Renodlad Ubuntu installation

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
jedin375

Renodlad Ubuntu installation

Inlägg av jedin375 »

Hej

Jag har möjlighet att få en bärbar IBM Thinkpad T42 (1,7 Ghz och 512 i RAM) utan hårddisk.

Datorn är min nuvarande arbetsdator så jag har möjlighet att kolla vad det finns för hårdvara i den innan IT-avdelningen tar hårddisken.

Att skaffa en hårddisk är ingen stor kostnad men operativsystem är inte gratis och dessutom så passar inte WIN 7 till en dator som har så pass lite ram-minne. Lösningen är förhoppningsvis Ubuntu! O0 Jag har tror att jag har någon gammal skiva med WIN 95 liggande och skräpandes hemma i någon låda men det känns inte riktigt relevant att lägga in på datorn. Och jag vet inte om det skulle funka med hårdvara som ändå är så pass mycket mordernare än operativsystemet. Det skiljer ca 10 år mellan hårdvaran och min Win 95 skiva!

Nu till min fråga. Går det att lägga in Ubuntu som enda installation på en helt ny hårddisk och om svaret är ja - hur gör man och hur fixar man drivrutiner till alla delar i datorn.

MVH/Jörgen
Användarvisningsbild
norhager

Re: Renodlad Ubuntu installation

Inlägg av norhager »

Det ska inte vara några som helst problem att få Ubuntu at fungera på den maskinen, jag har en dator med 512 mb minne och använder xubuntu på den och du kan instalera den utan att behöva några extra drivrutiner för de finns nog med på skivan se bara till att du har en fungerande trådbunden internet för vissa saker hämtas på internet under installationen.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

För att utveckla norhagers svar så:

1) Ja det går alldeles utmärkt med Ubuntu, ta dock den anpassade installationen som är avsedd för datorer med mindre minne.
2) Se som sagt till att ha ett trådat Internet inkopplat under installation för att underlätta det hela.
3) En hårddisk samt mera minne är inte farligt att inhandla, ta och kolla upp vad det är för minne samt vad moderkortet stödjer för minnestyper samt MAX sen så är det bara att shoppa på tradera :D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Användarvisningsbild
Lao Tzu
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Lao Tzu »

För att utveckla ännu mer:
Innan du har införskaffat ska det gå att starta Ubuntu från cd:n, då kan du se hur väl det fungerar med hårdvaran. Förmodligen kommer det att gå utmärkt. Därefter är det enkelt att installera Ubuntu (när du har hårddisken det vill säga) bara följ instruktionerna. Dessutom vill jag passa på att tipsa om Lubuntu (http://lubuntu.net) som är samma sak som Ubuntu med den skillnaden att det använder LXDE som skrivbordsmiljö istället för Gnome. LXDE är mer resurssnålt och passar bättre för datorer med lite minne.
"Hennes skithus är som min toalett." - Anna Anka

(&?)
jedin375

Inlägg av jedin375 »

Hej och tack för svaren.

Ursäkta idiotfrågor men jag kan ingenting om Linux/ubuntu. I dag har jag Windows XP Pro SP3 på datorn och det funkar utan problem. Burken är ingen raketmaskin men det behöver den inte vara för mina behov vilka är Surf, Skype inkl webkamera samt officepaket.

Vad är det för praktisk skillnad mellan Lubuntu , ubuntu och Xubuntu?

Samt vad är det för skillnad mellan LXDE och Gnome för mig som användare förutom att LXDE är resurssnålare?

En sista fråga som inte direkt berör ubuntu, det finns gratis "officepaket" till ubuntu (Lotus Symphony eller open office tror jag). Är dessa helt kompatibla med Windows officepaket? Dvs kan jag skapa exempelvis en "powerpoint" presentation i någon av dessa och sedan direkt öppna och visa presentationen i Windowsmiljö?

MVH/Jörgen
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

jedin375 skrev:Hej och tack för svaren.

Ursäkta idiotfrågor men jag kan ingenting om Linux/ubuntu. I dag har jag Windows XP Pro SP3 på datorn och det funkar utan problem. Burken är ingen raketmaskin men det behöver den inte vara för mina behov vilka är Surf, Skype inkl webkamera samt officepaket.

Samt vad är det för skillnad mellan LXDE och Gnome för mig som användare förutom att LXDE är resurssnålare?

