Är RAID i Ubuntu stabilt?

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
Användarvisningsbild
mildred80
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Är RAID i Ubuntu stabilt?

Inlägg av mildred80 »

Jag har kört Ubuntu Software RAID med spegling ett tag och tycker att det funkar precis som det ska. Jag har nu funderingar på att istället sätt upp RAID 0, stipad, för att få systemet lite snabbare, och istället använda Crontab för att göra tätare backuper på mina viktiga filer. Denna backup går då till en disk som inte är med i RAIDen. Eftersom RAID-diskarna och backupdisken inte är lika stora så är inte RAID 1+0 möjlig.

Nu till min fråga. Jag har läst lite att Ubuntu-installationen av RAID generellt har vissa problem. Är det någon som känner till detta och isf har mer information eller erfarenhet? Se t ex följande länk:

https://wiki.ubuntu.com/ReliableRaid
andol
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur

Re: Är RAID i Ubuntu stabilt?

Inlägg av andol »

Tja, de potentiella problemen som beskrivs på den sidan verkar oavsett främst täcka fall där man med en RAID-0:a ändå är skruvad hursomhelst.

I övrigt så har jag personligen enbart positiva erfarenheter utav att köra med mjukvaru-RAID (mdadm) under Ubuntu.
Användarvisningsbild
mildred80
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Kontakt:

Re: Är RAID i Ubuntu stabilt?

Inlägg av mildred80 »

Okej, låter bra.

Sen när jag installerade RAID0 så fick jag problem. Efter installationen så lyckades inte Ubuntu att montera /home. Det verkar som att filsystemet inte blev rätt. När jag försökte att montera det manuellt så klagade mount på att /dev/md0 inte var av typen ext3, fast jag valde detta vid installationen. Jag har testat flera gånger att installera om systemet och får samma fel. Det sista jag testade var att efter att han installerat systemet och det hängde, körde mkfs.ext3 för att formatera min RAID-enhet. Sedan körde jag installationen igen, fast utan att formatera enheten i installationen. Då funkar det. Men det känns inte som en bra lösning. Är det någon som har en lösning eller idé till vad detta kan bero på?
Det som också oroar mig lite gällande detta är att när jag nu kör fdisk och kollar enheterna så har RAID-enheten "ett felaktigt filsystem" eller något liknande...
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"