Hjälp med att köra *.run filer genom dubblklick

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Sverige
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Hjälp med att köra *.run filer genom dubblklick

Inlägg av Sverige »

Hej.

Jag har precis börjat med Ubuntu, och tycker att det verkar mycket bra. Men som sagt är jag inte så duktig i Linux och behöver lite hjälp.

För det första tycker jag att ubuntu verkar super, då jag är mest van vid att köra windows.

Jag har provat att installera några program av filtypen .run genom att dubbelklicka på dem och fungera bra tills jag stötte på ett problem

med en fil som inte fungera. Så jag höger klicka på filen och öppna den i gedit av ren nyfikenhet. Efter det ville den bara öppna .run filer

i gedit. Men jag löste det genom att högerklicka igen och tog bort gedit i öppna med... Sedan bocka jag i under rättigheter "Tillåt körning av filen som program"

Då poppar det upp en ruta med olika val som "Kör i terminal, Visa, Avbryt o Kör"

Väljer jag "kör i terminal" så startar det.

Frågan jag vill ge er, Hur får jag tillbaks så som det var efter ubuntu installationen. Då jag bara behövde dubbelklicka på .run filen sedan starta installations programmet automatiskt utan denna popup ruta.??

Vill lägga till det att det står: "Typ skalskript (application/x-shellskript" när jag högerklickar på filen. Jag förmodar att det ska stå "Typ skalskript (application/x-executable", för det gör det på min netbook som jag också har installerat ubuntu netbook remix.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Mvh
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: Hjälp med att köra *.run filer genom dubblklick

Inlägg av Hund »

Välkommen! Ursäkta för sent svar. :)

Via filhanteraren: Edit / Preferences / Behaviour. Där hittar du "Executable Text Files". Bocka för rätt alternativ där.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
m!rage

Re: Hjälp med att köra *.run filer genom dubblklick

Inlägg av m!rage »

Välkommen! Har du Ubuntu på svenska blir det menyn Redigera i filbläddraren, sedan Inställningar. Under fliken Beteende hittar du "Kör körbara textfiler när de öppnas". Använder du det kommer det att bli lite bökigare att öppna textfiler du skapat i Windows, då de är körbara som standard så du måste använda högerklicksmenyn för att öppna dem med Textredigeraren.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"