[Löst] USB-montering krånglar
[Löst] USB-montering krånglar
Hej!
Jag har haft lite krångel med automatisk montering av partitioner under dagen men tror mig ha löst det på något sätt. Vad som däremot dök upp i samband med detta var att jag numera inte kan montera mitt USB-minne (ett Huawei-modem från Telenor, har även 2GB minne). Jag kommer åt det om jag tar ut och stoppar in det igen, och jag kommer åt Internetuppkopplingen, men om jag avmonterar när det sitter i, så ser det ut som på bild 1. När jag sedan trycker på "sdc1" för att åter montera det, så kommer bild 2 upp.
Bild 1:
http://img46.imageshack.us/img46/2205/sdc1.png
Bild 2:
http://img413.imageshack.us/img413/1143/mount.png
Några förslag på vad som kan vara fel?
/Anders
EDIT: Nu startade jag om datorn och då kommer det upp en skärm där det står nåt om att "/dev/sdc1 inte kunde monteras" eller nåt sånt, och jag får trycka på "S" för att skippa eller "M" för manuell recovery. Vad tusan är detta?
Jag har haft lite krångel med automatisk montering av partitioner under dagen men tror mig ha löst det på något sätt. Vad som däremot dök upp i samband med detta var att jag numera inte kan montera mitt USB-minne (ett Huawei-modem från Telenor, har även 2GB minne). Jag kommer åt det om jag tar ut och stoppar in det igen, och jag kommer åt Internetuppkopplingen, men om jag avmonterar när det sitter i, så ser det ut som på bild 1. När jag sedan trycker på "sdc1" för att åter montera det, så kommer bild 2 upp.
Bild 1:
http://img46.imageshack.us/img46/2205/sdc1.png
Bild 2:
http://img413.imageshack.us/img413/1143/mount.png
Några förslag på vad som kan vara fel?
/Anders
EDIT: Nu startade jag om datorn och då kommer det upp en skärm där det står nåt om att "/dev/sdc1 inte kunde monteras" eller nåt sånt, och jag får trycka på "S" för att skippa eller "M" för manuell recovery. Vad tusan är detta?
Senast redigerad av 1 Skvanorn, redigerad totalt 24 gånger.
- Cadryc
- Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS
Re: USB-montering krånglar
Det finns en bugg i Lucid, om bios är inställt på att ha en diskettenhet, men ingen sådan är inkopplad i datorn, så kommer Lucid inte att automontera USBminnen och CD/DVD. Men om man går in i bios och väljer Disable eller motsvarande för diskettenheten, så funkar det som det ska i lucid sen.
Men de andra elen du får vet jag inte riktigt vad det kan bero på; kan det ha nåt att göra med det du gjort för att fixa automontering? Vad är det du har grejat med?
Men de andra elen du får vet jag inte riktigt vad det kan bero på; kan det ha nåt att göra med det du gjort för att fixa automontering? Vad är det du har grejat med?
BIOS vet jag inte hur man fixar. Trycka nåt F1-12 vid uppstart?
Annars har jag bara använt fysdm och ställt inte så att det ska starta vid uppstart: "The file system is mounted at boot time" och "Allow any user to mount the file system" har jag ikryssat.
EDIT: Nu startade jag om datorn -- utan att ändra nåt någonstans -- och Ubuntu överraskar mig än en gång. Det kom inte upp något om /dev/sdc1-problemet. OP:et verkar fixa sig själv emellanåt, eller något. Jag vet inte. Återkommer om det dyker upp igen!
Annars har jag bara använt fysdm och ställt inte så att det ska starta vid uppstart: "The file system is mounted at boot time" och "Allow any user to mount the file system" har jag ikryssat.
EDIT: Nu startade jag om datorn -- utan att ändra nåt någonstans -- och Ubuntu överraskar mig än en gång. Det kom inte upp något om /dev/sdc1-problemet. OP:et verkar fixa sig själv emellanåt, eller något. Jag vet inte. Återkommer om det dyker upp igen!

