotwell striden är över.

Inlägg av Pink Panther »

Äntligen! F-Spot vs Shotwell striden är över. Den nya standardbild arrangören för Ubuntu Maverick 10,10 kommer att bli Shotwell.

Översättning //PP

Källa är techdrivein.com : http://www.techdrivein.com/2010/06/meet ... +Drive-in)

//PP
Öppen källkod är min passion, mitt hjärta och min själ.
Linux Mint 18 Sarah
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: F-Spot vs Shotwell striden är över.

Inlägg av pun »

Pink Panther skrev:Äntligen! F-Spot vs Shotwell striden är över. Den nya standardbild arrangören för Ubuntu Maverick 10,10 kommer att bli Shotwell.
Källa är techdrivein.com : http://www.techdrivein.com/2010/06/meet ... +Drive-in)
Jag har inte sett till någon "strid" som artikeln åberopar, däremot så har man i vanlig ordning med logiska argument enbart konstaterat att Shotwell är en superb applikation för fotohantering.

Sen finns det några "kverulanter" som även krånglar till tillvaron med onödiga Mono-argument avseende F-Spot. :P

Shotwell är numera bättre helt enkelt ! ;)

Bara att prova enligt länken !
h0bbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av h0bbe »

Hur lagrar Shotwell taggar? I bilden som IPTC/XMP metadata? Kan de läsas av andra program som Picasa och iPhoto?

Har snart letat ihjäl mig efter en vettig fotoorganisatör till Linux som INTE bygger en egen databas (och helst inte importerar). Så att man kan lagra bilderna på en server med bibehållna taggar och dessutom läsa och editera från flera datorer med olika plattformar (här hemma Ubuntu Linux och Mac OS). Hur svårt kan det vara?

Andra tips än Shotwell och F-Spot mottages så klart också tacksamt!
Användarvisningsbild
pun

Inlägg av pun »

Jag har inte botaniserat något djupare i Shotwell.

Här är manualen iaf:
http://trac.yorba.org/wiki/UsingShotwell0.7

Maverick kör ver 0.7.2 och det här ppa:t finns även för de som kör Lucid o Karmic

https://launchpad.net/~yorba/+archive/ppa
Emil.s
Kontakt:

Inlägg av Emil.s »

Digikam (QT-app) är riktigt bra, och i den så kan man ställa in så taggarna (och en massa annat) lagras i bilden.
Men det är ju rätt mycket mer än bara en "Photo Organizer".

EDIT:
Shotwell verkar visst ha lite sånna funktioner också. Lär testas. :)
Home sweet ~/ = http://sandnabba.se
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Kom aldrig överens med F-spot. Har behållit Gimp, gThumb och UFRaw och klarat av de vanligaste fotoproblemen.
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Laddade ned Shotwell 0.5.0 till Ubuntu 10.04 och startade om. Shotwell fotomanager kan ju inte öppna jpeg eller råbilder från arkivet. Sökvägarna går bra att hantera, men själva listan på jpeg bilder är grå och kan inte öppnas. Däremot kan en enstaka jpeg bild öppnas med Shotwell. Hanteringen Justera med Exponering, Mättnad, Färgton och Temperatur är superb och helt överlägsen många andra program. Exponering exempelvis förstör inte kontrasten. Mättnad ger fina färger. Färgtemperatur fungerar utmärkt, nästan som med UFRaw. Råformat öppnas däremot inte i Shotwell. Verkar som dubbla namn Shotwell Fotoviewer och Shotwell Fotomanager. Verkar som halvfärdigt program, åtminstone med Ubuntu 10.04.
h0bbe
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Inlägg av h0bbe »

Just nu ser det ut som at Geeqie uppfyller de behov jag har. Kanske värt att kika på för andra också!
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

Prövade Krita. Det verkar ha kapacitet inte långt från Gimp. Men med Ubuntu 10.04 behöver man inte trycka på exempelvis ändring av ljusstyrka och kontrast många gånger innan programmet inte längre svarar.

Söker efter ersättare till Gimp och gThumb, men det förefaller svårt att slå den kombinationen. Hoppade över F-spot. Och nu Shotwell, som inte så där bara kan bläddra i mina många bildfiler från arkivet. Verkar som fel på Ubuntu 10.04 eller bristfälliga kunskaper över användningen av Shotwell.

Kanske kombinationen Gimp / Nautilus / Eye of Gnome borde tränas upp. Det skulle ju vara då liksom att inte behöva delta i striden så länge Gimp är ohotat.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

christer skrev:Prövade Krita. Det verkar ha kapacitet inte långt från Gimp.
Krita konkurerar inte med gimp. Krita är i första hand ett rit program...
Användarvisningsbild
christer

Inlägg av christer »

När man öppnar en jpg-bild i Krita, öppnas kommandon för bildbearbetning.
En del upplever gimp som ett ritprogram, en bitmap editor och ett verktyg för animationer.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"