En sista fråga som inte direkt berör ubuntu, det finns gratis "officepaket" till ubuntu (Lotus Symphony eller open office tror jag). Är dessa helt kompatibla med Windows officepaket? Dvs kan jag skapa exempelvis en "powerpoint" presentation i någon av dessa och sedan direkt öppna och visa presentationen i Windowsmiljö?

MVH/Jörgen
Det enklaste sättet att få svar på dina frågor om de olika versioner som det finns på ubuntu är att besöka deras hemsidor, men vi kan väl säga så här att kubuntu och ubuntu är för lite nyare datorer med mer än 500 mb minne medan de andra är för datorer med lite mindre minne, jag har nyligen installerat lubuntu på en gammal compaq som har 192 mb minne och det fungerar.den största skillnden är utseendet på skrivbordet och hur menyn finns men det ser du när du tittar lite på de bilder som finns på deras hemsida. Open office som finns installerad på de flesta ubuntuversioner klara av att öppna alla filformat som ms office har, jag använder oftast powerpoint presentationer i min open office.
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

jedin375 skrev:Hej och tack för svaren.

MVH/Jörgen
Ja, som Norhager skriver är största skillnaden utseendet på skrivbordet. (Egentligen är det väl en del mer som gör att den ena är mer resurssnål än den andra men om du ändå bara ska surfa kommer du inte att märka detta.) Open Office klarar av att både läsa och skapa MS-format. Om du har några cd-skivor till övers är det bara till att ladda hem några olika *ubuntusmaker och prova. Du behöver inte installera något men om du kör via skivan är det svårare se skillnad i prestanda. Dock får du i alla fall en överblick hur de ser ut och fungerar.

(&?)
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Open Office har bättre stöd för dom standardet som finns.

OT: Varför får du inte med hårddisken?
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
jedin375

Inlägg av jedin375 »

Hej igen och tack för alla svaren :)
OT: Varför får du inte med hårddisken?
En ren policy-grej från arbetsgivaren. Att försöka ändra på det får nog anses som utsiktslöst, minst sagt... Jag får nöja mig med att jag får datorn. En hårddisk kostar inte mer än 500:- och sedan har jag en,förhoppningsvis, snabb surfmaskin med möjlighet att arbeta i "office" program när jag är ute och reser.

En till fråga. Går det att öppna PDF filer i Lubuntu eller Xubuntu, vilket är dom versioner jag väljer mellan i dagsläget?

MVH/Jörgen
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Inlägg av Kirill »

Gällande PDF så ska du kunna öppna dessa out of the box som man säger, direkt efter att du har installerat så ska de fungera!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
jedin375

Inlägg av jedin375 »

En sista fråga, sedan skall jag sluta terrorisera er ;)

Jag har nu bränt ner en skiva med Xubuntu och av misstag så råkade den finnas i min dator när jag startade den och då upptäckte jag att det var ju (sk-t)enkelt att arbeta i linux allt fungerade i datorn och det föreföll inte vara några problem med drivrutiner eller annat elände. Jag har nog arbetat för länge i Windows miljön med WIN 3.11 som skräckexempel. Jag har sett ljuset! Här skall bytas operativsystem!!!

Men norhager skrev:
...se bara till att du har en fungerande trådbunden internet för vissa saker hämtas på internet under installationen
Är det ett absolut krav att ha tillgång till internet eller är det mest uppdateringar och annat som kan fixas senare som systemet laddar ner?

MVH/Jörgen
Användarvisningsbild
Hund
Kontakt:

Inlägg av Hund »

Det är absolut inget krav att man måste ha internet under installationen. Det nödvändiga finns på skivan.
Linuxkompis - En vänlig Linux-gemenskap för alla!
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

jedin375 skrev:En sista fråga, sedan skall jag sluta terrorisera er ;)

Jag har nu bränt ner en skiva med Xubuntu och av misstag så råkade den finnas i min dator när jag startade den och då upptäckte jag att det var ju (sk-t)enkelt att arbeta i linux allt fungerade i datorn och det föreföll inte vara några problem med drivrutiner eller annat elände. Jag har nog arbetat för länge i Windows miljön med WIN 3.11 som skräckexempel. Jag har sett ljuset! Här skall bytas operativsystem!!!

Men norhager skrev:
...se bara till att du har en fungerande trådbunden internet för vissa saker hämtas på internet under installationen
Är det ett absolut krav att ha tillgång till internet eller är det mest uppdateringar och annat som kan fixas senare som systemet laddar ner?

