Bilder på CD

Grafikkort, TV-kort och webbkameror
Spannis2010
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Bilder på CD

Inlägg av Spannis2010 »

Hej alla duktiga. Jag är färsk på Ubuntu efter alla år med Windows, och en sak som jag inte lyckats lösa (och som tydligen inte finns på alla fina hjälpmenyer) är följande: Har en CD med massor av bilder som jag skulle vilja lägga in i F-spot. Bilderna är brända från ett tidigare Windowsprogram, men att försöka öppna CD:n i Ubuntu fungerar inte alls. Händer ingenting. Finns det möjligen någon snygväg jag kan göra för att få upp bilderna. Blir jätteglad om någon har ett bra tips.
Mvh/Kjell H i Linde.
Användarvisningsbild
Cadryc
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Bilder på CD

Inlägg av Cadryc »

Om du stoppar i CDskivan, och sen öppnar Platser → Dator i Ubuntu, syns skivan då?
Skriv in din hårdvara här så kan andra se hur bra den funkar med Ubuntu.

Har du tid över så ta en titt här
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Hej igen. CD-platsen dyker upp som en ikon några få sekunder när CD:n snurrar i tre sekunder men sen försvinner ikonen igen och enheten är tyst och stilla. På samma plats finns nu en ikon med beteckningen Compac Flasch istället. Mystiskt!
/Kjell H.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

Funkar CDskivan i nån annan dator? Det låter nästan som att CDläsaren har svårt att läsa skivan. Kolla om det är mycket repor, fingeravtryck eller smuts på skivan.

Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

CD:n går fint på andra datorer (som kör Windows) men vägrar snurra upp på min. Funderar på om det möjligen kan vara så att min CD-spelare inte accepterar mitt Ubuntu. Kanske en dum tanke, men jag fattar noll!
/Kjell H.
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Ursäkta min tanke! Då skulle jag givetvis inte kunna spela upp saker jag har lagt på andra CD:ar (med mitt Ubuntu). Kan det vara något med bilderna på CD:n som är brända till CD:n med ett Windowsprogram? Jag fattar fortfarande noll...
/Kjell H.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Du har väl inte bränt skivorna med windows vistas eget stöd för att bränna skivor? Då har du bränt skivor som fungerar utmärt i windows... http://www.groklaw.net/article.php?stor ... 2083715451
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Jo faktiskt. Jag brände alla mina bilder i mitt tidigare Vista. Trodde i min enfald att CD:n skulle gå att läsa i Ubuntu, men så var det alltså inte. Det är mycket man har kvar att lära med en övergång till Ubuntu!! Tack i alla fall.
/Kjell H.
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Så gör Microsoft. Förljer inte standarder eller utökar dem för att ge mervärde åt kunden. Så att det inte ska vara lätt att byta bort deras produkt >:(
Spannis2010

Inlägg av Spannis2010 »

Okej, då har jag fått besked, tack snälla! Med detta besked blir jag också mer och mer förbannad på Microsoft!
/Mvh Kjell H.
Användarvisningsbild
Cadryc

Inlägg av Cadryc »

mcNisse skrev:Du har väl inte bränt skivorna med windows vistas eget stöd för att bränna skivor? Då har du bränt skivor som fungerar utmärt i windows... http://www.groklaw.net/article.php?stor ... 2083715451
Underhållande läsning må jag säga.

Skriv svar

Återgå till "Bild"