Uppgradering av server spara befintliga conf filer, + mer.

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Zkin

Uppgradering av server spara befintliga conf filer, + mer.

Inlägg av Zkin »

Hej.

Spoiler.

Jag är nybörjare men ger mig fan på att det ska funka.

för nåt år sen så skruvade jag ihop en dator för att använda som ubuntu server, mitt första riktiga projekt inom ubuntu.
så setupen blev till slut en dator med Ubuntu 9.04, fungerande ftp server, samba och rtorrent och det har fungerat riktigt bra,

Men nu är det såhär att jag skaffar ny hårdvara att ha som stream dator i vardagsrummet vilket då innebär att den hårdvaran blir ledig, och då vill jag förstås använda dom delarna istället

så finns det nåt snabbt enkelt sätt att spara undan konfigurations filerna och sedan när datorn är byggd och klar föra tillbaks dom?

ja alltså förutom att kopiera conf filerna manuellt..

jag kör i terminal läge eller vad det nu heter, är det bara dumt eller ?..

Fråga 2

just nu så har jag 3 hårddiskar i datorn

en är home och install
en är ftp
en är backup

om jag vill byta ut t ex backup mot en större hårddisk är det då bara att stänga av datorn och ta ut den hårddisken stoppa in den nya och hoppas att den tar uppgifterna som backup skulle ta? eller måste man in och ändra i fstab(?)

ja lättast är ju att byta ut hårddisken redan när jag bygger om datorn men.. jag är ändå fundersam

Tack.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: Uppgradering av server spara befintliga conf filer, + me

Inlägg av johanre »

Det finns otaliga sätt, beroende på vem man frågar, att föra över dina conf filer. Fast... om du kan tänka dig behålla den gamla hårddisken från din server flytta den bara in i den nya datorn. Problemet löst... :)

Om just den vägen inte funkar kan du ju spara ihop dina konf.filer i ett tgz arkiv. T.ex:

Kod: Markera allt

tar zcf /tmp/mina_sparade_conf_filer.tgz /etc/samba /conf/filer/till/ftp_server 
Kopiera sedan /tmp/mina_sparade_conf_filer.tgz till någon annan dator.

Vad gäller din backup hårddisk : se till att ha koll på vilken hårddisken är i BIOS ordningen. Den nya hårdddisken skall komma i samma ordning som den gamla. Ja, därefter måste du också ändra i fstab.
Zkin

Inlägg av Zkin »

johanre skrev:Det finns otaliga sätt, beroende på vem man frågar, att föra över dina conf filer. Fast... om du kan tänka dig behålla den gamla hårddisken från din server flytta den bara in i den nya datorn. Problemet löst... :)

Om just den vägen inte funkar kan du ju spara ihop dina konf.filer i ett tgz arkiv. T.ex:

Kod: Markera allt

tar zcf /tmp/mina_sparade_conf_filer.tgz /etc/samba /conf/filer/till/ftp_server 
Kopiera sedan /tmp/mina_sparade_conf_filer.tgz till någon annan dator.

Vad gäller din backup hårddisk : se till att ha koll på vilken hårddisken är i BIOS ordningen. Den nya hårdddisken skall komma i samma ordning som den gamla. Ja, därefter måste du också ändra i fstab.

Tja, tack för svar.

hm, så det finns inget program som letar reda på konfig filer och sedan låter en kopiera in dom igen på en nyinstallerad setup?

Skulle det fungera att behålla allt som dom är och ändå byta hårdvara?, det skiljer lite mellan dom två datorerna, server setupen är nu 2 ghz 2 gig ram, och det jag tänkte byta till ligger på 2 ghz dualcore 4 gig ram, blir det inte strul i servern då?, sen tror jag att den kör x86 är det inte bättre att installera om allt och dra in x64 ?
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av johanre »

Zkin skrev: hm, så det finns inget program som letar reda på konfig filer och sedan låter en kopiera in dom igen på en nyinstallerad setup?
Nej, det finns tyvärr inte. Anledningen är att det finns tusentals olika applikationer. Och det går inte att hålla ordning på var alla dessa väljer att lägga sina konfig filer.
Zkin skrev: Skulle det fungera att behålla allt som dom är och ändå byta hårdvara?, det skiljer lite mellan dom två datorerna, server setupen är nu 2 ghz 2 gig ram, och det jag tänkte byta till ligger på 2 ghz dualcore 4 gig ram, blir det inte strul i servern då?, sen tror jag att den kör x86 är det inte bättre att installera om allt och dra in x64 ?
Ja, det går bra att bara byta hårddiskarna. :-)

Du vinner väldigt lite på att installera om till en 64 bitars installation. Prestandaskillnaderna kommer att vara så små att du inte kommer att märka det. Det vinner du egentligen bara på om du t.ex. har en server med hög last och mycket minnesutnyttjande eller spelar spel med krävande grafik, osv
Zkin

Inlägg av Zkin »

intressant, då tror jag att jag bara byter ut delarna och låter ubuntu fixa resten själv.
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"