Installation igen engång till

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
pelleE
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Installation igen engång till

Inlägg av pelleE »

Hej nu är jag tillbaka med frågor igen......har ju äntligen fått 10.04 att fungera på separat sticka.......jättebra och vad många program det finns att tillgå......problemet är att ladda ner.......min dator har ju en MAC adress som är en nyckel till routern.......min dator har två operativsystem än så länge.......Win och Ubuntu........det blir någon konflikt vid anslutnigen till routern.......datornamnet för Win ligger liksom default och hindrar Ubuntu att ansluta........det tar någon timme men helt plötsligt så uppstår ljuv musik och anslutningne är upprättad........till synes utan yttre påverkan........
Kan jag i routern upprätta två 'konton' med samma MAC adress......en för Win 'pererik38' och en för 'ubuntu' så som det står i datorlistan på routern?........blir det ytterligare konflikt mellan systemen?.......det kanske inte går över huvud taget......min Cisco kontakt har åkt bort ett par dar så jag har ingen att fråga
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installation igen engång till

Inlägg av mcNisse »

Uh. det är ett tråkigt problem. Det finns en hårdvarulösning. Du köper en en router och ställer mellan datorn och modemet. eller så försöker du fejka mac adresssen. det var en tråd om det här för ett tag sedan. följde dock inte den ifall det löste sig eller ej...
vilket bolag köper du din internetkoppling från?
pelleE
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Re: Installation igen engång till

Inlägg av pelleE »

Hej mcNisse.......använder Karlstad Stadsnät och Bredband2 som leverantör.........har kommit på hur jag skall komma förbi problemet rent praktiskt........sätter på datorn och ansluter.......anger lösenord ett par gånger.........väntar mellan 20 eller 30 min så kopplas jag ihop med nätet ........känns ju lite omständigt men jag kommer ihåg ABC 802 tiden
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"