Och det återkom.
Känner mig lagom förvirrad. När jag startar datorn första gången för dagen så är den knasig (detta med uppstarten, och så är den långsam med surfning) men efter en reboot så kommer inte det upp något alls utan den bara startar som den skall.
Vad är det som händer?
Och hur ställer jag in så att alla partitioner och USB-minnen monteras direkt vid uppstart? Jag använder fysdm men vad jag förstått så är mina inställningar där som de skall (defaults) men märk dock (se bild) att /dev/sda2 heter sdc1, precis som /dev/sdc1 heter :S Nåt fel där kanske?
Tack så mycket!
http://img153.imageshack.us/img153/4384/fysdm.png
Känner mig lagom förvirrad. När jag startar datorn första gången för dagen så är den knasig (detta med uppstarten, och så är den långsam med surfning) men efter en reboot så kommer inte det upp något alls utan den bara startar som den skall.
Vad är det som händer?
Och hur ställer jag in så att alla partitioner och USB-minnen monteras direkt vid uppstart? Jag använder fysdm men vad jag förstått så är mina inställningar där som de skall (defaults) men märk dock (se bild) att /dev/sda2 heter sdc1, precis som /dev/sdc1 heter :S Nåt fel där kanske?
Tack så mycket!
http://img153.imageshack.us/img153/4384/fysdm.png
Har avinstallerat pysdm nu, men utan någon skillnad. Problemet är alltså att /dev/sdc1 inte monteras vid uppstart (skall monteras i /media/sdc1) och detta är mitt mobila bredband / 2GB minne. Jag kommer åt det mobila bredbandet när datorn väl är igång men jag kan inte montera själva lagringsdelen av det ("Error mounting: mount exited with exit code 1: helper failed with: mount: only root can mount /dev/sdc1 on /media/sdc1").
Såhär ser min /etc/fstab ut:
Och blkid:
Och fdisk -l:
Såhär ser min /etc/fstab ut:
Kod: Markera allt
proc /proc proc nodev,noexec,nosuid 0 0
/dev/sda7 / ext4 defaults 0 1
# swap was on /dev/sda6 during installation
UUID=3a11e3ae-09f7-416a-b76a-137a89b94e92 none swap sw 0 0
/dev/sda5 /media/sda5 ext4 defaults 0 0
/dev/sdc1 /media/sdc1 vfat defaults 0 0
Och blkid:
/dev/sda1: LABEL="Windowsfiler" UUID="94B05073B0505DB4" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: LABEL="Windows" UUID="9C041C20041BFC48" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: LABEL="Ubuntu Home" UUID="10100c94-5138-4c20-b7b2-a30b110f8ea3" TYPE="ext4"
/dev/sda6: UUID="3a11e3ae-09f7-416a-b76a-137a89b94e92" TYPE="swap"
/dev/sda7: UUID="b508925d-e450-447a-a266-e06a513fa5b2" TYPE="ext4"
/dev/sdc1: SEC_TYPE="msdos" UUID="3139-6438" TYPE="vfat"
Och fdisk -l:
Disk /dev/sda: 320,1 GB, 320072933376 byte
255 huvuden, 63 sektorer/spår, 38913 cylindrar
Enheter = cylindrar av 16065 · 512 = 8225280 byte
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Diskidentifierare: 0x5b69d066
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sda1 1 6527 52428096 7 HPFS/NTFS
/dev/sda2 37653 38913 10128982+ 7 HPFS/NTFS
/dev/sda3 6528 37652 250011532 5 Utökad
/dev/sda5 6528 35793 235079113+ 83 Linux
/dev/sda6 35794 36279 3903763+ 82 Linux växling / Solaris
/dev/sda7 * 36280 37652 11028591 83 Linux
Posterna i partitionstabellen är inte i diskordning
Disk /dev/sdc: 1977 MB, 1977614336 byte
64 huvuden, 63 sektorer/spår, 957 cylindrar
Enheter = cylindrar av 4032 · 512 = 2064384 byte
Sector size (logical/physical): 512 bytes / 512 bytes
I/O size (minimum/optimal): 512 bytes / 512 bytes
Diskidentifierare: 0x00000000
Enhet Start Början Slut Block Id System
/dev/sdc1 1 957 1929244+ 6 FAT16
Har du provat det?/dev/sdb1 /media/data2 vfat defaults,user,dmask=027,fmask=137 0 0
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Nej, det har jag inte. Vad är det? Nåt att lägga in/ändra i fstab? Har inget som heter /dev/sdb1 eller /media/data2...
OT: Hur ställer jag in så att jag inte behöver skriva in lösenord efter att datorn varit i Vänteläge?
OT: Hur ställer jag in så att jag inte behöver skriva in lösenord efter att datorn varit i Vänteläge?
Fortfarande ingen lösning. Kan nån svara på det jag skrev ovan? Jag vet inte vad jag ska göra med Hunds tips...
Vad är det för 1:a i slutet på /dev/sda7-raden i fstab? Alla andra är 0:or.
Och varför har jag, enligt pysdm, två st /dev/sdc1? Den säger att min sda2 heter sdc1, likaså min /dev/sdc1 (som jag antar är usb:n?)... De har samma mountpoint också :S
Help, blir tokig!
Vad är det för 1:a i slutet på /dev/sda7-raden i fstab? Alla andra är 0:or.
Och varför har jag, enligt pysdm, två st /dev/sdc1? Den säger att min sda2 heter sdc1, likaså min /dev/sdc1 (som jag antar är usb:n?)... De har samma mountpoint också :S
Help, blir tokig!

