[Löst] Tweaka 10.04

Skrivbordsmiljöer, fönsterhanterare och desklets
Skvanorn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

[Löst] Tweaka 10.04

Inlägg av Skvanorn »

Hej!

Jag är helt ny till hela Linuxvärlden, installerade Ubuntu 10.04 igår och är än så länge sjukt nöjd. Jag har en hel del frågor dock! :)

Vi börjar med några snabba:

1) Jag gillar utseendet på Mac med den docken - läste att det är t.ex. CairoDock som gäller för Linux. Nån som kan verifiera/avfärda gällande 10.04? Vilket är enklaste sättet att få en sån dock på skrivbordet?

2) Går det att få datorn att starta Ubuntu direkt, utan att man kommer till den boot-screenen där man får välja OP (Grub?)? Sen jag installerade Ubuntu kan jag ändå inte komma in på Windows. När jag väljer "Windows Vista (loader)" så kommer den laddnings-baren fram men sen hoppar det till och jag är tillbaka i Grub. Så valet finns liksom ändå inte. Nån lösning på detta (inkl att komma in på Windows igen)?

3) Vad är enklaste/bästa sättet att välja och hantera teman etc? Jag har skaffat Ubuntu Tweak men måste nog läsa på det lite mer, vet inte om det har nåt med saken att göra.

4) Går det att ställa in så att man kan använda multimediaknapparna på tangentbordet i Audacious?

Kommer nog på fler allteftersom.

Med vänlig hälsning,
En tacksam nybörjare :)
Senast redigerad av 1 Skvanorn, redigerad totalt 24 gånger.
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Re: Tweaka 10.04

Inlägg av farmfield »

Skvanorn skrev:Hej!

Jag är helt ny till hela Linuxvärlden, installerade Ubuntu 10.04 igår och är än så länge sjukt nöjd. Jag har en hel del frågor dock! :)
Hej & välkommen! Jag betar av dessa två då. :)
1) Jag gillar utseendet på Mac med den docken - läste att det är t.ex. CairoDock som gäller för Linux. Nån som kan verifiera/avfärda gällande 10.04? Vilket är enklaste sättet att få en sån dock på skrivbordet?
Jag skulle rekommendera "Docky" före Cairo-Dock. Docky är enklare att konfigurera och ger rätt direkt alla funktioner man vill ha av en docka.

Dock fick inte Docky i standarsförråden så först får vi lägga till dess förråd. Öppna Program->Tillbehör->Terminal och klistra in följande

Kod: Markera allt

sudo add-apt-repository ppa:docky-core/ppa
Efter du tryckt retur kommer du frågas om ditt lösenord. Mata in det och sen installeras förrådet. Du kan nu installera Docky genom att köra dessa kommandon.

sudo apt-get update

sudo apt-get install docky
3) Vad är enklaste/bästa sättet att välja och hantera teman etc? Jag har skaffat Ubuntu Tweak men måste nog läsa på det lite mer, vet inte om det har nåt med saken att göra.
Högerklicka på skrivbordet så har du en flik för teman där. Sedan kan du i Program->Programcentral söka efter Art Manager som är ett program där du kan ladda ner teman, bakgrundsbilder m.m. från gnome-art.org

Efter du installerat det hittar du det under System->Inställningar->Art Manager :)
Skvanorn
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Inlägg av Skvanorn »

Tack så hemskt mycket för svaret! :)
Ska testa detta så fort jag kommer hem. Jag tror förresten jag hittat en "lösning" på uppstartsproblemet. I Uppstartshanteraren (tror jag den heter) så ställde jag in tiden som datorn väntar innan den automatiskt väljer markerade alternativ till "0", så den skärmen kommer inte upp nu. Däremot är den rätt långsam i uppstarten, i och med att den (antar jag) fortfarande kollar efter detta. Finns det nåt sätt att kringgå det helt och hållet tro?
Användarvisningsbild
cthulhu

Inlägg av cthulhu »

Dock fick inte Docky i standarsförråden så först får vi lägga till dess förråd. Öppna Program->Tillbehör->Terminal och klistra in följande

Markera allt
    sudo add-apt-repository ppa:docky-core/ppa
Klistra in i terminalen genom att markera, och sedan klicka på mittenknappen på musen.
Skulle rekomendera att du installerar glipper (eller parcellite), som gör att Ctrl+x/c/v funkar oavsett om programet du klippte ut från har stängts eller inte.
Skriv svar

Återgå till "Skrivbordet"