[Löst] Inget ljud + annat knas

Problem med att spela musik, film osv.
Skvanorn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

[Löst] Inget ljud + annat knas

Inlägg av Skvanorn »

Hej!

Startade om datorn, utan att göra några förändringar, och när den startar igen några timmar senare så är ljudet helt borta (en Nvidia-logo flashade snabbt förbi när jag startade datorn) och panelen är borta.

Hur gör jag för att få tillbaka ljudet och panelen? Installerade xfce4 men det är så fult och jag hittar inte ljudkontrollen på det :S (varken under Inställningar eller System)

Tacksam för svar!
/Anders
Senast redigerad av 1 Skvanorn, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
ebbot
Utgåva: 23.10 Mantic Minotaur
Kontakt:

Re: Inget ljud + annat knas

Inlägg av ebbot »

XFce kan bli riktigt snyggt om man ändrar teman men det är inte svaret på ditt problem.

Är det Gnome du kör normalt? Panelen kan du få tillbaks genom kommandot:

Kod: Markera allt

gnome-panel
Om du inte kan få fram ett terminalfönster så kan du köra kommandot via [Alt] + [F2] i Gnome. Ljudet borde kunna lösas så fort du fått fram panelen.

Frågan jag ställer mig är varför detta hände. Är din hemmapartition full? Något annat som hänt? Installation, uppdatering, avinstallation?
Tid över? Svara gärna på ett inlägg
Underskattad hjälp precis som denna och denna
Skvanorn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Re: Inget ljud + annat knas

Inlägg av Skvanorn »

Tack för svaret.

Hela min installation (partitionering eg.) är knasig och jag ska nog göra om alltihopa inom ett par dagar. Jag vet faktiskt inte varför datorn beter sig olika vid olika tillfällen, ett ytterligare exempel är att det mobila bredbandet var och varannan gång inte identifieras när jag försatt datorn i vänteläge (eller viloläge, minns aldrig vilket som är vilket).

Ang. partitionering så har jag läst på i efterhand och insett att mina partitioner ligger fel på hårddisken. Om jag tolkat det rätt så skall Windowspartitionen (som jag hade sedan tidigare) alltid ligga först på hårddisken (=längst till vänster i GParted?) men i mitt fall ligger den längst till höger... Dessutom lyckades jag ge /root c:a 90 GB utrymme och /home dryga 65 GB. Här har jag förstått att /root räcker med typ 10 GB och /home så stort som möjligt (för lagring) och att ett swap-utrymme skall ligga sist på hårddisken (dvs längst till höger i GParted?). För mig ligger swap mellan /root och /home, så det blir [/NTFS (en lagringspartition för Windows sen tidigare) /root --> /swap --> /home --> /NTFS (Windowsinstallationen] i GParted... Gör om, gör rätt? Har bränt ut en "Vista Recovery Disc" från nätet som jag funderar på att testa, och sedan installera Ubuntu bredvid Windows (just nu kan jag inte boota Windows i GRUB, laddar lite men sen startar datorn bara om).

Tack för hjälpen! :)
/Anders
Skriv svar

Återgå till "Ljud och video"