Glömde länken.
Du kan läsa mer om fstab här: https://help.ubuntu.com/community/Fstab

Tack. Har läst där nu men jag tycker jag har ställt in det som de skriver (se tidigare inlägg).
Kan problemet ligga i att min /dev/sda2 (som är en Windowspartition) heter sdc1? Det gör ju /dev/sdc1 också! Och när jag ändrar nåt i /dev/sdc1 så ändras det i /dev/sda2 också
Om man kollar på paritionslistan i pysdm så är väl "sda" mina partitioner och "sdc" USB-minnet?
PS. Kanske ska påpeka att jag är helt ny till Linux... Så all överpedagogik uppskattas
Kan problemet ligga i att min /dev/sda2 (som är en Windowspartition) heter sdc1? Det gör ju /dev/sdc1 också! Och när jag ändrar nåt i /dev/sdc1 så ändras det i /dev/sda2 också

Om man kollar på paritionslistan i pysdm så är väl "sda" mina partitioner och "sdc" USB-minnet?
PS. Kanske ska påpeka att jag är helt ny till Linux... Så all överpedagogik uppskattas

Förut använde man enhetsbeteckningarna sda1 etc, men eftersom det inte är fasta enhetsbeteckningarn har man på senare år gått över till att använda UUID-värdet för partitionen, vilket är unikt för varje partition.
Vad ger dig kommandot sudo blkid?
Vad ger dig kommandot sudo blkid?
Okej!
Jag tror jag skrev det tidigare men här är det:
Något jag tycker verkar knasigt är att sda2 (Windows) och sdc1 (USB:n?) i PySDM verkar vara en och samma. Om jag ändrar något i den ena så ändras det i den andra också. Svårt att förklara men de är identiska i PySDM helt enkelt.
Kan lägga upp bilder om det behövs...
Jag tror jag skrev det tidigare men här är det:
/dev/sda1: LABEL="Windowsfiler" UUID="94B05073B0505DB4" TYPE="ntfs"
/dev/sda2: LABEL="Windows" UUID="9C041C20041BFC48" TYPE="ntfs"
/dev/sda5: LABEL="Ubuntu Home" UUID="10100c94-5138-4c20-b7b2-a30b110f8ea3" TYPE="ext4"
/dev/sda6: UUID="3a11e3ae-09f7-416a-b76a-137a89b94e92" TYPE="swap"
/dev/sda7: UUID="b508925d-e450-447a-a266-e06a513fa5b2" TYPE="ext4"
/dev/sdc1: SEC_TYPE="msdos" UUID="3139-6438" TYPE="vfat"
Något jag tycker verkar knasigt är att sda2 (Windows) och sdc1 (USB:n?) i PySDM verkar vara en och samma. Om jag ändrar något i den ena så ändras det i den andra också. Svårt att förklara men de är identiska i PySDM helt enkelt.

Vad händer förresten om jag helt sonika tar bort raden /dev/sdc1 i fstab?
USB-enheter ska du inte (behöva) ha i fstab. Det ska monteras automagiskt.
Okaj, jag testar att ta bort den ur fstab så får vi se vad som händer 

Det verkar ha löst det. Dock kommer USB-minnet upp i en ruta varje gång datorn startas. Går det att förhindra, med tanke på att modemet är på samma enhet?Skvanorn skrev:Okaj, jag testar att ta bort den ur fstab så får vi se vad som händer
Markerar denna som löst ^_^
Nautilus / Edit / Preferences / Media. Där kan du ändra beteende.