Installation igen

Frågor om LiveCDn samt installation och uppgradering av Ubuntu och dess varianter
pelleE
Utgåva: 18.04 Bionic Beaver LTS

Installation igen

Inlägg av pelleE »

Har faktiskt haft 9.10 igång från USB sticka men fick ju inte plats med alla uppgraderingar.......då installerar jag 'fast' fast på USB minnet........laddar hem 10.04 och med hjälp av Deamon Manager så skall jag installera.........efter ett tag fastnar installationen när det skall skapas Virtuella diskar........har provat 9.10 64 bitar, 10.04 32 resp 64 bitar men med samma slutresultat.......Skapar Virtuella diskar och där är det stopp
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Installation igen

Inlägg av mcNisse »

finns daemon manager för linux?

Nåväl, ett enklare sätt att installlera installera är med ubuntus usb-creator, som du antingen har eller kan installera på din pinne. För windows är fedoras variant bra, https://fedorahosted.org/liveusb-creator/

bägge klarar av att göra en persistent installation.
pelleE

Inlägg av pelleE »

Hej igen mcNisse........tack för den senaste hjälpen men live USB cteator fungerade inte riktigt.........stickan allokerades fel och jag får inte in några uppgraderingar.........kolla på tråden Partitionering mm.........fick rådet att installera på datorn.....alt 2 på startpaletten.......och använda H: = stickan som hdd.......fungerar fint som sagt ända fram till att virtuella diskar skall skapas........då fastnar installationen.........
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Inlägg av mcNisse »

Vilken dist installerar du? Testa med en äldre version, om du kör den senaste.
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pelleE skrev:fick rådet att installera på datorn.....alt 2 på startpaletten.......och använda H: = stickan som hdd
Nja, mitt råd var antingen en ny liveusb installation eller en riktig installation på din 16GB usb-enhet. En riktig installation gör du på samma sätt som en installation i datorn med de skillnaderna att du dels pekar ut usb:n vid partitioneringen, dels innan du startar installationen (steg 6 eller 7) går in under avancerat och markerar att även grub ska installeras på usb-enheten.
pelleE skrev:fungerar fint som sagt ända fram till att virtuella diskar skall skapas
Vad är virtuella diskar i detta fall? Inget minne av att jag sett det under en Ubuntu-installation.
pelleE

Inlägg av pelleE »

Mitt problem är att jag gärna skulle vilja konvertera till Linux/Ubuntu.......vilket jag kommer att göra om ett tag......kör XP Pro med senaste uppgraderingar.......måste få SketchUp och ArchiCAD att fungera i den nya miljön......därför är Wine ett måste........så här har installationen fungerat.....jag formatterar USB stickan.......laddar ner iso'n 32 bit versionen och monterar den som virtuell CD mha Deamon Manager........nu har jag en installationsskiva som startar automatiskt.......jag antar erbjudandet om att installera på Ubuntu på datorn.......väljer H: = USB och 6GB.......väntar och som sista aktivitet kommer: Skapar Virtuella diskar.......och då stannar installationen.......har provat ca 20 min.......ingen rörelse
Datorn är en HP nx6325 visserligen bara 2 GB minne men det skall ju fungera........får nog köpa större disk och göra en parallell installation.......när skolan slutar
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

pelleE skrev:monterar den som virtuell CD mha Deamon Manager
Detta är ditt problem och varför installationen nämner virtuell disk då ju installationsskivan är virtuell i detta fall. Varför bränner du inte en CD-skiva och installerar från den?
pelleE

Inlägg av pelleE »

Ok Bowmore........provar i morgon.......har stängt ner den bärbara
pelleE

Inlägg av pelleE »

