Nexus Personal i Lucid Lynx kraschar Firefox
-
- Kontakt:
Nexus Personal i Lucid Lynx kraschar Firefox
Sedan uppgraderingen till Kubuntu Lucid Lynx har det uppstått en del jobbiga problem. Bland annat gäller det programmet Nexus Personal.
När man besöker någon sida som använder detta program så låser sig Firefox direkt när sidan ska kontrollera om man har något BankId installerat och enda lösningen är att döda firefox-bin. Eftersom Firefox är ett av programmen som inte går att starta via terminalen för att få fram något felmeddelande så har jag inget speciellt att gå på annat än att versionen på Firefox är 3.6.3 och att Suns egna Java är installerat.
Finns det någon lösning på detta eller är en ominstallation av 9.10 enda lösningen?
Kubuntu 10.04, 32 bitar.
När man besöker någon sida som använder detta program så låser sig Firefox direkt när sidan ska kontrollera om man har något BankId installerat och enda lösningen är att döda firefox-bin. Eftersom Firefox är ett av programmen som inte går att starta via terminalen för att få fram något felmeddelande så har jag inget speciellt att gå på annat än att versionen på Firefox är 3.6.3 och att Suns egna Java är installerat.
Finns det någon lösning på detta eller är en ominstallation av 9.10 enda lösningen?
Kubuntu 10.04, 32 bitar.
- Ulsak
- Utgåva: 22.04 Jammy Jellyfish LTS
Re: Nexus Personal i Lucid Lynx kraschar Firefox
ja, har vi nåt att förlora på att prova FriBID ?
-
- Kontakt:
Efter att ha läst diskussionen här: http://ubuntu-se.org/phpBB3/viewtopic.php?f=233&t=47172 så är jag lite skeptisk till att det skulle funka bättre än Nexus Personal. 

- Ulsak
Men då vet du också att:
Nu funkade det just för mig med de förutsättningar jag har, som nämnts ovan.
Vad har du för spec?
Så det gäller att inte vara så kategorisk, utan lite öppen för olika lösning.Nu vet jag inte om vi inte ska lugna ner oss lite.
I stället så berättar vi lite om vad vi fick att fungera och varför:
Förutsättningar:
Jag har swedbank. Jag använder Ubuntu Karmic 64 bits Jag kör senaste Sun Java.
Jag installerade Linux versionen av Nexus Security. - Fick inget att funka
Jag installerade FriBid - det gick halvvägs med nåt var fel. ( googla och läsa på dokumentation, ringde även swedbanks tel support nexus. måttlig med hjälp därifrån, kunde lika gärna ringt mitt barnbarn [hade i allafall varit roligare] )
Aha, jag måste avinstallera Nexus och ominstallera densamma.
Och allt funkar nu.
Nu funkade det just för mig med de förutsättningar jag har, som nämnts ovan.
Vad har du för spec?
-
- Kontakt:
Jag la nu in FriBID på pappas dator och för honom verkar det funka (Swedbank), men då hade han redan en bankID-fil sedan tidigare.
Mamma som däremot nyss skaffa Internetbanken via Nordea har inte hunnit skaffa någon e-legitimation sedan tidigare så det återstår att se om det funkar för henne som dessutom måste använda den där kortläsaren.
Hur ska man tolka detta "and it's not possible to obtain or renew electronic IDs with this version." (det står i beskrivningen av deb-filen)?
Mamma som däremot nyss skaffa Internetbanken via Nordea har inte hunnit skaffa någon e-legitimation sedan tidigare så det återstår att se om det funkar för henne som dessutom måste använda den där kortläsaren.
Hur ska man tolka detta "and it's not possible to obtain or renew electronic IDs with this version." (det står i beskrivningen av deb-filen)?
- Ulsak
heh? undrar själv vad de menar, för det är exakt det som jag gjorde med den versionen, alltså hämtade ett nytt elektroniskt ID.Hur ska man tolka detta "and it's not possible to obtain or renew electronic IDs with this version." (det står i beskrivningen av deb-filen)?
Det verkar inte som pluginen "tar" riktigt vid installation. jag fick köra
för att få igång bankid med firefox.
Kod: Markera allt
$ sudo ln -s /usr/local/lib/personal/libplugins.so /usr/lib/mozilla/plugins
-
- Kontakt:
Tänkte bara påpeka nu efter en massa testande fram och tillbaka att FriBID inte fungerar som en ersättare för min del. Det funkar med Swedbanks bankid, men Nordea känner inte ens av att FriBID är installerat när man försöker skapa legitimation på på antingen kortet eller via fil. Inte ens när aktiveringen gjorts via bankomat så funkar det.
Skatteverket känner heller inte av FriBID när man ska deklarera och väljer Nordea på deras sida.
FriBID klarar heller inte av att importera de filer som Nexus Personal skapar via exportfunktionen på grund av att utvecklaren av FriBID inte vet hur filerna funkar.
Och till sist så har utvecklaren lagt kortläsaren sist på prioriteringslistan över saker som ska funka så Nordea är uppenbart inget alternativ där.
Så min lösning blir nu att installera om Karmic istället och med det även en äldre version av Firefox som jag vet funkar.
Det är tråkigt när det blir så här, men även om programmet är byggt av öppen källkod så blir det inte bättre än sin svagaste länk. När FriBID funkar mer tillfredställande kommer jag ge det en chans igen (det handlar ändå om rätt så allvarliga funktioner inom den ekonomiska världen så jag föredrar när det funkar som det ska).
Skatteverket känner heller inte av FriBID när man ska deklarera och väljer Nordea på deras sida.
FriBID klarar heller inte av att importera de filer som Nexus Personal skapar via exportfunktionen på grund av att utvecklaren av FriBID inte vet hur filerna funkar.
Och till sist så har utvecklaren lagt kortläsaren sist på prioriteringslistan över saker som ska funka så Nordea är uppenbart inget alternativ där.
Så min lösning blir nu att installera om Karmic istället och med det även en äldre version av Firefox som jag vet funkar.
Det är tråkigt när det blir så här, men även om programmet är byggt av öppen källkod så blir det inte bättre än sin svagaste länk. När FriBID funkar mer tillfredställande kommer jag ge det en chans igen (det handlar ändå om rätt så allvarliga funktioner inom den ekonomiska världen så jag föredrar när det funkar som det ska).

Nexus fungerar bra här på 32bit lucid med firefox. Precis som beow skrev tidigare letar firefox i /usr/lib/mozilla/plugins efter plugin. Om Nexus fortfarande gör att firefox låser sig tror jag du behöver debugga lite.
Har du provat sätta 'NSPR_LOG_MODULES=all:5' t ex?
Har du provat sätta 'NSPR_LOG_MODULES=all:5' t ex?