Råd ang. val av grafikkort [LÖST]

I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi frågor relaterade till fysisk hårdvara.
Ubunturelaterade frågor ska ställas i Hårdvara
m!rage

Råd ang. val av grafikkort [LÖST]

Inlägg av m!rage »

Jag ska köpa ny dator, en "speldator" enligt mina definitioner. Alltså en som klarar nyare spel på hyffsade grafikinställningar. Vätskekylning och överklockning är dock inte nödvändigt. Nvidia är ett krav.
Den här datorn har jag kikat lite på: http://www.blocket.se/kronoberg/Mycket_ ... ?ca=21&w=1
Den har ett Geforce 7950 GX2 som är nån lustig historia som består av mer eller mindre två grafikkort som sitter ihop. Vad jag undrar är om det är lönt att satsa på något ur 7000-serien, de är ju ganska gamla och stöder bara shader model 3.0
Numera är det ju 4.0 som gäller, man kanske borde satsa på det istället? Jag vill inte hamna i samma situation som för ett par år sen när jag inte kunde spela Half-Life 2 Episode 2 för att grafikkortet inte stödde shader model 3.0
Senast redigerad av 1 m!rage, redigerad totalt 6 gånger.
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Re: Råd ang. val av grafikkort

Inlägg av pun »

Ett nVidiakort äldre än 8600 klarar inte VDPAU som är ett stor lyft för filmälskaren.

Pruta 500:- och köp ett nytt grafikkort... ;) Svårbedömd burk angående om priset är rimligt.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Jag skulle köpt nya prylar. Dels för att han inte angav någon spec samt att man inte hur folk behandlar komponenterna. Jag har sett riktiga skräckexempel där folk rent fysiskt avrättat komponenterna med statisk elektricitet och annan ovård.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
m!rage

Inlägg av m!rage »

@pun:
Tja jag sålde en dator med Athlon 64 6000+, 4GB DDR2 och ett Geforce 8800 för 3300kr för runt ett år sen, så det skulle väl kännas lite surt att betala mer än det för en sämre, äldre dator nu... VDPAU skulle vara kul att meka med men känns inte så viktigt i just denna eftersom processorn är så bra

@Hund:
Det är väl bara specifikationerna för moderkortet han inte skrivit? Går väl att ta reda på om man frågar. Det finns ju även viss prutmån på begagnat, jag tänker inte betala 5000 för den datorn om jag köper den. Men du har en poäng, och det här paketet är ju inte så mycket dyrare.

En annan tanke jag haft är om man kunde få köpa en av skolans Dell Opiplex 745 billigt och bara sätta i ett grafikkort. Om de passar vill säga, för Dell har ju som bekant en förkärlek till felvända moderkort
Användarvisningsbild
Hardcore
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Hardcore »

Köp inte på blocket. På Tradera hjälps man åt att bedöma vad som är rimligt pris på en vara. Inga bud = dåligt pris.
Du kan säkert få något bättre där, i alla fall fick jag det.

Ett annat tips är att moderkortet är viktigt eftersom det sätter begränsningarna för hur mycket du kan uppgradera. Mitt kan t.ex. inte har mer än 4 Gig minne. (Jag noterar att annonsören på Blocket inte ger info om moderkortet.)

För ett år sedan köpte jag en burk på Tradera och är mycket nöjd. Men det är inte bara att köpa blint om man ska ha något bra. När jag såg att storleken på Hårddiskarna drev upp priset i auktionerna satsade jag på en dator med mindre burk. Hårddiskarna är ju den minst viktiga komponenten. Jag kollade också upp på Wikipedia hur bra grafikkortet och processorn var. Där såg jag t.ex. att 8000 seriens grafikort var identiskt med det nyare 9000 (nytt namn av någon anledning), och kunde lugnt bjuda på en, vid första anblicken, "sämre" modell ;D
Resultatet blev en dator med 320 Gig Hårddisk, Amd 6000+ processor, GTS 8800 grafik kort och 2 Gig Ram. Det kostade mig 3100:- + frakt 400:-.
Samma nästan som M!rage sålde! (lustigt sammanträffande)

Efter jag köpte datorn har jag uppgraderat med en HD på 1Gig (för 720:-, också på Tradera) och 4 Gig Ram (500:-, på Tradera :) )
Senast redigerad av 1 Hardcore, redigerad totalt 16 gånger.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Ja jag håller med dig, Tradera är överlag en bättre sida än Blocket. Men just för stationära datorer så vill man ju helst inte behöva betala frakten genom halva landet. Å andra sidan har det ju dykt upp billiga alternativ, bland andra DHL och Schenker

Datorn i annonsen är en Fujitsu Siemens Scaleo X, nästan samma dator som familjen köpte 2004. Tyckte väl jag kände igen den från annonsen :) Nä, det är väl lite väl gammalt så jag har mer eller mindre dissat den datorn nu
Användarvisningsbild
Hardcore

Inlägg av Hardcore »

2004? Ja, det är ju typiskt för blocket; folk tar ut överpriser i förhoppning de har tur och någon går på det.

