Nätverk men inte Internet [OLÖSBART]
Nätverk men inte Internet [OLÖSBART]
Har bytt forum.......häromkvällen avslutade jag ca 2400 tillsammans med Bowmore installationan av 10.04 och fick äntligen nätverkskontakt efter att ha startat om routern........i går var det återigen ingen internetkontakt via det trådlösa nätverket......och inte i deg heller.....
När Ubuntu startas (10.04 64 bits) så kommer Loginpaletten för nätverk upp......jag skriver in lösenord men det enda som sker är att paletten kommer upp igen med en halv minuts fördröjning.......jag aktiverar Nätverksanslutningen i Programlisten.......ser mitt nätverk......klickar på och ansluter: Wireless Network Connected.......provar Firefox.....ingen server found.......ibland startar Firefox i Work Offline Mode........kollar tillbaka på Programraden och där står (retfullt) Wireless network connection 'xxxx' active: 'xxxx' (100%)
Någon någon lösning.........i 9.10 fungerade allt perfekt med nätanslutningen.......får kanske gå tillbaka
När Ubuntu startas (10.04 64 bits) så kommer Loginpaletten för nätverk upp......jag skriver in lösenord men det enda som sker är att paletten kommer upp igen med en halv minuts fördröjning.......jag aktiverar Nätverksanslutningen i Programlisten.......ser mitt nätverk......klickar på och ansluter: Wireless Network Connected.......provar Firefox.....ingen server found.......ibland startar Firefox i Work Offline Mode........kollar tillbaka på Programraden och där står (retfullt) Wireless network connection 'xxxx' active: 'xxxx' (100%)
Någon någon lösning.........i 9.10 fungerade allt perfekt med nätanslutningen.......får kanske gå tillbaka
Senast redigerad av 1 pelleE, redigerad totalt 13 gånger.
Re: Nätverk men inte Internet
Vem var det som tänkte göra något.......i så fall glöm det......efter 2 tim strulande i går och i dag så helt plötsligt kom 'ubuntu' upp på listan över anslutningar till routen och nu fungerar internetanslutningen.........TACK för tänket......nu kan jag ju lägga in 'ubuntus' MAC adress i routern så den inte kommer bort igen
Ett i sig intressant fenomen i datorvärlden.......som följer.......startar min bärbara där jag har 10.04 installerad på en 'sticka'........en palett för nätanslutning startar......klickar på mitt lösenord för inloggning.......en gång......upprepar ett antal gånger..........efter ca 16 -17 min senare startar min nätförbindelse........utan relation till en 'sista' inloggning ........datorer gör vad som faller dom in men jag skulle vara på bättre humör om nätförbindelsen upprättades vid första inloggningen........någo som har en plausibel lösning?
Pratade med en CISCO-expert och han var åxå mycket konfunderad men hade ingen 'yttre' lösning på tidsproblemet ........15 - 20 minuter för att komma ut på nätet i 10.04.......mot 30 sek i Windows med automatik.......och på samma dator
Vad visar ifconfig?pelleE skrev:Pratade med en CISCO-expert och han var åxå mycket konfunderad men hade ingen 'yttre' lösning på tidsproblemet ........15 - 20 minuter för att komma ut på nätet i 10.04.......mot 30 sek i Windows med automatik.......och på samma dator
Re: Nätverk men inte Internet [OLÖSBART]
Överst före anslutning och där under.....ca 35 min senare efter anslutning
Testa det som står i inlägg #11 på http://ubuntuforums.org/showthread.php?t=93433&page=2. Det verkar ha löst det för några med liknande problem, jag såg några andra trådar som länkade dit.
Intressant länk......men vad det verkar så får ju den datorn inte kontakt med nätet......men det får ju min......fast med fördröjning mellan 18 - 35 minuter.......
Jag skulle nog kunna tänka mig att få användare har det tålamod du har, att vänta så längepelleE skrev:Intressant länk......men vad det verkar så får ju den datorn inte kontakt med nätet......men det får ju min......fast med fördröjning mellan 18 - 35 minuter.......

- jens.tinfors
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
- Kontakt:
Vad säger loggarna?
Jag ser att du har två nätverksinterface, använder du eth0?
Tycker det låter som någon form av lång timeout innan OS'et bestämmer sej för att prata nät..
Jag ser att du har två nätverksinterface, använder du eth0?
Tycker det låter som någon form av lång timeout innan OS'et bestämmer sej för att prata nät..
Har försökt med eth0 och eth1.......default används ju lo så det går för närvarande........det som irriterar mig mest är att det ju fungerar till slut.......och riktigt bra.......skaffar en ny 320 GB hårddisk att partionera i tre delar och spegla den bef på så att jag kan ha kvar min 'gamla' XP installation så länge.
- Kirill
- Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
- Kontakt:
Har själv haft "samma" problem på min bärbara... Att trots att jag skrev rätt lösenord för det trådlösa så var det likförbannat fel enligt Ubuntu
Jag ser det som en allvarlig bugg i mjukvaran att trots att användaren skriver rätt lösenord så skiter det sig... Jag vart tvungen att gå till en annan dator på samma nätverk som hade Vista då (Ubuntu nu
) och koppla ifrån samt radera nätverket och sen lägga till det igen bara för att se att jag skrev rätt lösenord som jag vet att jag gjorde. Gick tillbaks till den bärbara och POFF så fungerade skiten
Får jag fråga vad du har för router?!

Får jag fråga vad du har för router?!
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!
Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Mina guider
D-Link DIR-615.....med några år på nacken men uppdaterad
- Kirill
- Kontakt:
Det var det jag misstänkte att det var då
Har själv en D-link uppe hos morsan som spökar precis likadant... Men då tar jag och för detta vidare! Återkommer så fort jag hört något 

Webmaster för
Mina guider
Mina guider
- vulfgar
- ung forumnörd
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Hmm, jag har också en sådan, men den har aldrig strulat i ubuntu. Däremot har vi problem med trådlöst internet från windows xp (men har misstänkt att detta beror på det medföljande uppkopplingsprogrammet till nätverkskortet) och det tog lång tid innan den accepterade nätanslutningen från vår wii.pelleE skrev:D-Link DIR-615.....med några år på nacken men uppdaterad
Jag förmodar att du uppgraderat till senaste firmware?
På internet vet ingen att du är en hund. ..... ~~~ ..... I'm a bitch! 

- Kirill
- Kontakt:
Har senaste FW, men det jag ställer mig frågan är: Ska det behöva ta 48 tusen försök för att routern ska acceptera lösenordet?! Antingen så failar det i Ubuntu eller så är det routern som failar... Så därför öppnade jag upp en separat tråd om detta under buggar här på forumet 

Webmaster för
Mina guider
Mina guider