zip-program

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
algy

zip-program

Inlägg av algy »

Finns det något zip-program i linux-världen? Har hittat ett program på nätet som verkar vara öppen källkod-program: "7-zip". Men när jag försöker installera det så får jag följande felmeddelande. Varför?

The file '/home/tures/Skrivbord/7z465.exe' is not marked as executable. If this was downloaded or copied form an untrusted source, it may be dangerous to run. For more details, read about the executable bit.
Användarvisningsbild
johanre
Serveradmin
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Re: zip-program

Inlägg av johanre »

Ja, det finns det. Sen är det lite en fråga om vad du *egentligen* är ute efter men jag misstänker att du vill ha ett zip program som liknar ett på Windows sidan. Då vill du förmodligen installera "zip" paketet som finns i arkiven. Är du bara ute efter att kunna packa filer i Linux som du sedan kan packa upp på Windows så fungerar förinstallerade gzip alldeles utmärkt.
algy

Inlägg av algy »

Tack! Men var hittar jag detta gzip? Har letat, men inte tillräckligt tydligen.
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Det är väl installerat per automatik?

Kod: Markera allt

man gzip
Sedan har du väl en inbyggd pakethanterare i GNOME? Om du nu vill ha GUI, menar jag. Den hakar i alla arkiv som du har installerat stöd för. (Tex är rar inte med från början utan måste installeras separat pga licensen inte omfattas av GNU)
Så det skall bara vara att dubbelklicka i Nautilus tror jag så öppnas det med pakethanteraren. (Om inte, högerklicka och välv program att öppna med)
Användarvisningsbild
xman
Utgåva: 14.04 Trusty Tahr LTS

Inlägg av xman »

Jag kan rekommendera 7-zip funkar kanonbra..

//
radiola
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu

Inlägg av radiola »

peazip liknar vanliga Windowsprogram för sånt. Annars är zip förinstallerat i Ubuntu, så du kan "zippa" filer genom att högerklicka och välja "Komprimera" i filhanteraren (Nautilus). När du gör det kan du även välja typ av arkiv, t.ex. zip om det nu är det du vill ha.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Som standard har du File Roller installerat. Högerklicka på ZIP-filen och välj att öppna den med arkivhanteraren eller packa upp den direkt.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"