[Löst] Ikoner för .exe-filer

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Skvanorn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

[Löst] Ikoner för .exe-filer

Inlägg av Skvanorn »

Hej!

Installerade Linux häromdagen, och märker att när jag gör genvägar/flyttar ner en .exe-fil till en panel/Docky så blir ikonen för filen en snedställd fyrkant (diamant?).
Hur kan jag ändra så att t.ex. Spotify.exe blir en Spotify-ikon istället för .exe-ikonen (i Docky framförallt)?

/Anders

Lösning: laddade hem en ikon från nätet, högerklickade på spotify.exe --> Egenskaper --> Klicka på ikonen --> Bläddra fram till den nedladdade ikonen. Dra till Docky. :)
Senast redigerad av 1 Skvanorn, redigerad totalt 9 gånger.
Användarvisningsbild
Kirill
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS
Kontakt:

Re: Ikoner för .exe-filer

Inlägg av Kirill »

Ikonerna blir så, men hur man kan ändra dessa... Dunno :D
Webmaster för
Cracker.se Linux, IT-säkerhet, Mac & Boxee Box!

Mina guider
http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=19&t=56551
Skvanorn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Skvanorn »

Tycker det är rätt dåligt att man inte kan ändra ikoner på ett enkelt sätt. T.o.m. Windows klarar ju av det.
m!rage

Inlägg av m!rage »

Skapa en genväg någon annanstans först. Sen kan du gå in i egenskaper för den och ändra ikonen manuellt. Dra sen genvägen till Docky. Nackdelen är att du måste ha kvar genvägen där du skapar den, annars fungerar inte genvägen i Docky. Så var det iaf för mig men det kanske är fixat nu.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"