Konservburk skrev:
Du befinner dig med största sannolikhet i fel katalog när du kör kommandot. Det går såklart lätt att rätta till genom att flytta sig till den korrekta katalogen med cd innan. Vad är du rätt katalog? Gissninsvis är det ~/".wine/drive_c/Program Files/Allt om Mat/Datakokboken/", men kolla upp det i genvägen om du vill vara helt säker.
Hej och tack! Det fungerade utmärkt när jag gick till den katalog du gissade på! Men hur ser jag det i genvägen? Jag vet att det i Windows finns något typ "körs i...", men det hittar jag inte på egenskaper på en skrivbordsikon. Jag hittar ju "Plats", men det är ju där själva genvägen ligger.
Jag hade ju gärna velat få det att funka från den katalog jag loggar in i, dvs min hemkatalog, för att lättare fixa det med ssh. Lösningen borde vara att peka ut cookbook.jar med full sökväg:
Kod: Markera allt
env WINEPREFIX="/home/gunnar/.wine" wine "C:\Program Files\Allt om Mat\Datakokboken\jre1.6\bin\javaw.exe" -classpath /home/gunnar/.wine/drive_c/Program\ Files/Allt\ om\ Mat/Datakokboken/cookbook.jar se.bonnier.bt.cookbook.CookBookMainGuii
Med detta fungerar uppstarten en liten bit, men sedan stannar det av och jag får följande felmeddelande
java.sql.SQLException: Database './recipeDB-2009' not found.
För att ändå få det att funka har jag följande idé, att helt enkelt exekvera genvägen
/home/gunnar/Skrivbord/Datakokboken.desktop
Men hur exekverar jag denna? Hur gör jag en "run" av denna skrivbordsgenväg som motsvarar att dubbelklicka på den? Om jag skriver följande:
Kod: Markera allt
sh /home/gunnar/Skrivbord/Datakokboken.desktop
så får jag åter felmeddelande:
/home/gunnar/Skrivbord/Datakokboken.desktop: 3: [Desktop: not found
Exception in thread "main" java.lang.NoClassDefFoundError: se/bonnier/bt/cookbook/CookBookMainGui
Caused by: java.lang.ClassNotFoundException: se.bonnier.bt.cookbook.CookBookMainGui
at java.net.URLClassLoader$1.run(Unknown Source)
at java.security.AccessController.doPrivileged(Native Method)
at java.net.URLClassLoader.findClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at sun.misc.Launcher$AppClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClass(Unknown Source)
at java.lang.ClassLoader.loadClassInternal(Unknown Source)
/home/gunnar/Skrivbord/Datakokboken.desktop: 8: Files/Allt: not found
Samma händer om jag först byter till skrivbordskatalogen. Någon idé om hur jag kör en skrivbordsgenväg från kommandoraden så att det blir som att dubbelklicka på den?