MVH/Jörgen
Det är ju det jag har försökt säga hela tiden. :D
Lao Tzu skrev:Innan du har införskaffat ska det gå att starta Ubuntu från cd:n, då kan du se hur väl det fungerar med hårdvaran. Förmodligen kommer det att gå utmärkt.
Lao Tzu skrev:Om du har några cd-skivor till övers är det bara till att ladda hem några olika *ubuntusmaker och prova. Du behöver inte installera något men om du kör via skivan är det svårare se skillnad i prestanda. Dock får du i alla fall en överblick hur de ser ut och fungerar.
Ubuntu är live-skivor vilket innebär att man kan starta datorn med en ubuntuskiva i och på så sätt kolla runt hur det fungerar. Är man nöjd väljer man att installera är man inte nöjd stänger man av datorn, tar ur skivan och fortsätter som det var tidigre. Så gå nu ut i världen och fräls dina medmänniskor då att prova inte kan skada deras datorer. ;D

Anledningen till att ha tillgång till trådbundet är mest för att få hem alla uppdateringar. Ibland kan det trådlösa krångla och ibland hjälper det då att uppdatera systemet. I annat fall får man fixa det manuellt, brukar inte vara särskilt svårt dock. Funkar det trådlösa redan från början tror jag inte det ska vara några problem att börja dra hem uppdateringarna heller. Har du å andra sidan inget internet alls men har noggrant kollat upp så att allt funkar som du vill (t.ex. skrivare, kamera och så vidare) så gör det heller ingenting om du installerar.

(&?)
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

En sista fråga, sedan skall jag sluta terrorisera er
Keep em' coming!
Jag vet sjalv hur det var nar jag brot kedjorna och lamnade MS.

For att fortydliga ang. L/X/Ubuntu, sa ar det samma Operatyvsystem kan man saga. Linux ar modulart uppbyggt, sa det finns flera olika program som ger dig en (GUI) grafisk skrivbordsmiljo sa du "slipper" (gar miste om...;)) kommandoraden (tank DOS)).

Ubuntu anvander Gnome for detta,
Kbuntu - KDE
Xbuntu - XFCE
Lbuntu - LXDE

Du kan bara kora ett at gangen, men det gar bra att installera flera olika skrivbordsmiljoer pa samma dator. Dock anvander KDE qt4-biblioteket for sin grafik, vilket gor att temat/designien/fargen ser lite annorlunda ut jamfort med Gnome/Xfce som anvander GTK. olika Skrivbordsmiljoer foredrar olika program som "passar in" i temat, sa att saker ser enhetligt ut, men det ar inga problem att kora ett KDE-program (kbuntu) i ubuntu, eller tvart om.

(Installerar du flera skrivbordsmiljoer pa samma dator far du lite "double banking" av olika program, eftersom alla har lite olika pdf-viewers, filhanterare, mm.)

Kan tanka mig att det finns asikter om det jag nu skrivit, men det ar tankt som en forklaring for totala noobs.
"Och for tusan skaffa aao!" :P

EDIT: OK, ser nu att originalfragan ar nagon vecka gammal, sa du har kanske klurat ut det dar redan...
Användarvisningsbild
norhager

Inlägg av norhager »

Hund skrev:Det är absolut inget krav att man måste ha internet under installationen. Det nödvändiga finns på skivan.
Jag har märkt eftersom jag har (telia 0,20mbs) en seg uppkoppling att den tar hem några språkpaket och det brukar ta lite dyig 45 minuter. och ska men sen hämta de senaste uppdateringar kan det kännas segt.
jedin375

Inlägg av jedin375 »

Stort tack för all hjälp!

Frugan kommer att bli sur i helgen "- Ska du bara sitta vid den hj-a datorn hela helgen?" ;D ;D

/Jörgen
jedin375

Inlägg av jedin375 »

DET FUNGERAR!!!!

Jag kör nu på Xubuntu O0 O0 O0 O0

MVH/Jörgen
Användarvisningsbild
Lao Tzu

Inlägg av Lao Tzu »

jedin375 skrev:Stort tack för all hjälp!

Frugan kommer att bli sur i helgen "- Ska du bara sitta vid den hj-a datorn hela helgen?" ;D ;D

/Jörgen
Vänta du bara till rollerna är ombytta. När hon hackar Ubuntu och du är helt utelämnad till envägskommunikatören "dumburken" då kommer du också att bli sur. :P

Edit: Grattis!

(&?)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"