windowspartitionen plötsligt tom (löst)!

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
tomel

windowspartitionen plötsligt tom (löst)!

Inlägg av tomel »

När jag uppgraderade till 10.4 i april, slutade Windows att starta, jag kommer inte ihåg exakt hur jag löste det, men jag kommer ihåg att jag laddade ned testdisk. Nu i veckan kom problemet med Windows tillbaka, eftersom jag märkte av andra småproblem så jag provade att installera om Ubuntu, fast på en ny egen partition, (jag lät alltså mitt gamla system var kvar, jag tyckte det verkade smart). Men problemet med Windows kvarstod och när jag nu körde med testdisk, då blev det ännu värre, windowspartionens alla filer försvann! samtidigt står det i disk-egenskaper att 100Gb av utrymmet används och 40Gb är ledigt, vilket verkar stämma med hur det var förut. Jag har ingen riktig Windows-skiva bara en fabrikåterställning-DVD. Går den här härvan att laga? Om inte, går det kanske att rädda de viktigaste filerna?
Senast redigerad av 1 tomel, redigerad totalt 26 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: windowspartitionen plötsligt tom!

Inlägg av pun »

Tvi vale.... :P

Till utmaningen:

1. Om du startar Ubuntu, syns Windowspartitionen under Meny platser och Nautilus dvs filhanteraren ?

2. Hur ser det ut:

Kod: Markera allt

sudo fdisk -l

3. Allt om detta bra sammanfattat:
http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=1014708

4. Vilket Windows kör du ? i länken finns det länkar för W7 samt Vista (recovery)

5. Tyvärr så har jag själv testat på en dual-boot burk och hamnade i stora trubbel, jag fick chroota burken för att få tilbaka Ubuntu efter att ha kört mbrlagningar på Windows.'

https://help.ubuntu.com/community/Grub2 ... m%20LiveCD

Metod 3 för att återställa Grub2.

Prioriterat är punkt 1 samt 2 just nu !

Lycka Till !
tomel

Inlägg av tomel »

Jag blev tvungen att formatera om hårddisken, Windowspartitionen var trasig och gick inte att reparera. Jag har än så länge bara installerat Windows, jag har ju tänkt att installera om Ubuntu också, men hur ska jag göra för att det här inte ska hända igen?
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

Tråkigt.... :P

Jag har ingen bra teori över vad man bör tänka på angående att köra Dual-Boot.

Helt klart så drabbas vissa efter en uppgradering och det beror då på att man skriver GRUB till fel partition.

Vissa andra drabbas av andra mer slumpvisa fel som jag inte blir klok på för närvarande.
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"