Ändrat, TYST Chassifläkt alt sänka den.

Få igång din maskinvara i Ubuntu
Kategoriregler
I detta forum diskuterar vi Ubunturelaterade hårdvarufrågor. För allmänna frågor om (fysisk) hårdvara se:
Hårdvara som Hårdvara
Emka
Utgåva: 16.04 Xenial Xerus LTS

Ändrat, TYST Chassifläkt alt sänka den.

Inlägg av Emka »

jag hatar ljud, nåt så gruvligt. jag vill ha så tyst det bara går i min dator men det verkar vara mission impossible...

Nån som har ett bra råd till en cpu-kylare som kyler bra, är så tyst som möjligt och framför allt prisvärd dvs helst gratis ;)

SKämt åsido, kostar ju en slant naturligtvis men jag vill verkligen ha tyst, vattenkylning vore det bästa men det kostar för mycket, att bara ha fläns så litar jag inte riktigt på själva kylningen så nån som har ett bra tips på ovanstående kriterier?

Har bara den vanliga stockkylaren nu och den driver mig till vansinne :(
Senast redigerad av 1 Emka, redigerad totalt 13 gånger.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Re: en TYST cpu-fläkt till ett am2 kort?

Inlägg av Hund »

Corsair Hydro Series H50 finns för 700 kr - http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=451446

Vattenkylning för dummies. ;D Jag har lurat på två av minna vänner denna modell och dom är sjukt nöjd! Dock låter standardfläkten rätt mycket så den får du byta ut, förslagsvis mot en Fractal Design fläkt.

Jag har själv planer på att köpa denna sen när jag tar mig råd. Jag är också allergisk mot ljud, dock är min dator tyst redan men den kan ju bli ljudlös. :)

Edit: Ljudlös, jag vill verkligen inte att min dator blir ljuslös.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Emka skrev:jag hatar ljud, nåt så gruvligt. jag vill ha så tyst det bara går i min dator men det verkar vara mission impossible...

Nån som har ett bra råd till en cpu-kylare som kyler bra, är så tyst som möjligt och framför allt prisvärd dvs helst gratis ;)

SKämt åsido, kostar ju en slant naturligtvis men jag vill verkligen ha tyst, vattenkylning vore det bästa men det kostar för mycket, att bara ha fläns så litar jag inte riktigt på själva kylningen så nån som har ett bra tips på ovanstående kriterier?

Har bara den vanliga stockkylaren nu och den driver mig till vansinne :(
Kolla på dustin de sätter oftast ut hur mycket den bullrar, jag köpte en zalman där åt en kompis och monterade den i en hp den vara skapligt tyst men man bör inte bära datorn så mycket med tanke på att den fläkten är bra tung.
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Tänk på att tillverkarna går efter sin egen standard gällande ljudnivån. Därför kan en fläkt på 20dB från företag "A" vara tystare än en fläkt på 15dB hos företag "B". :)

Zalman har godkänd ljudnivå på sina fläktar. Men är man kräsen finns det tystare alternativ.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Emka

Inlägg av Emka »

och följdfråga, jag gav upp hela skiten och bytte dator och nu är det chassifläkten som låter som ett tröskverk, kan jag få ner den i varvtal på något sätt? Mitt moderkort är Asus p5k.
audio86hifi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av audio86hifi »

Köp ett fläktmotstånd,finns på inet.se el kjell & co.
Tänk dock på att fläktens kylförmåga försämras när du sänker varvtalet så ett tips är att du monterar dit fler
chassifläktar och använder en fläktkontroller, så får du bra luftflöde utan att det väsnas för mycket.
Emka

Inlägg av Emka »

men det är sjukt högt, kan man inte sänka det i bios eller så? kör jag sensors i terminalen kommer det upp; CHASSIS1 FAN Speed:2205 RPM (min = 600 RPM) vilket är högt, i bios finns valet att antingen låta den ligga kvareller lägga på ignore, va händer om jag ställer den på ignore?
audio86hifi
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Ändrat, TYST Chassifläkt alt sänka den.

Inlägg av audio86hifi »

Du får läsa i moderkortsmanualen hur du gör med fläktarna i BIOS,det brukar stå mer detaljerat där.
Annars får du fixa en tystare fläkt,kanske ljuddämpa lite i chassit också.
Andersen

Re: Ändrat, TYST Chassifläkt alt sänka den.

Inlägg av Andersen »

CoolerMaster V10 Cooler Peltier. ;D

Fördelar:

Kyler bra.

Nackdelar:

Tung, väger 1200 gram.
Drar mycket ström, ca 10 A.
Kostar mer än processorn.

Köp en fläktreglerare, det är nog bäst & billigast.
Skriv svar

Återgå till "Hårdvara och drivrutiner"