Jag är helt ny till hela Linuxvärlden, installerade Ubuntu 10.04 igår och är än så länge sjukt nöjd. Jag har en hel del frågor dock!

Vi börjar med några snabba:
1) Jag gillar utseendet på Mac med den docken - läste att det är t.ex. CairoDock som gäller för Linux. Nån som kan verifiera/avfärda gällande 10.04? Vilket är enklaste sättet att få en sån dock på skrivbordet?
2) Går det att få datorn att starta Ubuntu direkt, utan att man kommer till den boot-screenen där man får välja OP (Grub?)? Sen jag installerade Ubuntu kan jag ändå inte komma in på Windows. När jag väljer "Windows Vista (loader)" så kommer den laddnings-baren fram men sen hoppar det till och jag är tillbaka i Grub. Så valet finns liksom ändå inte. Nån lösning på detta (inkl att komma in på Windows igen)?
3) Vad är enklaste/bästa sättet att välja och hantera teman etc? Jag har skaffat Ubuntu Tweak men måste nog läsa på det lite mer, vet inte om det har nåt med saken att göra.
4) Går det att ställa in så att man kan använda multimediaknapparna på tangentbordet i Audacious?
Kommer nog på fler allteftersom.
Med vänlig hälsning,
En tacksam nybörjare