Min gamla trotjänare var 5-6 år gammal, så jag tänkte byta ut den mot en ny dator. Jag köpte inte det absolut senaste, utan grejer som var det senaste för 3-6 månader sedan. Jag beställde delarna, och när jag fick prylarna så började jag genast att sätta ihop delarna. Efter att allt var klart, samt operativ systemet var installerat, så började jag använda datorn. Bland annat så packade jag upp en dvd image från en massa små rar filer. Det jag upptäckte var att det inte gick mycket fortare än med min gamla härk.

Det är först när man börjar klocka diverse operationer som man kan avgöra att det faktisk går lite snabbare (ytterst lite). Sedan hörde jag med en kompis, och han hade upplevt exakt samma sak. Han byggde ihop en dator för 15000, och han tyckte min gamle härk var nästan likvärdig i prestanda.
Den här datavärlden är bara bluff & båg. Tänk om man köpte en prestandabil, och den gick ungefär som en bubbla från 40:talet, då skulle man ju mörda säljaren (eventuellt spränga bilfirman).

Fy tusan, nästa dator blir om 20 år. Undrar om man känner någon skillnad efter den tiden?