Lågt ljud från mikrofonen i Lucid
Lågt ljud från mikrofonen i Lucid
Även med mikrofonen inställd på max (150%) i ljudinställningarna är ljudet lågt. Det gäller både för Gnomes ljudinspelare och Skype. Det fungerade i Karmic, men då hade jag Microphone Boost påslaget och det alternativet verkar ha försvunnit? Har kollat ljudinställningar i både den vanliga ljudkontrollen, alsamixer och paman's volymkontroller. De kontrollerar alla exakt samma sak. Jag använder samma mikrofon som i jag hade i Karmic
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Re: Lågt ljud från mikrofonen i Lucid
Kan ju vara flera orsaker till lågt ljud som tex felaktiga ljudinställningar till undermålig hårdvara som headset,ljudkort mm.
Vill du ha stark signal in i datorn så blir det till å skaffa lite bättre ljudkort och mic.
Vill du ha stark signal in i datorn så blir det till å skaffa lite bättre ljudkort och mic.
Frågan var angående ljudinställningarna... Hårdvaran fungerade utmärkt i Karmic
-
- Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar
Det som avgör hur stark signal du kan få in i datorn är mikrofon och ljudkort och såklart dig själv.
Är ljudet lågt kan man förstärka det digitalt med mikrofonboost el liknande,men risken för brus ökar
då.
Hittade en bra tråd.
http://eforum.idg.se/topic/137410-boosta-volymen/
Är ljudet lågt kan man förstärka det digitalt med mikrofonboost el liknande,men risken för brus ökar
då.
Hittade en bra tråd.
http://eforum.idg.se/topic/137410-boosta-volymen/
Tycker det borde gå att fixa i mjukvara eftersom det har fungerat innan (och fortfarande gör det i Windows XP). Får väl leta vidare, men nu har du väckt mitt intresse för att bygga en liten förförstärkare, typ en sån här: http://www.sparkfun.com/commerce/produc ... ts_id=8704
Har dessutom alla komponenter hemma så det kanske blir ett litet projekt för kvällen
Har dessutom alla komponenter hemma så det kanske blir ett litet projekt för kvällen

Hade samma problem i Karmic och tror att jag löste problemet med låg mikrofonvolym med hjälp av GNOME ALSA-mixer. Tycker den är lite svårbegriplig men den har en regel som heter "Mic boost". Prova med den.
Hittar inte det alternativet
- Bilagor
-
- Skärmbild-GNOME ALSA-mixer.png (18.82 KiB) Visad 1914 gånger
Finns den inte att välja i menyn "Redigera>Egenskaper för ljudkort" heller?
Nej inget där heller tyvärr
- Bilagor
-
- Skärmbild-Egenskaper för ljudkort.png (27.72 KiB) Visad 1909 gånger
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Har du provat att ändra alternativ i ljudinställningarna mic1.mic2.Line in ?
Tänk ochså på att det är ingångsvolym vi talar om inte utgångsvolym.
Tänk ochså på att det är ingångsvolym vi talar om inte utgångsvolym.
Det enda alternativ som ingång jag har i ljudinställningar är Internt Ljud Analog Stereo. Mekade lite i alsamixer och hittade ungefär vad jag sökte.
Under F4: Capture:
Capture är samma som styrs av ljudinställningar, den står på 150% fast det inte syns i alsamixer
Digital gör inte ett smack
Mux är det intressanta. Den verkar vara mic boost. Innan var den på 0% och då var ljudet lågt. Drog upp den till 100% och ljudet blev ganska högt, men med distortion. 50% verkar lagom, det låter inte allt för illa samtidigt som det är hyffsat högt ljud
Under F4: Capture:
Capture är samma som styrs av ljudinställningar, den står på 150% fast det inte syns i alsamixer
Digital gör inte ett smack
Mux är det intressanta. Den verkar vara mic boost. Innan var den på 0% och då var ljudet lågt. Drog upp den till 100% och ljudet blev ganska högt, men med distortion. 50% verkar lagom, det låter inte allt för illa samtidigt som det är hyffsat högt ljud
- Bilagor
-
- Skärmbild-anton@saavedro.png (23.33 KiB) Visad 1894 gånger
-
- AVREGISTRERAD
- Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
A men gud va bra problemet bara försvann och blev för högt helt plötsligt .
Grattis !!
Grattis !!