Får inte trådlöst nätverk att fungera, behövs drivrutiner?

Nätverkskort (även trådlösa), modem och bredbandsmodem
Yllert
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Får inte trådlöst nätverk att fungera, behövs drivrutiner?

Inlägg av Yllert »

Hej hej,

jag har precis installerat "ubuntu-10.04-desktop-i386" på min nya HTPC som främst är byggd med "ZOTAC ION ITX F SERIES ION MINI-ITX".
Installationen av själva Ubuntu gick utan problem. Ska självklart tilläggas att jag aldrig använt Ubuntu förut, men är mycket van dataanvändare. Jag var av uppfattningen att allt bara skulle fungera att använda på direkten. Men icke, trådlösa nätverket vill inte komma igång. Jag skriver in min WPA2-nyckel men den står bara och letar hela tiden. Testade att koppla in med trådbundet nätverk, vilket fungerade direkt. En av anledningarna att jag tänkte testa Ubuntu var att jag trodde allt bara skulle funka. Måste man hålla på med drivrutiner? Mycket irriterande att i princip allt som man kan få hjälp med direkt i ubuntu går genom Internet. Såklart lite halvsvårt om man inte får igång internet.. Är det något jag missat? Trodde all hårdvara var bara att köra med på Ubuntu?
Tanken är att jag ska ladda ner torrent-grejer på denna dator, varav trådlöst nätverk måste funka. Är mycket tacksam för hjälp!!
Yllert
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Får inte trådlöst nätverk att fungera, behövs drivrutine

Inlägg av Yllert »

Ok, kopplade nu in trådbundet nätverk och lär Ubuntu leta efter drivrutiner. Det hittades då Nvidia grafikdrivrutiner som jag då installerade. Efter detta funkar det trådlösa nätverk mitt modem sänder ut, men inte det trådlösa nätverk min router sänder ut. Jag förstår verkligen inte varför?

För övrigt kan jag inte (såklart) installera moderkortsdrivrutiner m.m. från den CD jag fick med moderkortet, eftersom den är till Windows. Jag är helst inte ute efter att köra en massa program som tillåter mig köra Windows-grejer. Som sagt så var min tanke att allt bara skulle fungera när jag installerade Ubuntu..

Jag behöver säkert en massa andra nybörjar tips också, misstänker jag..
Skriv svar

Återgå till "Internet"