Inget ljud på spotify
Inget ljud på spotify
Fick äntligen tummen ur och uppdaterade ubuntu. Fick först inget ljud någonstans men efter lite trixandei GNOME ALSA-mixer löste det sig. Dock inte för spotify som tycker jag har problem med mitt ljudkort.( Realtek ALC272 ) Den vägrar spela upp ljud
Sååå.. vad gör jag för att lösa detta?
Sååå.. vad gör jag för att lösa detta?
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Inget ljud på spotify
det finns en workaround med wine som står att läsa nånstans på spotifys hemsida..kommer ej ihåg den på rak arm..
- Ulsak
du ska konfigurera fliken ljud i wine-cfg enligt detta ( välja emulering)
Jag har även hört fall där det har löst sig när man gått in i Spotify's inställningar och stängt av "Hårdvaru-accelerering". Det är väl åtminstone värt ett försök. 

Jag har ibland upplevt att Spotify inte kan spela om man har startat Firefox först...
Stänger man ner FF och startar om Spotify funkar det... efter det kan man även starta FF.
Stänger man ner FF och startar om Spotify funkar det... efter det kan man även starta FF.
Har kollat på wine inställningarna och ändrat och det funkar fortfarande inte. Kikade även på spotifys hemsida men jag kan inte hitta någon hint där heller. Kankse är blind eller något. Help me
tror förövrigt att det är wine som spökar då det inte fungerar att göra ett ljudtest.
tror förövrigt att det är wine som spökar då det inte fungerar att göra ett ljudtest.
Du har inte råkat sänka ljudet på Wine utav misstag? (Starta igång Spotify och spela musik, tryck på ljudikonen i panelen du har längst upp, "Sound Preferences..." tryck sedan på "Applications" och se till att "ALSA plug-in [wine-preloader]" är på max.)
Har du ljud i övrigt på systemet?
Har du ljud i övrigt på systemet?

there is a problem with your sound card. spotify can't play music
så står det i spotify.. den bläddrar frenetiskt efter en låt den kan spela
"Tryck på ljudikonen i panelen du har längst upp, "Sound Preferences..." tryck sedan på "Applications" och se till att "ALSA plug-in [wine-preloader]" är på max.)"
menar du i ubuntu? hittar inte någonstans det du skrev??? Har svensk version av ubuntu
så står det i spotify.. den bläddrar frenetiskt efter en låt den kan spela
"Tryck på ljudikonen i panelen du har längst upp, "Sound Preferences..." tryck sedan på "Applications" och se till att "ALSA plug-in [wine-preloader]" är på max.)"
menar du i ubuntu? hittar inte någonstans det du skrev??? Har svensk version av ubuntu
- Ulsak
Sound Preferensenses = Ljudinställningar
det är en knapp som öppnar upp en dialog där du kan ställa in det som Dr Phil föreslog
det är en knapp som öppnar upp en dialog där du kan ställa in det som Dr Phil föreslog
under ljudiställningar har jag 5 flikar: ljudeffekter, hårdvara, ingång, utgång samt program
Finns inte så mycket att ställa in där.
i alsa gnome mixer finner jag inget wine reglage
går jag in i wine konfig. och gör ett test av ljudet så står det audiotest faild klickar jag på kontrollpanel i samma program får jag meddelandet "launching audio control panel not inplemented yet"
Finns inte så mycket att ställa in där.
i alsa gnome mixer finner jag inget wine reglage
går jag in i wine konfig. och gör ett test av ljudet så står det audiotest faild klickar jag på kontrollpanel i samma program får jag meddelandet "launching audio control panel not inplemented yet"
- jens.tinfors
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Jag hade problem med wine i 9.10 vilket jag löste med att installera en moddad wine.
For what its worth så skrev jag ner det där => http://blog.jenstinfors.com/2010/01/fix ... s-in-wine/
For what its worth så skrev jag ner det där => http://blog.jenstinfors.com/2010/01/fix ... s-in-wine/
provade detta nu med samma resultat. =0(
verkar inte lösa detta problem. Provade den moddade varianten av wine, provat att avinstallera och sedan installera om det. Får felmeddelande så fort jag ska testa ljudet i wine. Kollade om min laptop som vi pratar om nu kör restricted driver vilket den inte hittar några (har för mig att den körde på det innan jag uppdaterade ubuntu 10.04 då allt detta inträffade)
Lösningen:
Avinstallera wine, ta bort .wine mappen samt ta bort spotify och installera om allt igen. Sen funkade det fin-fint
Avinstallera wine, ta bort .wine mappen samt ta bort spotify och installera om allt igen. Sen funkade det fin-fint