OK Bowmore.........bränt en CD med 10.04 desktop AMD64 eftersom jag har en HP med Turion 64 x2 och vill prova.......startar CD'n och väljer alt 2: Installera i Windows.......väljer H: = USB stickan (14 GB).....godtar förslaget om 7 GB plats för Ubuntu ......anger lösenord och klickar på Installera..........datorn håller på i ca 8 min och avslutar med aktiviteten Skapar virtuella diskar........å där ä dä kört igen.......ingen reaktion.......vaddå virtuella diskar??.......CPU användning pendlar upp till ca 8 % ........växlingsfil 882 MB.......aktiva Program är 'Installerare för Ubuntu' och 'Ubuntu'?........tar nog med datorn till någon av mina kontakter hos de yngre 'hackarna' eller så provar jag med SUSE..........
pelleE

Inlägg av pelleE »

Ny installationsrutin..........avbryt installationen på USB efter 10 min med Skapandet av Virtuella diskar.......starta om datorn med skivan i......efter ett tag kommer Installera systemet igång och det skapas ext4 filsystem på loop4 + kopierar filer under tiden som ett snyggt menyprogram informerar om möjligheter........snyggt.......återkommer om en halvtimme när installationen kanske är färdig.......en ska inte ge sej.......
pelleE

Inlägg av pelleE »

Efter ca 20 min så behagade Ubuntu att vara någorlunda färdigt......nu skall jag bara hitta det trådlösa nätverket .......men det skall nog gå bra.....har fr mig att det var ganska enkelt förra gången
pelleE

Inlägg av pelleE »

Någon som vet om det behövs en ny drivrutin till Broadcom 802.11?.......Ubuntu 10.04 vill inte kännas vid nätverks-anslutningar........9.04 hittade direkt
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Har ingen koll på det men börja med att lägga ut svaret på kommandot

Kod: Markera allt

sudo lshw -C network
så får vi hoppas att någon kan hjälpa dig.
Annars, starta en ny tråd under tavlan Nätverk så kanske du får mer hjälp.
pelleE

Inlägg av pelleE »

Nu börjar det bli jobbigt igen.......var finns någon närmare beskrivning på programändringen för nätverksanslutning? .......hittar Broadcom korten i Syatem Testing men upptäcker inga nätverk.......det fanns tre i 9.04 och finns även i Windows men i panelen står det No network connection och varken höger eller vänster klick ger någon ledning till omvärlden.......kan det bero på att Ubuntu är 64 b och korten 32 b?
Användarvisningsbild
Ulsak
Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS

Inlägg av Ulsak »

jag har ett svagt minne av att broadcom kräver propretär hårdvara som skall aktiveras. Då är tillvägagångsättet som följer: koppla in en eth-kabel direkt till ditt bredbandsmödem. gå till System -> Adminstration -> Hårdvarudrivrutiner och aktiverar hårdvaran
pelleE

Inlägg av pelleE »

Så här ser det ut efter sudo lshw -C network......efter lite klipp å klistra i Windows
nätverk_ubuntu_10.png
nätverk_ubuntu_10.png (201.39 KiB) Visad 1600 gånger
Bowmore

Inlägg av Bowmore »

Prova att installera paketet bcmwl-kernel-source och starta sen om.

Kod: Markera allt

sudo apt-get install bcmwl-kernel-source
pelleE

Inlägg av pelleE »

Finns paketet på skivan..........eller??
Användarvisningsbild
pun
Utgåva: 23.04 Lunar Lobster

Inlägg av pun »

pelleE skrev:Finns paketet på skivan..........eller??
Nope... anslut datorn med sladd mot Internet och installera paketet som Bowmore skrev.

Starta sedan om burken utan sladden och kolla om det trådlösa nu funkar.
pelleE

Inlägg av pelleE »

Det förändrade en hel del........nu fungerar nätverket men har en konstig IP adress: 10.42.43.1......så jag kommer fortfarande inte ut......Broadcom STA Wireless driver är aktiverat.......när jag pingar routern så är Network Unreachable
Är det några inställningar i bcmwl-kernel som skall till?
Skriv svar

Återgå till "Installation och uppgradering"