[LÖST] Snabel-a fungerar inte i 10.04

Generella frågor om Gnome-skrivbordet.
Användarvisningsbild
ulftomas
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

[LÖST] Snabel-a fungerar inte i 10.04

Inlägg av ulftomas »

Har gjort en sökning på forumet och sett andra haft liknande problem, men ej funnit något som hjälper mig.

Jag har en laptop från Dell (Inspiron 1420) med ett amerikanskt-internationellt tangentbord. Tidigare har detta funkat bra med svensk layout, men efter en uppgradering från 9.10 till 10.04 fungerar inte längre Alt Gr som den ska. Istället för att göra specialtecken verkar det som om text-markören försvinner när jag håller nere alt gr. Jag har testat olika tangentbordslayouter, kollat i tangentbordsgenvägar och strulat runt i Compiz Config utan att hitta någon lösning på problemet. Det är ganska frustrerande att inte kunna skriva snabel-a... Någon som har ett förslag på lösning?
Senast redigerad av 1 ulftomas, redigerad totalt 10 gånger.
Användarvisningsbild
axel112

Re: Snabel-a fungerar inte i 10.04

Inlägg av axel112 »

Har du ställt in tangentbordsmodell?

Hos mig har jag "Allmän 105 - internationell PC", både på min stationära och min laptop.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Installera ytterligare en layout och växla till den när du vill skriva specialtecken, så slipper du alt-gr..

Det fungerar relativt bra. Jag gör det hela tiden. Använder amerikansk dvorak när jag programmerar och svenskt när jag skriver...
Användarvisningsbild
ulftomas
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS
Kontakt:

Inlägg av ulftomas »

Jag startade om datorn och nu har problemet löst sig (orutinerat att inte testa det). Vet inte vad som hände, men så är det i alla fall.
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

gud vad skönt, jag fick lätt svettning för jag hittade ej några vettiga lösningar. Kan du sätta LÖST på topic.
Skriv svar

Återgå till "Gnome (Ubuntu)"