Skumt hårdvaruproblem

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Andersen

Skumt hårdvaruproblem

Inlägg av Andersen »

Jag tror att jag har råkat ut för världen konstigaste problem. Jag har en Siemens dator som lägger av om man stänger av den en längre tid, typ en vecka. Symptomen är att grafikkortet inte går att få igång, varav datorn piper när man startar den. Enda sättet att få igång liket är att lossa på moderkortet, och skruva fast det igen.

Nu har farsan råkat ut för samma problem på sin Siemens dator, varje gång han åker utomlands så får han samma problem när han ska starta åbäket. Våra datorer är helt olika, han har ett Asus moderkort med AMD Athlon 64 X2 CPU, medans jag har ett Microstar moderkort med en Intel CPU.

För mig räcker det ibland med att jag lossar lite på skruvarna till grafikkort (ibland moderkortet) och ruckar lite, sedan startar skiten igen. På farsan dator räcker inte denna manöver, utan han måste ut med hela moderkortet för att sedan kunna starta datorn.

Nu har jag gett upp hoppet om denna dator, så nu stänger jag aldrig av skiten. ;D
Användarvisningsbild
Osprey
Kontakt:

Re: Skumt hårdvaruproblem

Inlägg av Osprey »

Jag kör själv Siemens (Fujitsu/Siemens) just nu och det verkar vara en "finess" som de byggt in... under Ubuntu 9.10 fick jag det hela tiden, men kom förbi det genom att stänga av och sätta på den här burken 3-4 gånger med knappen under uppstart och till slut kom det igång... under 10.04 har de här problemen helt försvunnit... I övrigt funkar burken helt kanonbra och den har tillochmed vägrat att starta Windows några gånger... ;D
Agera genom att ta och behålla initiativet, ta de risker detta kräver...
http://www.enargo.com/it/
OpenVMS Shark - i Linux finns inte SYS$CMKRNL...
Användarvisningsbild
-=IGGE=-
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av -=IGGE=- »

Osprey skrev:Jag kör själv Siemens (Fujitsu/Siemens) just nu och det verkar vara en "finess" som de byggt in... under Ubuntu 9.10 fick jag det hela tiden, men kom förbi det genom att stänga av och sätta på den här burken 3-4 gånger med knappen under uppstart och till slut kom det igång... under 10.04 har de här problemen helt försvunnit... I övrigt funkar burken helt kanonbra och den har tillochmed vägrat att starta Windows några gånger... ;D
jag har samma jag med. bruka räcka att jag starta om datorn på knappen en gång extra så går den igång
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Har varit med om två fujitsu-siemens datorer med exakt likadant fel. Startade men ingen bild.
Bytte grafikkort. Ingen bild då heller. Tog vara på det som var nått att ha och skrotade resten.

Tydligen så är det ett välkänt problem på Scaleo X burkarna. Fujitsu-Siemens verkar inte kunna göra datorer.
Dom kan hålla sig till mobiler, kameror, dammsugare m.m. ;D :P
Bild
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Ska man ha en dator ska man köpa delar själv och bygga. Det är det bästa och imho enda alternativet. Nåja, finns ju dock undantag som Asrock etc.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
xtr3m3
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av xtr3m3 »

Hund skrev:Ska man ha en dator ska man köpa delar själv och bygga. Det är det bästa och imho enda alternativet. Nåja, finns ju dock undantag som Asrock etc.
Sant. Jag bygger datorerna själv. Då vet man vad man har för nått i burken :)
Bild
Andersen

Inlägg av Andersen »

-=IGGE=- skrev:
Osprey skrev:Jag kör själv Siemens (Fujitsu/Siemens) just nu och det verkar vara en "finess" som de byggt in... under Ubuntu 9.10 fick jag det hela tiden, men kom förbi det genom att stänga av och sätta på den här burken 3-4 gånger med knappen under uppstart och till slut kom det igång... under 10.04 har de här problemen helt försvunnit... I övrigt funkar burken helt kanonbra och den har tillochmed vägrat att starta Windows några gånger... ;D
jag har samma jag med. bruka räcka att jag starta om datorn på knappen en gång extra så går den igång
Jag har testat allt möjligt, icke att man får i gång farsans burk utan att mecka ur moderkortet. Jaja, han är pensionär nu, så han har gött om tid. Fast han är inte så speciellt glad åt problemet, för det mesta uppstår alltid felet när det är något viktigt som behöver göras. ;D

Undrar om detta problem beror på för hårt åtdragna skruvar vid tillverkningen? Det kan väl inte vara så nyttigt med tanke på att kretskortetet är av typen med flera lager. Manualen till moderkortet påpekade just det där med skruvarna, man ska inte dra åt för hårt. För att lätta på skruvarna till moderkortet så var jag tvungen att lägga hela min vikt på skruvmejseln (95 kilo).
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"