Angående frakt så tjänar man nog ändå på det: 5000:- - 3500:- = 1.5k sparade slantar ;D
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jo. Fördelen är att man kan pruta fritt på Blocket. Fast man kan ju förstås råka ut för såna här tomtar om man har otur ;D
Bilagor
Skärmbild.png
Skärmbild.png (22.45 KiB) Visad 4260 gånger
mrfab
AVREGISTRERAD
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av mrfab »

Jag brukar handla utav dom här http://www.computercare.se/ satte lite snabbt ihop denna som ligger i din prisbild ingen värsting dator men säkert funktionell
Bild

Lite kul guide här http://www.tomshardware.com/reviews/bal ... ,2625.html

Har du delar från en gammal dator ja då blir ju givetvis prisbilden en helt annan. Om du hämtar varorna själv slipper du frakt från det här företaget.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jag vet att jag sa Nvidia men men...
http://www.tradera.com/Kraftfullt-dator ... _112508558
Någon som kan värdera den? Jag satsar på att ATI Radeon HD4870 fungerar i Ubuntu, annars får jag väl sälja grafikkortet och köpa ett annat. Om jag vinner auktionen förstås

@mrfab:
Ska kika på det annars. De verkar ju ganska billiga
Användarvisningsbild
Hardcore

Inlägg av Hardcore »

Från wiki: "Radeon HD 4870 was announced on June 25, 2008"

Notera att produktnummer generellt sett verkar ha mycket lite att göra med prestanda eller när produkten börjar säljas...
m!rage

Inlägg av m!rage »

Jo men av de tester jag läst att döma verkar det väldigt bra också. Exempelvis:
http://service.futuremark.com/hardware/ ... setIds=497
http://www.phoronix.com/scan.php?page=a ... 4870&num=4
Användarvisningsbild
Hardcore

Inlägg av Hardcore »

Jodå, och hårdvara från 2008 anser jag inte vara dålig på något sätt:)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Bra :) Nu blev det ingen dator ändå för jag blev fedt överbjuden :P Får väl leta vidare...
Användarvisningsbild
philip5
HC-IRCare
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Inlägg av philip5 »

Har kanske mer med grafikkort att göra än just de där datorerna du postat om så jag flikar in att jag för några dagar sedan köpte ett nytt grafikkort. Jag ville ha ett prisvärt kort i mellanklassen och valet föll på ett NVIDIA gts 250 med 1gb ddr3 minne från XFX för 1300 kr. Jag ville ha ett kort från NVIDIA för jag tycker de gör pålitliga drivisar. Tror nog nästan man får bättre hårdvara från ATI för pengarna men om nu mjukvaran strular känns det inte så viktigt. Finns säkert gott om Linuxfolk med bra erfarenheter med ATI men jag har hört fler som det strulat för.
-------------------------------------------------------------
Min PPA för Ubuntu: http://launchpad.net/~philip5
Twitter: http://twitter.com/philip_johnsson
IRC: Philip5 @ freenode.net #ubuntu-se #kubuntu-se
m!rage

Inlägg av m!rage »

Nu tror jag att jag har hittat ett guldkorn: http://www.blocket.se/kronoberg/Prisvar ... ?ca=21&w=1
4000 verkar vara ett bra pris redan men man kanske kan pruta lite, 3500 eller var tror ni? Jag har lite svårt att bedöma hur mycket begagnade datorer är värda

Grafikkortet är det "gamla" 8800 GTS med G80-processorn - så ingen VDPAU men det går väl att leva utan. Bara en PCI-express-plats så ingen SLI heller men det är ju inte heller livsnödvändigt
Användarvisningsbild
Dagon^
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av Dagon^ »

Jag har ett ATi HD4670 som funkar finfint både till spel och film :)
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=490454

Dessutom är 650:- som hittat ;D
JAG ÄR INTE FADDER LÄNGRE
Användarvisningsbild
Hardcore

Inlägg av Hardcore »

M!rage, 3500:- är nog max. Och då bara för att moderkortet kan expanderas till 16 Gig Ram (mer än du nånsin behöver)
m!rage

Inlägg av m!rage »

Inte värt mer? Men det är ju fyrkärnig processor, 6GB minne och ett hyffsat grafikkort. Förutom bristen på flera pci-express-platser är det väl inget fel på det moderkortet?
Användarvisningsbild
Hardcore

Inlägg av Hardcore »

Alltså, man får ju tänka som så här; med varje år som går så förbättras datorerna rejält (Moores lag, du vet) vilket också innebär att vad som räknas som bra ändras fort. Man får helt enkelt mer för pengarna hela tiden.
Jag köpte för 16 månader sedan en dator med 320 Gig Hårddisk, Amd 6000+ processor, GTS 8800 grafik kort och 2 Gig Ram. Det kostade mig 3100:- Du säger att du sålde en liknande med Athlon 64 6000+, 4GB DDR2 och ett Geforce 8800 för 3300kr.
Idag skulle jag förvänta mig få med minst 4-6 gig Ram och en 500Gig HD för de pengarna. Jag har inte kollat grafikkkorts utvecklingen, men GTS 8800 är faktiskt ett år äldre i år, än det var när jag köpte det. Så där dras priset ned en del. Är moderkortet modernt och har potential för uppgraderingarså är det egentligen det du köper.

Apropå GTS 8800 så är det inte bara gammalt utan kom i olika versioner. Den senare var tydligen mer kapabel. Synd att sådan info inte visas i annonsen på blocket.

Jag kan tillägga att antal kärnor i CPUn inte är det viktigaste när du spelar spel. Grafikkortet är väl viktigare?
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara som hårdvara"