Egna tgb funktioner?

Här diskuteras programmering och utveckling
llamllam
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Egna tgb funktioner?

Inlägg av llamllam »

Hej,

Är ganska ny på Ubuntu men tänkte skapa några egna globala funktioner som genererar en text där markören befinner sig.
Har lyckats koppla skriptet till F12 och tycker att det blinkar till men texten kvarstår inte, byts echo "text" mot ex evolution startar detta.
Texten skrivs ut i terminal fönstret om jag kör mitt enkla skript nedan ./F12.sh.

#!/bin/bash
echo "Den här texten skall skrivas där markören befinner sig"

Tack på förhand
llamllam
Senast redigerad av 1 llamllam, redigerad totalt 7 gånger.
Användarvisningsbild
Konservburk

Re: Egna tgb funktioner?

Inlägg av Konservburk »

Hej llamllam!

Som du märkt så går det inte att använda echo för att få till en sådan sak, eftersom texten då skrivs ut till stdout som är kopplad till terminalen där skriptet körs (om nu skriptet ens körs i någon terminal öht).

Du behöver ett kommando som genererar tangenttryckningar. Det finns flera sådana, men jag föreslår xautomation som har fungerat bra för mig. Det finns inte installerat från början, så installera det på det sätt du föredrar, men t.ex. så här:

Kod: Markera allt

sudo apt-get install xautomation
Det följer med ett kommando som heter xte som bland annat kan generera tangenttryckningar. Ändra sedan ditt skript så att det blir så här istället:

Kod: Markera allt

#!/bin/sh
exec xte "str Den här texten skall skrivas där markören befinner sig"
Om du undrar så gör exec bara så att skriptet inte tar upp en extra process i onödan när det körs.
llamllam
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Re: Egna tgb funktioner?

Inlägg av llamllam »

Precis som jag önskade!!!

TACK för hjälpen.
llamllam
Skriv svar

Återgå till "Programmering och webbdesign"