Error under uppstart

Mjukstarta här!
Kategoriregler
Läs följande innan du postar: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=208&t=44692
Du får hjälp att komma igång med Ubuntu genom att välja en personlig fadder här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=110&t=8767
Användarvisningsbild
Ganymedes
Utgåva: 20.04 Focal Fossa LTS

Error under uppstart

Inlägg av Ganymedes »

Jag har installerat "Lucid" på min "LG X110" netbook som en dualboot tillsammans med winxp. Allt verkar fungera som jag tycker (tror?) att det ska (bortsett från några småsaker) och det viktigaste jag behöver har jag fått igång.

Men, under uppstarten så dyker det upp två olika skärmbilder med flera rader med "error". Det går för fort för att jag ska hinna se vad det är som är "error", för den fortsätter att starta upp som om inget hänt. Jag hittade dessa kommandon i en annan tråd:

sudo dpkg --configure -a
sudo apt-get clean
sudo apt-get check
sudo apt-get -f install
sudo apt-get autoremove
sudo apt-get update

Jag har kört dom i terminalen och det visade inga fel.

Även om allt verkar fungera som det ska så är det lite störande när det står "error" någonstans (kanske skulle den kunna fungera ännu bättre?). Jag är en nybörjare på det här med datorer/Ubuntu/Linux så jag undrar om det finns någon vänlig själ som har tankar om det här?
Användarvisningsbild
mcNisse
Utgåva: Vet inte/ingen utgåva passar

Re: Error under uppstart

Inlägg av mcNisse »

Hejsan och välkommen till ubuntu-se!

Du har en massa loggar i /var/log, Du kanske hittar något där.
cosw

Inlägg av cosw »

För att läsa felmeddelande vid uppstart använd kommandot dmesg. Om du bara vill visa felmedelande vid uppstart använd följande kommando.

Kod: Markera allt

dmesg | grep -i error
/Claes
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Tack så mycket mcNisse, det är trevligt att vara här!

Dom här två felmeddelandena upprepas 18 gånger:

[ 12.097033] [drm:edid_is_valid] *ERROR* EDID checksum is invalid, remainder is 115
[ 12.097092] [drm:edid_is_valid] *ERROR* Raw EDID:

När jag söker på "EDID" så kommer det upp trådar som handlar om grafik och upplösning, men jag hittar inget som stämmer in på mitt problem (Jag har inte tänkt på att det ska vara något stort fel på grafiken?). När jag söker i pakethanteraren så hittar jag ett paket som heter "read-edid", men det verkade inte lösa något att installera det. Någon som har något tips?

Tack Claes för kommandot, den gjorde det lite lättare än att leta "för hand".

//Peter
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Hej,
alltid lika trevligt med nya anvädare :)

Det kommer nog alltid att finnas buggar i ubuntu, det är nåt som utvecklarna verkligen lägger ned energi på att skapa för hur skulle vi annars få nya medlemmar på Ubuntu-se ;D Nä skämt å sido... hoppas vi kan hjälp dig :)

Jag har aldrig fått det felmeddelandet men det har nog att göra med dit grafikkort. EDID tar hand om vilken monitor/tv som du har kopplat till dit grafikkort. Kanske du kan testa att tex koppla bort sladden till TVn om du har den ansluten eller testa en annan skärm om du har nån över bara för att se om felmeddelandet försvinner. eller kanske koppla in skärmen med en annan anslutning om det går(spring inte och köp en ny sladd för jag vet inte om det har nån inverkan...)

Du kan ju också testa att installera om grafikdrivarna och se om det hjälper.

Jag är dock inte hundra på att det här är ditt fel, kanske finns det andra tillfällen då det bil EDID fel. :)
Du kan säkert få fler förslag av andra här.

EDIT: Här har du en länk där det står lite om EDID om du är intreserad:
http://en.wikipedia.org/wiki/Extended_d ... ation_data
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

Tack för tipsen! Jag har ju en liten netbook så tipsen att byta skärm och sladd är lite svåra att prova, men om jag vill installera om drivrutinerna, hur gör jag det?

Annars känns det väl som att jag kan släppa problemet. Nu vet jag ju ändå att det inte är något stort problem. Grafiken fungerar ju som det ska (vad jag vet!). Och jag förstår ju också att lite "småbuggar" får man kanske räkna med när man har med datorer att göra. Även när man kör Ubuntu :)

Om inte någon sitter på en enkel lösning...

// Peter
Användarvisningsbild
BadOmen
Utgåva: 24.04 Noble Numbat LTS

Inlägg av BadOmen »

Ganymedes skrev:Tack för tipsen! Jag har ju en liten netbook så tipsen att byta skärm och sladd är lite svåra att prova, men om jag vill installera om drivrutinerna, hur gör jag det?

Annars känns det väl som att jag kan släppa problemet. Nu vet jag ju ändå att det inte är något stort problem. Grafiken fungerar ju som det ska (vad jag vet!). Och jag förstår ju också att lite "småbuggar" får man kanske räkna med när man har med datorer att göra. Även när man kör Ubuntu :)

Om inte någon sitter på en enkel lösning...

// Peter
Aaa jag missade helt att du hade en netbook :)
Kolla under System - Administration - Hårdvarudrivrutiner.
Betygsätt din Hårdvara och underlätta inköp av ny för andra:http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewforum.php?f=138
Ubuntu-se forsknings team, här.
Min Ubuntu blogg som funkar som en stor post-it lapp för mig http://attminnas.blogspot.com/
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

mcNisse skrev:Hejsan och välkommen till ubuntu-se!

Du har en massa loggar i /var/log, Du kanske hittar något där.
Eller via System->Administration->Loggfilsvisare

Fast jag har å andra sidan skumma errors precis i booten som jag inte hittar i nån loggfil alls... ::)
Användarvisningsbild
Ganymedes

Inlägg av Ganymedes »

BadOmen:

Under hårdvarudrivrutiner var det tomt, inte en enda drivrutin!

Farmfield:

Det är en väldig massa som loggas, så problemet, mitt problem, är ju vad jag ska leta efter. Speciellt om det är något som kanske inte ens loggas!? :)

Jag släpper det här nu, i alla fall för stunden, datorn fungerar tillräckligt bra ändå.

Tack så mycket för hjälpen! :)

// Peter
Användarvisningsbild
farmfield
Utgåva: 22.10 Kinetic Kudu
Kontakt:

Inlägg av farmfield »

Ganymedes skrev:Det är en väldig massa som loggas, så problemet, mitt problem, är ju vad jag ska leta efter. Speciellt om det är något som kanske inte ens loggas!? :)
Hehe, ungefär som jag då... Det visas nåt 'error' vid boot men har inte ens grävt i det eftersom burken fungerar klockrent... ;)
Skriv svar

Återgå till "För nybörjaren"