Dubbla skärmar i 10.04

Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Kategoriregler
Här behandlar vi ritprogram, program för fotoretuschering, bildhantering och liknande. Vänligen observera att trådar rörande grafikkort hör hemma i Hårdvara och drivrutiner!
Squall Leonhart
Kontakt:

Dubbla skärmar i 10.04

Inlägg av Squall Leonhart »

Min arbetsdator har två skärmar anslutna till ett Radeon HD4870 som till och med 9.10 funkat utmärkt. Men nu när jag uppgraderade till 10.04 så vill det inte funka lika bra längre. Båda skärmarna visar samma sak som tidigare men jag kan inte dra muspekaren utanför huvudskärmen. Det som händer är att pekaren börjar flimra och hoppar fram och tillbaka inom ett litet område på den sekundära skärmen. Det är dock inget problem att ha program på den bildytan men jag kommer inte åt dem.
Jag såga att i en tidigare tråd ( http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=222&t=47978 ) att drivrutinerna inte funkar med kärnan, men i mitt fall är det drivrutinerna från 9.10 som bara följt med. Ska jag anta att det är en drivrutinsfråga som då kräver att jag nedgraderar till 9.10?
Squall Leonhart
Kontakt:

Re: Dubbla skärmar i 10.04

Inlägg av Squall Leonhart »

Svarar nu på min egen fråga efter att ha löst problemet med en ominstallation av 9.10.

Tydligen har man bytt namn på fglrx-drivrutinen i 10.04 så när man försöker installera om eller helt enkelt ta bort den felande drivrutinen så blir det fel. Den söker efter en so-fil som är kopplad till "fglrx" i 10.04 men i tidigare versioner hette det "xorg-driver-fglrx". Därmed kommer den klaga hela tiden på att det är något fel på "fglrx" (som givetvis inte finns). Detta orsakade förmodligen också problem med dubbla skärmar för mig.

Jag återgick nu till 9.10 istället i väntan på att 10.04 ska bli lite mer stabilt för min del.
Skriv svar

Återgå till "Bildhantering"