Uppgradering av server spara befintliga conf filer, + mer.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Zkin

Uppgradering av server spara befintliga conf filer, + mer.

Inlägg av Zkin »

Hej.

Spoiler.

Jag är nybörjare men ger mig fan på att det ska funka.

för nåt år sen så skruvade jag ihop en dator för att använda som ubuntu server, mitt första riktiga projekt inom ubuntu.
så setupen blev till slut en dator med Ubuntu 9.04, fungerande ftp server, samba och rtorrent och det har fungerat riktigt bra,

Men nu är det såhär att jag skaffar ny hårdvara att ha som stream dator i vardagsrummet vilket då innebär att den hårdvaran blir ledig, och då vill jag förstås använda dom delarna istället

så finns det nåt snabbt enkelt sätt att spara undan konfigurations filerna och sedan när datorn är byggd och klar föra tillbaks dom?

ja alltså förutom att kopiera conf filerna manuellt..

jag kör i terminal läge eller vad det nu heter, är det bara dumt eller ?..

Fråga 2

just nu så har jag 3 hårddiskar i datorn

en är home och install
en är ftp
en är backup

om jag vill byta ut t ex backup mot en större hårddisk är det då bara att stänga av datorn och ta ut den hårddisken stoppa in den nya och hoppas att den tar uppgifterna som backup skulle ta? eller måste man in och ändra i fstab(?)

ja lättast är ju att byta ut hårddisken redan när jag bygger om datorn men.. jag är ändå fundersam

Tack.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppgradering av server spara befintliga conf filer, + me

Inlägg av johanre »

Det finns otaliga sätt, beroende på vem man frågar, att föra över dina conf filer. Fast... om du kan tänka dig behålla den gamla hårddisken från din server flytta den bara in i den nya datorn. Problemet löst... :)